Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 183 - 195, 30.06.2017

Öz

Öğretim tasarımcıları, etkili öğrenme
ortamları tasarlayabilmek için öğrencilerin beklentilerini ve ihtiyaçlarını
dikkate almalıdır. Yapılan öğretim tasarımı ne kadar mükemmel olursa olsun
geliştirilen ortamın etkililiği, öğrencilerin beklentilerini ve ihtiyaçlarını
karşılamadığı sürece düşük olacaktır. Anlamsal Web teknolojileri ve ontolojiler
kullanılarak geliştirilen öğrenme ortamları, öğretimin bireyselleştirilmesinde,
Web üzerinde bulunan doğru ve güvenilir öğretimsel içeriklere hızlı erişim
yapılabilmesinde akıllı çözümler sunabilmektedir. Ancak bu tür öğrenme
ortamlarına ilişkin öğrencilerin beklentileri ve ihtiyaçları yeterli düzeyde
bilinmemektedir. Betimsel nitelikteki bu çalışmanın amacı, Anlamsal Web Temelli
Öğrenme ortamına ilişkin öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma
2012-2013 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Muğla il merkezinde bulunan Türdü
100. Yıl Ortaokulunda öğrenimine devam eden 34 sekizinci sınıf öğrencisinin
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu
sorulardan oluşan bir anket formu kullanılmış ve veriler içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Öğrencilerin öğrenme ortamına ilişkin görüşlerine yönelik
olarak, ortamda beğenilen özellikler, beğenilmeyen özellikler, öğrenme
ortamında hissettikleri ve öğrenme ortamında değiştirmeyi istedikleri ile
ilgili tema ve alt temalar belirlenmiştir. Bulgular, genel olarak öğrencilerin öğrenme
ortamında animasyon ve sunuları beğendiklerini, metin ve ses türündeki
içerikleri beğenmediklerini, öğrenme sürecinde kendilerini meraklı ve gergin
hissettiklerini, öğrenme ortamında yapmak istedikleri değişikliklerin ise
öğretmensiz olmaz şeklinde olduğunu göstermektedir. Araştırmada merkezi sınav
sisteminin, öğrencilerin geliştirilen öğrenme ortamının kullanımını olumsuz
etkilediği, öğrencilerin öz düzenleme becerilerine sahip olmadıkları ve
öğretmen merkezli yaklaşımı benimsedikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akcaoglu, M., Gumus, S., Bellibas, M. S. ve Boyer, D. M. (2015). Policy, practice, and reality: exploring a nation-wide technology implementation in Turkish schools. Technology, Pedagogy and Education, 24(4), 477–491.
  • http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2014.899264
  • Berners-Lee, T. (1996). The world wide web: Past, present and future. http://www.w3.org/People/Berners-Lee/1996/ppf.html (8.9.2016).
  • Berners-Lee, T., Hendler, J. ve Lassila, O. (2001). The Semantic Web. Scientific American, 284(5), 34–43.
  • http://dx.doi.org/10.1038/ scientificamerican0501-34
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Clark, R. C. (2000). Four architectures of instruction. Performance Improvement, 39(10), 31–38.
  • http://dx.doi.org/10.1002/pfi.4140391011
  • Devedžić, V. (2006). Semantic web and education. New York, USA: Springer.
  • Dowling, S. (2011). Web-based learning: Moving from learning Islands to learning environments. The Electronic Journal for English as a Second Language, 15(2), 1–27.
  • Dutta, B. (2006). Semantic Web based e-learning. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.587.8637&rep=rep1&type=pdf (20.10.2016).
  • Gagné, R. M. (1985). The conditions of learning (4th ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Heflin, J. D. (2001). Towards the Semantic Web: Knowledge representation in a dynamic, distributed environment. Unpublished Doctoral dissertation, Faculty of the Graduate School, University of Maryland, Baltimore, USA.
  • Hew, K. F. ve Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223–252.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
  • Karalar, H. (2013). Anlamsal Web temelli öğretimde yönlendirmenin kazanıma ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karalar, H. ve Özdemir, S. (2013). Anlamsal Web temelli öğretimde yönlendirmenin kazanıma ve kalıcılığa etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–16.
  • Maedche, A. ve Staab, S. (2001). Ontology learning for the Semantic Web. IEEE Intelligent Systems, 16(2), 72–79.
  • http://dx.doi.org/10.1109/5254.920602
  • McLoughlin, C. ve Lee, M. J. W. (2010). Personalised and self regulated learning in the Web 2.0 era: Internal exemplars of innovative pedagogy using social software. Australasian Journal of Educational Technology, 26(1), 28–43.
  • http://dx.doi.org/10.14742/ajet.1100
  • Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research and Development, 50(3), 43–59.
  • http://dx.doi.org/10.1007/BF02505024
  • Pintrich, P. R. ve De Groot, E. V. (1990). Motivational and Self-Regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  • Rosen, D. ve Nelson, C. (2008). Web 2.0: A new generation of learners and education. Computers in the Schools, 25(3–4), 211–225. http://dx.doi.org/10.1080/07380560802370997
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective (6th. ed.). Boston: Pearson.
  • Sukic, C. (2009). Improving eLearning by personalization. Tecnics Technologies Education Management, 4(1), 15–20.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamının oluşturulması. Yeditepe Üniversitesi Dergisi, 2(2). http://journal.yeditepe.edu.tr/index.php/edu7/article/view/37/35 (15.10.2016).
  • W3C. (1999). Resource description framework (RDF) model and syntax specification. http://www.w3.org/TR/1999/REC-rdf-syntax-19990222/ (12.10.2016).
  • W3C. (2014). RDF Schema 1.1. http://www.w3.org/TR/rdf-schema/ (12.10.2016).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yu, L. (2011). A developer’s guide to the semantic web. London:Springer.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halit Karalar

Selçuk Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karalar, H., & Özdemir, S. (2017). ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 183-195.
AMA Karalar H, Özdemir S. ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2017;19(1):183-195.
Chicago Karalar, Halit, ve Selçuk Özdemir. “ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, sy. 1 (Haziran 2017): 183-95.
EndNote Karalar H, Özdemir S (01 Haziran 2017) ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19 1 183–195.
IEEE H. Karalar ve S. Özdemir, “ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM”, Trakya University Journal of Social Science, c. 19, sy. 1, ss. 183–195, 2017.
ISNAD Karalar, Halit - Özdemir, Selçuk. “ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/1 (Haziran 2017), 183-195.
JAMA Karalar H, Özdemir S. ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19:183–195.
MLA Karalar, Halit ve Selçuk Özdemir. “ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 19, sy. 1, 2017, ss. 183-95.
Vancouver Karalar H, Özdemir S. ÖĞRENCİLERİN ANLAMSAL WEB TEMELLİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÖNCE ÖĞRETMEN ANLATSIN SONRA WEB’DEN ÖĞRENELİM. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19(1):183-95.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.