Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 03, 347 - 376, 23.11.2016
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.268559

Öz










Bu araştırmada,
Türkiye’de ve dünyada otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylerin fiziksel
aktivitelerine ilişkin 2004-2014 yılları arasında yapılan tez ve makale
çalışmalarının gözden geçirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma için
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (TÜBİTAK ULAKBİM),
EbscoHost, Proquest Dissertations and Theses Global, SAGE ve SpringerLink
veritabanları taranmış ve konuyla ilgili 16 tez çalışmasına ve hakemli
dergilerde yayınlanmış 33 makaleye ulaşılmıştır. Elde edilen çalışmalar dört
kategoride incelenmiştir. “OSB olan bireylerin fiziksel aktivitelerini
karşılaştırma” kategorisinde altı, “fiziksel aktivite programının OSB olan
bireyler üzerine etkisi” kategorisinde 26, “fiziksel aktiviteye yönelik
ailelerin ve öğretmenlerin görüşleri” kategorisinde altı ve “fiziksel
aktivite programlarının niteliklerini belirleme ve artırmaya yönelik
çalışmalar” kategorisinde 11 çalışma yer almaktadır. Sonuçlar fiziksel
aktivitenin OSB olan bireylerin gelişimlerine olumlu katkı sağladığını,
ülkemizde yapılan çalışmaların fiziksel aktivitenin etkisi üzerine
yoğunlaştığını ve fiziksel aktivite programlarının niteliği, farklı yetersizlik
gruplarındaki bireylerle fiziksel aktivite düzeylerinin karşılaştırılması
gibi farklı alanlarda çalışmalara ihtiyaç olduğunu göstermektedir.







Kaynakça

  • Aksay, E., & Alp, A. (2014). The effects of a physical activity rehabilitation program on the motor skills and physical performance of children with autism spectrum disorder (ASD). Movement therapy and ASD. International Journal of Academic Research, 6(1), 12-19.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.) Washington, DC: American Psychiatric Association.
  • Anderson, D. C. (2011). Motivating children with autism to ride a stationary recumbent bicycle using contingent and delayed reinforcement (Doctoral dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3466201)
  • Aydın, İ., & Sarol, H. (2014). Otizmli bireylerin fiziksel aktivite programlarına katılımını engelleyen faktörlerin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, SI(1), 870-880.
  • Ayvazoglu, N. R. (2009). Physical activity determinants in youth with high functioning autism (Doctoral dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3386663)
  • Berends, K. P. (2006). Physical education for home schooled individuals with autism spectrum disorders: Perceptions of parents and professionals (Doctoral dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3239681)
  • Borremans, E., Rintala, P., & McCubbin, J. A. (2010). Physical fitness and physical activity in adolescents with Asperger syndrome: A comparative study. Adapted Physical Activity Quarterly, 27(4), 308-320.
  • Can, F.,Yılmaz, İ., Birkan, B.,Yanardağ, M., Konukman, F., & Bumin, G. (2004). Effect of Halliwick's swimming education program on water orientation skills of children with autism. Research Quarterly for Exercise and Sport, 75(1), 106-107.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014). Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years-autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2010. Morbidity and Mortality Weekly Report, 63(2),1-21.
  • Chaddock, L., Pontifex, M. B., Hillman, C. H., & Kramer, A. F. (2011). A review of the relation of aerobic fitness and physical activity to brain structure and function in children. Journal of the International Neuropsychological Society, 17(6), 1-11.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bora Görgün

Macid Ayhan Melekoğlu

Yayımlanma Tarihi 23 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 03

Kaynak Göster

APA Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(03), 347-376. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.268559




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download