BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 20 Sayı: 2, 507 - 522, 14.08.2016

Öz

Okuma ve yazma öğrencilerin hem sosyal hem de akademik yaşamlarının en önemli unsurlarındandır. İlköğretimde öğrencilerden okuma ve yazmaya yönelik olumlu tutum geliştirmesi beklenir. Bu araştırma ilköğretim 2, 3, 4, 5 ve 6. sınıfta okuyan öğrencilerin okuma ve yazmaya yönelik tutumları incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin okuma ve yazmaya yönelik tutumları sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri bakımından karşılaştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin okuma ve yazma tutumu arasındaki ilişki de ele alınmıştır. Araştırma kapsamında 534 ilköğretim öğrencisine “Okuma Tutumu Ölçeği” ve “Yazma Tutumu Ölçeği” uygulanmıştır. Sonuç olarak araştırmaya katılan kız öğrencilerin eğlence amaçlı okumaya yönelik tutumlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülürken, akademik okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı bulunmuştur. Sınıf düzeyi bakımından ise ilkokul 2 ve 3. sınıf öğrencilerinin okuma tutumlarının diğer öğrencilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ilkokul (2, 3 ve 4. sınıf) öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının ortaokul (5 ve 6. sınıf) öğrencilerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Okuma ve yazma tutumunun birbiriyle anlamlı düzeyde ilişkili olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • AKKAY, N. ve ÖZDEMİR, S. (2013) "Ortaöğretim Öğrencilerinin Okumaya Yönelik tutumlarının İncelenmesi (İzmir-Buca Örneği)", Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 2 (1), s. 75-96.
  • BALCI, A. (2009) "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumları", Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6 (11), s. 265-300.
  • BAŞARAN, M. ve ATEŞ, S. (2009) "İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi", Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 29 (1), s. 73-92.
  • CERAN, D. (2013) "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi", Turkish Studies, S. 8 (1), s. 1151-1169.
  • DENİZ, S. ve TUNA, S. (2006) "İlköğretim Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları: Köyceğiz Örneklemi", Milli Eğitim, Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 170, s. 339.
  • DURUALP, E.,DURUALP, E., ÇİÇEKOĞLU, P. (2013) "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Okumaya İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi", Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi S. 4(1), s. 159-174.
  • GRAHAM, S., BERNİNGEN, V. ve FAN, W. (2007) "The Structural Relationship Between Wrting Attitude and Writing Achivement in First and Third Grade Students", Contemporary Educational Psychollogy, S. 32, s. 516-536.
  • GÖÇER, A. (2014) "Yazma Tutum Ölçeği’nin (YTÖ) Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", Kastamonu Eğitim Dergisi, S. 22(2), s. 515-524.
  • KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • KOCAARSLAN, M. (2014) "İlköğretim Öğrencilerinin (1-6. sınıfları) İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", 13. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya 29-31 mayıs
  • KUSH, J. C.,WATKİNS, M. W. ve BROOKHART, S. M. (2005) "The Temporal- Interactive Influence of Reading Achievement and Reading Attidute", Educational Research and Evaluation, S. 11(1), s. 29-44.
  • KUZU, S., T. (2013) "Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi", Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S. 2(6), s. 55-72.
  • OGURLU, Ü. (2014) "Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu ve Eleştirel Okuma Becerileri", Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, S. 15(2), s. 29-41.
  • SALLABAŞ, M. E. (2008) "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 9 (16), s. 141-155.
  • SAİNSBURY, M. ve SCHAGEN, I. (2004) "Attidutesto Reading at Ages Nine and Eleven", Journal of Research in Reading, S. 27(4), s. 373-386.
  • SEBAN. D. (2012) "Yazarlık Döngüsü’nün Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Karşı Tutum, Algı ve Yazma Becerilerine Etkisi", Eğitim ve Bilim. Cilt 37, Sayı 164.
  • TEMİZKAN, M. ve SALLABAŞ, M. E. (2009) "Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S. 8(27), s. 155-176.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • KUZU. S. T. (2013) "Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi" Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S. 2(6), s. 55-72.
Yıl 2016, Cilt: 20 Sayı: 2, 507 - 522, 14.08.2016

Öz

Kaynakça

  • AKKAY, N. ve ÖZDEMİR, S. (2013) "Ortaöğretim Öğrencilerinin Okumaya Yönelik tutumlarının İncelenmesi (İzmir-Buca Örneği)", Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 2 (1), s. 75-96.
  • BALCI, A. (2009) "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumları", Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6 (11), s. 265-300.
  • BAŞARAN, M. ve ATEŞ, S. (2009) "İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi", Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 29 (1), s. 73-92.
  • CERAN, D. (2013) "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi", Turkish Studies, S. 8 (1), s. 1151-1169.
  • DENİZ, S. ve TUNA, S. (2006) "İlköğretim Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları: Köyceğiz Örneklemi", Milli Eğitim, Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 170, s. 339.
  • DURUALP, E.,DURUALP, E., ÇİÇEKOĞLU, P. (2013) "6-8. Sınıftaki Öğrencilerin Okumaya İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi", Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi S. 4(1), s. 159-174.
  • GRAHAM, S., BERNİNGEN, V. ve FAN, W. (2007) "The Structural Relationship Between Wrting Attitude and Writing Achivement in First and Third Grade Students", Contemporary Educational Psychollogy, S. 32, s. 516-536.
  • GÖÇER, A. (2014) "Yazma Tutum Ölçeği’nin (YTÖ) Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", Kastamonu Eğitim Dergisi, S. 22(2), s. 515-524.
  • KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • KOCAARSLAN, M. (2014) "İlköğretim Öğrencilerinin (1-6. sınıfları) İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", 13. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya 29-31 mayıs
  • KUSH, J. C.,WATKİNS, M. W. ve BROOKHART, S. M. (2005) "The Temporal- Interactive Influence of Reading Achievement and Reading Attidute", Educational Research and Evaluation, S. 11(1), s. 29-44.
  • KUZU, S., T. (2013) "Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi", Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S. 2(6), s. 55-72.
  • OGURLU, Ü. (2014) "Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu ve Eleştirel Okuma Becerileri", Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, S. 15(2), s. 29-41.
  • SALLABAŞ, M. E. (2008) "İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 9 (16), s. 141-155.
  • SAİNSBURY, M. ve SCHAGEN, I. (2004) "Attidutesto Reading at Ages Nine and Eleven", Journal of Research in Reading, S. 27(4), s. 373-386.
  • SEBAN. D. (2012) "Yazarlık Döngüsü’nün Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Karşı Tutum, Algı ve Yazma Becerilerine Etkisi", Eğitim ve Bilim. Cilt 37, Sayı 164.
  • TEMİZKAN, M. ve SALLABAŞ, M. E. (2009) "Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S. 8(27), s. 155-176.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • KUZU. S. T. (2013) "Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi" Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S. 2(6), s. 55-72.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şafak Kaman

Yayımlanma Tarihi 14 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaman, Ş. (2016). İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(2), 507-522.
AMA Kaman Ş. İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Ağustos 2016;20(2):507-522.
Chicago Kaman, Şafak. “İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, sy. 2 (Ağustos 2016): 507-22.
EndNote Kaman Ş (01 Ağustos 2016) İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20 2 507–522.
IEEE Ş. Kaman, “İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 507–522, 2016.
ISNAD Kaman, Şafak. “İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/2 (Ağustos 2016), 507-522.
JAMA Kaman Ş. İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016;20:507–522.
MLA Kaman, Şafak. “İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 20, sy. 2, 2016, ss. 507-22.
Vancouver Kaman Ş. İLKÖĞRETİM (2-6. SINIF) ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA VE YAZMA TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016;20(2):507-22.