Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 129 - 136, 16.08.2023
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1229401

Öz

Giriş: Ebeveynlerin bilgi, sosyal destek ve duygusal gereksinimlerinin karşılanması ebeveynlerin bebeğin gelişimsel bakımına katılmasını ve süreci takip etme yeterliklerinin güçlenmesini sağlamaktadır.
Amaç: Araştırma, preterm bebeğin yoğun bakım ünitesi taburculuğundan önce ebeveynlerin öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tasarım türünde gerçekleştirilen bu araştırma, Şubat 2021 - 2022 tarihleri arasında, bir devlet hastanesinde yenidoğan yoğun bakım ünitesinde tedavi gören preterm bebeklerin anne-babaları ile gerçekleştirildi (n = 100). Veriler; preterm bebeğin taburculuğundan 24 - 48 saat öncesinde Bebek Bilgi Formu ve Ebeveyn
Bilgi Formu ve Hastaneden Eve Geçiş Ölçeği ile elde edildi. Bu veriler frekans, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U, Kruskal Wallis Testi ile analiz edildi.
Bulgular: Araştırmaya katılan preterm bebeklerin ortalama 36,34 ± 1,29 haftalık, doğum kilosunun 2970 ± 48 gram olduğu, 4,74 ± 3,39 gün yenidoğan yoğun bakım ünitesinde tedavi gördüğü belirlendi. Ebeveynlerin taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri ölçeği puan ortalaması 87,35 ± 8,51 saptandı. Bebeklerin cinsiyetleri, hastanede kalış süresi, bebek ve ebeveynin ayrı kalma süresi, ebeveyn türü, bakıma ilişkin eğitim/kurs alma durumları ile öğrenim gereksinimi toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark belirlendi (p < 0,05).
Sonuç: Ebeveynlerin taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlendi. Ebeveynlerin eğitimlerinde sağlık personeli desteği, stresle baş etme, sosyal destek ve stres gibi konu başlıklarına yer verilmesi; ayrıca ebeveynlerin ve pretermlerin özellikleri dikkate alınarak taburculuk öncesi eğitimlerin planlanması önerilir.

Kaynakça

  • Acar Savran, G. (2019). Beden emek tarih diyalektik bir feminizm için (2. bs). İstanbul: Kanat Kitap.
  • Aktaş, S., Erkek, Z.Y., & Korkmaz, H. (2018). An examination of the attitudes of midwives and nurses towards gender roles and the influencing factors. Journal of Human Sciences, 15(2), 823-834. doi:10.14687/jhs.v15i2.5343
  • Alkaya, S.A., Yaman, Ş., & Simones, J. (2018). Professional values and career choice of nursing students. Nursing Ethics, 25(2), 243-252. doi: 10.1177/0969733017707007.
  • Aydın Özkan, S., & Küçükkelepçe, D.S. (2019). Do university students› personality traits affect their attitudes towards gender roles? Perspectives in Psychiatric Care, 55(4), 562-569. doi: 10.1111/ppc.12375.
  • Başar, F., & Demirci, N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: A cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333–344. doi: 10.1080/10376178.2018.1504623
  • Bölükbaş, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1),10-17.
  • Hemşirelik Kanunu (1954, 25 Şubat). Resmî Gazete (Sayı: 8647). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.3.6283.pdf
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2007, 2 Mayıs ). Resmî Gazete (Sayı: 26510). Erişim adresi (30.06.2021): https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm
  • International Council of Nurses (ICN). (2002). Nursing Definitions; Definition of Nursing. : Erişim adresi (30.06.2021): https://www.icn.ch/
  • Kahraman, A.B., Ozansoy Tunçdemir, N. ve Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 108-144.
  • Kırağ, N. (2015). Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4), 226-231.
  • Kızılkaya Beji, N., & Murat, M. (2022). University students’ attitudes toward gender roles and infertility: A descriptive and correlational study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(4), 2601-2611. doi: 10.1111/ ppc.13100.
  • Liminana-Gras, R.M., Sanchez-Lopez, M.P., Román, A.I.S.S., & Corbalan-Berna, F. J. (2013). Health and gender in femaledominated occupations: The case of male nurses. The Journal of Men’s Studies, 21(2), 135-148.
  • Manganaro, L.L., & Alozie, N.O. (2011). Gender role attitudes: Who supports expanded rights for women in Afghanistan? Sex Roles, 64, 516–529. doi: 10.1007/s11199-011-9931-6
  • Önler, E., ve Saraçoğlu G.V. (2010). Hemşirelikte meslek seçiminin güvenirlilik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(2),78-85.
  • Özdemir, F.K., ve Şahin, Z.A. (2016). Hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1), 28-32.
  • Pekel, E. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri ve kadının çalışma hayatındaki konumu. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 30-39.
  • Pekin Deklarasyonu ve Eylem Platformu (1995). İnsan Hakları Belgeleri Birleşmiş Milletler Pekin deklerasyonu. Erişim adresi (30.06.2021): https://www.ihd.org.tr/birlesmis-milletler-pekin-deklarasyonu/
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (TDK) (2023). Cinsiyet. Erişim adresi (04.03.2023): https://sozluk.gov.tr/
  • Zeren, F., ve Köşgeroğlu, N. (2020). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin hemşirelik mesleğine yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 293-299. doi: 10.37989/gumussagbil.734808
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe University Journal of Education, 40, 409-420.
  • Zysberg, L., & Berry, D. (2005). Gender and students’ vocational choices in entering the field of nursing. Nursing Outlook, 53(4), 193-198. doi: 10.1016/j.outlook.2005.05.001

Determination of Parental Information Needs Before their Preterm is Discharged from the Intensive Care Unit

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 129 - 136, 16.08.2023
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1229401

Öz

Introduction: Fulfilling the informational, social support, and emotional needs of parents facilitates the participation in the developmental care and strengthens the competence.
Aim: The study aimed to determine the educational needs of the parents before the discharge of the preterm infants from the intensive care unit.
Method: It is a descriptive study. It was conducted with the parents of preterm infants at the public hospital between February, 2021, and February, 2022 (n = 100). The data were collected 24 - 48 hours before the discharge using the Infant Information Form and Parent Information Form, and the Transition from Hospital to Home Scale.
These data were analyzed with frequency, mean, standard deviation, Mann Whitney U, and Kruskal Wallis Test.
Results: The preterm infants were 36.34 ± 1.29 weeks old, had a mean birth weight of 2970 ± 48 grams, and were treated at the unit for 4.74 ± 3.39 days. The mean score of parents' pre-discharge educational needs was 87.35 ± 8.51. A statistically significant difference was found between the mean score of educational needs and the gender
of the babies, duration of hospitalization, duration of separation of the baby and the parents, type of the parents, and receiving education about care (p < 0.05).
Conclusion: The parents' educational needs were high. It is proposed to include topics such as support of health personnel, coping with stress, and social support in the education, and to plan pre-discharge education by taking into account the characteristics of parents and preterms.

Kaynakça

  • Acar Savran, G. (2019). Beden emek tarih diyalektik bir feminizm için (2. bs). İstanbul: Kanat Kitap.
  • Aktaş, S., Erkek, Z.Y., & Korkmaz, H. (2018). An examination of the attitudes of midwives and nurses towards gender roles and the influencing factors. Journal of Human Sciences, 15(2), 823-834. doi:10.14687/jhs.v15i2.5343
  • Alkaya, S.A., Yaman, Ş., & Simones, J. (2018). Professional values and career choice of nursing students. Nursing Ethics, 25(2), 243-252. doi: 10.1177/0969733017707007.
  • Aydın Özkan, S., & Küçükkelepçe, D.S. (2019). Do university students› personality traits affect their attitudes towards gender roles? Perspectives in Psychiatric Care, 55(4), 562-569. doi: 10.1111/ppc.12375.
  • Başar, F., & Demirci, N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: A cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333–344. doi: 10.1080/10376178.2018.1504623
  • Bölükbaş, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1),10-17.
  • Hemşirelik Kanunu (1954, 25 Şubat). Resmî Gazete (Sayı: 8647). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.3.6283.pdf
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2007, 2 Mayıs ). Resmî Gazete (Sayı: 26510). Erişim adresi (30.06.2021): https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm
  • International Council of Nurses (ICN). (2002). Nursing Definitions; Definition of Nursing. : Erişim adresi (30.06.2021): https://www.icn.ch/
  • Kahraman, A.B., Ozansoy Tunçdemir, N. ve Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 108-144.
  • Kırağ, N. (2015). Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4), 226-231.
  • Kızılkaya Beji, N., & Murat, M. (2022). University students’ attitudes toward gender roles and infertility: A descriptive and correlational study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(4), 2601-2611. doi: 10.1111/ ppc.13100.
  • Liminana-Gras, R.M., Sanchez-Lopez, M.P., Román, A.I.S.S., & Corbalan-Berna, F. J. (2013). Health and gender in femaledominated occupations: The case of male nurses. The Journal of Men’s Studies, 21(2), 135-148.
  • Manganaro, L.L., & Alozie, N.O. (2011). Gender role attitudes: Who supports expanded rights for women in Afghanistan? Sex Roles, 64, 516–529. doi: 10.1007/s11199-011-9931-6
  • Önler, E., ve Saraçoğlu G.V. (2010). Hemşirelikte meslek seçiminin güvenirlilik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(2),78-85.
  • Özdemir, F.K., ve Şahin, Z.A. (2016). Hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1), 28-32.
  • Pekel, E. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri ve kadının çalışma hayatındaki konumu. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 30-39.
  • Pekin Deklarasyonu ve Eylem Platformu (1995). İnsan Hakları Belgeleri Birleşmiş Milletler Pekin deklerasyonu. Erişim adresi (30.06.2021): https://www.ihd.org.tr/birlesmis-milletler-pekin-deklarasyonu/
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (TDK) (2023). Cinsiyet. Erişim adresi (04.03.2023): https://sozluk.gov.tr/
  • Zeren, F., ve Köşgeroğlu, N. (2020). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin hemşirelik mesleğine yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 293-299. doi: 10.37989/gumussagbil.734808
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe University Journal of Education, 40, 409-420.
  • Zysberg, L., & Berry, D. (2005). Gender and students’ vocational choices in entering the field of nursing. Nursing Outlook, 53(4), 193-198. doi: 10.1016/j.outlook.2005.05.001
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Eşref 0000-0003-0257-0640

Funda Büyükyılmaz 0000-0002-7958-4031

Erken Görünüm Tarihi 15 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eşref, E., & Büyükyılmaz, F. (2023). Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 5(2), 129-136. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1229401
AMA Eşref E, Büyükyılmaz F. Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. SBÜHD. Ağustos 2023;5(2):129-136. doi:10.48071/sbuhemsirelik.1229401
Chicago Eşref, Emine, ve Funda Büyükyılmaz. “Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5, sy. 2 (Ağustos 2023): 129-36. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1229401.
EndNote Eşref E, Büyükyılmaz F (01 Ağustos 2023) Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5 2 129–136.
IEEE E. Eşref ve F. Büyükyılmaz, “Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi”, SBÜHD, c. 5, sy. 2, ss. 129–136, 2023, doi: 10.48071/sbuhemsirelik.1229401.
ISNAD Eşref, Emine - Büyükyılmaz, Funda. “Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5/2 (Ağustos 2023), 129-136. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1229401.
JAMA Eşref E, Büyükyılmaz F. Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. SBÜHD. 2023;5:129–136.
MLA Eşref, Emine ve Funda Büyükyılmaz. “Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, c. 5, sy. 2, 2023, ss. 129-36, doi:10.48071/sbuhemsirelik.1229401.
Vancouver Eşref E, Büyükyılmaz F. Preterm Bebeğin Yoğun Bakım Ünitesi Taburculuğu Öncesi Ebeveynlerin Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. SBÜHD. 2023;5(2):129-36.

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.