Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ KURUM YÖNETİCİLERİ VE VELİ GÖRÜŞLERİ IŞIĞINDA OKUL ÖNCESİNDE DİN EĞİTİMİ

Yıl 2022, Sayı: 89, 121 - 140, 03.03.2022

Öz

Bu araştırma, okulöncesi kurum yöneticileri ile bu kurumlarda öğrencisi bulunan
velilerin okul öncesi din eğitimine ilişkin görüşleri ışığında Diyanet İşleri Başkanlığı
bünyesinde il müftülüklerince organize edilen okul öncesi Kur’an kurslarındaki
uygulamalar hakkında bilgi edinmek, ortaya çıkan sorunları tespit etmek ve çözüm önerilerinde
bulunmak amacıyla yapılmıştır. Erzincan İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İl Müftülüğü protokolü ile
kurumlarında okul öncesi Kur`an kursları açılan 4 okul öncesi kurum yöneticisi
ile odak grup görüşmesi yapılmış, çocuğunu hem okul öncesi eğitimine hem de Kur`an
kursuna gönderen 24 öğrenci velisi ile bireysel görüşme gerçekleştirilmiştir. Durum çalışması
deseni kullanılan araştırmada amaçlı örneklem stratejisi benimsenmiştir. Elde
edilen bulgulardan bazıları şunlardır: Okul öncesi yöneticileri, Kur'an kurslarında görev
yapan müftülük personeli usta öğreticilerin pedagojik formasyon ve sınıf yönetimi konusundaki
eksikliklerini gidermek amacıyla okul öncesi eğitim kurumlarında uygulamalı
staj yapmalarını önermektedir. Ayrıca okul öncesi din eğitiminin okul öncesi programında
yer alması ve okul öncesi kurumlarında seçmeli ders olarak verilmesi fikri hem okul
yöneticileri hem de veliler tarafından olumlu karşılanmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, B. (2019, Eylül 27). Erbaş’tan okul öncesi din eğitimi programı talebi. Web: www. aa.com.tr adresinden 05 Mart 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Ayhan, H. (2014). Türkiye’de din eğitimi(C. 1-3).İstanbul: DEM Yayınları.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. H. Aydın.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri.(Çev. Ed. S. B. Demir ve M. Bütün). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dam, H. (2017). Çocukluk dönemi din eğitimi. M. Köylü. (Editör). Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık,s.51-97`deki bölüm.
  • Eğitim Terimleri Sözlüğü. (1974). Eğitim. Web: sozluk.gov.tradresinden04 Şubat 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Genç, M. F. (2019). Diyanet işleri başkanlığı’na bağlı 4-6 yaş grubu Kur`an kurslarında din eğitimi. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 5(2), 506-521.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gün, A. (2016). Veli ve öğretici görüşleri doğrultusunda 4-6 yaş grubu Kur`an kursu eğitimi: Samsun ili örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7, 33-66.
  • Karaca, A. S. (2020). Diyanet işleri başkanlığı 4-6 yaş kur’ân kursu öğrencilerine uygulanan değerler eğitiminin öğretici görüşleri açısından incelenmesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasu, T. (2019). Kur`an kursu öğreticilerine göre okul öncesi dönemde din eğitimi: Muş ili örneği. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, 51, 479-500.
  • Komisyon. (2020). DİB faaliyet raporu.[İdare faaliyet raporu].Web: www.diyanet.gov.tr adresinden 28 Haziran 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Korkmaz, M. (2020). 4-6 Yaş grubu Kur`an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlikleri üzerine bir araştırma. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (53), 237-261.
  • Mehmedoğlu, Y. (2004). Ahlâki ve dini gelişim (çocuğum değerlerimizi öğreniyor). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma, desen uygulama için bir rehber(Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Oktay, A. (1990). Türkiye’de okul öncesi eğitim. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 151-160.
  • Oruç, C. (2017). Erken çocukluk dönemi din eğitimi. M. Köylü. (Editör). Gelişimsel basamaklara göre din eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık, s. 1-49`daki bölüm.
  • Öz, A. (2017). Yaz Kur`an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlikleri: Bolu ili örneği. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 21(1), 425-464.
  • Öztürk, N. (t.y.). Okul öncesi dini eğitim: “Kur’an kursları okul öncesi din eğitimi projesi” ve öneriler. SETA. Web: www.setav.orgadresinden 06 Ağustos 2018 tarihinde alınmıştır.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri.(Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tosun, C. ve Çapcıoğlu, F. (2015). 4-6 Yaş Kur’an kursları öğretim programının dini gelişim kuramları çerçevesinde incelenmesi.Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 705-720.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük. Web: https://sozluk.gov.tr adresinden 02 Nisan 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Üzümcü, M., & Çınar, N. (2020). Öğreticilerine göre diyanet 4-6 yaş Kur’an kursları (Çorlu örneği). Trabzon İlahiyat Dergisi, 7(1), 7-51.
  • Yazıbaşı, M. A. (2020). Kur`an kursu öğreticilerine göre 4-6 yaş Kur`an kursu öğreticisi, öğrencisi ve öğrenci velisinin ihtiyaç ve beklentileri (Kırıkkale örneği). Dini Araştırmalar, 23(57), 95-116.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorulmaz, B. (2013). Kur`an kursu öğreticileri ile cami görevlilerinin okul öncesi ve ilköğretim 1. kademe öğrencilerine ders verme durumlarına ilişkin öz algıları (İstanbul örneği). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(39), 149-162.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Zeki Göksu

Yayımlanma Tarihi 3 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 89

Kaynak Göster

APA Göksu, M. Z. (2022). OKUL ÖNCESİ KURUM YÖNETİCİLERİ VE VELİ GÖRÜŞLERİ IŞIĞINDA OKUL ÖNCESİNDE DİN EĞİTİMİ. EKEV Akademi Dergisi(89), 121-140.