Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Content Study on the Trend of Studies in the Field of Primary School

Yıl 2023, Sayı: 20, 37 - 50, 15.11.2023

Öz

The purpose of this research is to examine the studies published in the journals of education faculties between 2016 and 2022 in the field of primary school teaching in terms of various variables. In this study, document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research was selected according to the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. In this study, a total of 599 studies published in the field of classroom teaching in 36 education faculty journals published between 2016 and 2022 were examined. The distribution of the studies published within the scope of the research by years, research method, data collection tool, research design, data analysis, gender and job distribution of the researchers, research title, publication language, number of pages, number of participants, study group, presentation style of the results and the recommendations addressed. were examined in terms of their distribution according to the group (for researchers, for practitioners). Within the scope of the research, it was concluded that the most studies were published in 2018, the most qualitative method was preferred, the scale/survey/test was used as the data collection tool, and the survey model design was generally used among the research designs. It has been concluded that the extended abstract is the most preferred language of publication and that the majority of the researchers are academicians working within the university.

Kaynakça

  • Akpunar, B. & Kazu, İ.Y. & Erdamar, F.S. (2018). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmen adayları üzerine yapılmış doktora çalışmalarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Yaz -2018 Cilt:17 Sayı:67 (913-925). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/510461
  • Anılan, H., Anagün, Ş. S., Anılan, B., Atalay, N., & Kılıç, Z. (2018). Current trends in primary school: studies published in the journals of faculties of educational sciences carried out in the field of primary- school teacher. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(3), 503-530. https://doi.org/10.14527/pegegog.2018.020
  • Bağcı, Ş. (2012). Sınıf öğretmenliği lisansüstü tezlerinin karakteristik özellikleri: tematik, metodolojik, ve istatistiksel yönelimler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2013). Öğretmen olmak: bir can'a dokunmak (16. Baskı). İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Çakır, M. A. (2015). Meslek ve öğretmenlik. V. Sönmez(Ed.) içinde Eğitim Bilimine Giriş (s. 233-264). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), pp. 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412
  • Çam, H. (2022). Sınıf Öğretmenliği lisans programının sınıf öğretmeni, öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Hacıoğlu, F. & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Alkım Yayınları.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kurtuluş-Üstün, B. & Oğuz-Namdar, A. (2022). Sınıf öğretmenliği bilim dalında 1998-2017 yılları arasında üretilen tezlerin eğilimleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 572-600. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-807329
  • Küçükoğlu, A., & Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), s. 27-47. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90049
  • MEB (2008). Sınıf öğretmeni özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf
  • Özenç, M., & Özenç, E. G. (2013). Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), s. 133-142.
  • Sağlamer, G., Tan, G. M. ve Çağlayan, H. (2013) Türk yükseköğretiminde kadın katılımı üzerine bir araştırma. İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (1992). Türkiye ve İngiltere'de ilköğretime öğretmen yetiştirme ve Türkiye'deki sistemin geliştirilmesi için öneriler. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 143-156.
  • Şahin, A. (2019). 2008-2018 yılları arasında sınıf öğretmenliği alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Waterman, C. (2010). The importance oof teaching. The schools white paper. Education Journal, 215(10).
  • Yazıcıoğlu, A., & Genç, G. (2021). Sınıf öğretmenliği alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), s. 1-14. doi: 10.52826/mcbuefd.927793
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sınıf Öğretmenliği Alanında Yapılan Çalışmalarda Güncel Eğilimler

Yıl 2023, Sayı: 20, 37 - 50, 15.11.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği bilim dalında 2016 – 2022 yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan çalışmaları çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Bu çalışmada 2016 – 2022 yılları arasında yayım yapan 36 eğitim fakültesi dergisinde sınıf öğretmenliği alanında yayımlanan toplam 599 çalışma incelenmiştir. Araştırma kapsamında yayımlanan çalışmaların yıllara göre dağılımı, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, araştırma deseni, veri analizi, araştırmacıların cinsiyet ve görev yeri dağılımları, araştırma başlığı, yayın dili, sayfa sayısı, katılımcı sayısı, çalışma grubu, sonuçların sunuş biçimi ve önerilerin hitap ettiği gruba (araştırmacılara yönelik, uygulayıcılara yönelik) göre dağılımı bakımından incelenmiştir. Araştırma kapsamında en fazla çalışmanın 2018 yılında yayımlandığı, en çok nitel yöntem tercih edildiği, veri toplama aracı olarak daha çok ölçek/anket/ testi kullanıldığı ve araştırma desenlerinden ise genellikle tarama modeli deseni kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yayın dili olarak en çok genişletilmiş özetin tercih edildiği ve araştırmacıların büyük bir çoğunluğunun üniversite içinde çalışan akademisyenler olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akpunar, B. & Kazu, İ.Y. & Erdamar, F.S. (2018). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmen adayları üzerine yapılmış doktora çalışmalarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Yaz -2018 Cilt:17 Sayı:67 (913-925). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/510461
  • Anılan, H., Anagün, Ş. S., Anılan, B., Atalay, N., & Kılıç, Z. (2018). Current trends in primary school: studies published in the journals of faculties of educational sciences carried out in the field of primary- school teacher. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(3), 503-530. https://doi.org/10.14527/pegegog.2018.020
  • Bağcı, Ş. (2012). Sınıf öğretmenliği lisansüstü tezlerinin karakteristik özellikleri: tematik, metodolojik, ve istatistiksel yönelimler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2013). Öğretmen olmak: bir can'a dokunmak (16. Baskı). İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Çakır, M. A. (2015). Meslek ve öğretmenlik. V. Sönmez(Ed.) içinde Eğitim Bilimine Giriş (s. 233-264). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), pp. 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412
  • Çam, H. (2022). Sınıf Öğretmenliği lisans programının sınıf öğretmeni, öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Hacıoğlu, F. & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Alkım Yayınları.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kurtuluş-Üstün, B. & Oğuz-Namdar, A. (2022). Sınıf öğretmenliği bilim dalında 1998-2017 yılları arasında üretilen tezlerin eğilimleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 572-600. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-807329
  • Küçükoğlu, A., & Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), s. 27-47. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90049
  • MEB (2008). Sınıf öğretmeni özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf
  • Özenç, M., & Özenç, E. G. (2013). Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), s. 133-142.
  • Sağlamer, G., Tan, G. M. ve Çağlayan, H. (2013) Türk yükseköğretiminde kadın katılımı üzerine bir araştırma. İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (1992). Türkiye ve İngiltere'de ilköğretime öğretmen yetiştirme ve Türkiye'deki sistemin geliştirilmesi için öneriler. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 143-156.
  • Şahin, A. (2019). 2008-2018 yılları arasında sınıf öğretmenliği alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Waterman, C. (2010). The importance oof teaching. The schools white paper. Education Journal, 215(10).
  • Yazıcıoğlu, A., & Genç, G. (2021). Sınıf öğretmenliği alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), s. 1-14. doi: 10.52826/mcbuefd.927793
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Anılan 0000-0001-7201-7467

Sarenur Demirkol 0000-0002-6544-9381

İrem Çelik 0000-0002-7080-8190

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Anılan, H., Demirkol, S., & Çelik, İ. (2023). Sınıf Öğretmenliği Alanında Yapılan Çalışmalarda Güncel Eğilimler. Temel Eğitim(20), 37-50.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions