In this study, it was aimed to reveal the opinions of school administrators (director/deputy director) on the
preparation and implementation of Individualized Education Plan (IEP) for students with special needs. The
research study group consisted of 36 volunteer managers working in 20 schools. Research data were obtained by
the questionnaires consisting of open-ended questions created by the researchers and the descriptive analysis
method was used in the analysis of the data. At the end of the study, it was found that the majority of the managers
believed in the necessity of preparation/implementation of the IEP for the mainstreaming students, that their
knowledge on the preparation/implementation of the IEP was partially sufficient and that they did not receive any
prior education and that they needed training, and that the IEP development unit was established in the majority
of the schools. However, it has been determined that some beneficiaries have been benefited from some problems
arising from teachers and managers prepared for the mainstreaming students, their educational status (learningteaching process), and guidance research centers (GRC) and parents of mainstreaming students. These problems
were suggested by the managers and some legal regulations were required.
Special education individualized education plan (IEP) inclusive education school administrator descriptive analysis
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin (müdür/müdür yardımcısı) özel gereksinimli öğrencilere Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırlanması ve uygulanması hakkındaki görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 20 okulda görev yapan 36 gönüllü yönetici oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulmuş açık uçlu sorulardan oluşan soru formları ile elde edilmiş, verilerinanalizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yöneticilerin çoğunluğunun özel gereksinimli öğrenciler için BEP hazırlanması/uygulanmasının gerekliliğine inandığı, BEP hazırlanması/uygulanması konusunda bilgilerinin kısmen yeterli olduğu, bu konuda daha önce eğitim almadıkları ve eğitime ihtiyaç duydukları belirlenmiştir. Okulların büyük çoğunluğunda BEP geliştirme birimi kurulduğu, bu birimlerin çalışmalarının kısmen amacına ulaştığı, ancak özel gereksinimli öğrenciler için hazırlanan/uygulanan BEP’lerden öğretmen ve yöneticilerden, eğitim durumlarından (öğrenme-öğretme süreci), Rehberlik Araştırma Merkezlerinden (RAM) ve özel gereksinimli öğrencilerin velilerinden kaynaklanan birtakım sorunlar nedeniyle kısmen yarar sağlandığı belirlenmiştir. Karşılaşılan bu sorunlara görüşülen yöneticiler tarafından çözüm önerileri getirilmiş ve bir takım yasal düzenlemelerin gerekliliği belirtilmiştir.
bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP) Özel eğitim kaynaştırma eğitimi okul yöneticileri betimsel analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.