BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 62 - 75, 20.05.2013

Öz

Education was the beginning field of the Ottoman modernization. As known, education was the basis of the military success and military schools were opened while Europe style military garrison were founded. The other military and civil schools were opened and the period of opening modern schools were continued. In the new education foundation, modern pedagogic methods were used in both programs and teaching methods. It was realized that rewarding is an effective method of increasing student achievement. The rewarding method was also used when Rüşdiye schools (Ottoman junior high school) were started teaching. Additionally, year-end exams  Prof. Dr., Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, E-posta: mdemirel@uludag.edu.tr were done like a ceremony in the presence of ministers and high officials and ulama. Successful students were rewarded. “Sim nişan” and “gold medal” was given the first degree student as a reward, second and third degree students were also rewarded as their degree. The students who graduated from these schools were inducted body politics as their graduation degree. When modern schools became widespread at boondocks, the rewards were given as a ceremony. Prize-giving ceremonies were arranged at the primary and high schools in the province and the costs of the rewards and ceremonies were paid from central or local budget. Some schools gave money reward for financial support, some other schools gave gold or silver medal and others gave book or flag as moral. In this study through Ottoman Archives of Turkey, rewards were examined in the way of quantity and quality.

Kaynakça

  • Akgündüz, H. (1997). Klasik dönem Osmanlı medrese sistemi. İstanbul: Ulusal.
  • Arı R., Üre Ö., ve Yılmaz H. (1999). Gelişim ve öğrenme psikolojisi (Eğitimin psikolojik temelleri). Konya: Mikro.
  • BOA, MAD,No.8999.
  • BOA, İrade Dâhiliye,No.2721, 15 Safer 1258.
  • BOA, İrade Meclis-i Vâlâ, No.6077.
  • BOA,MF.MKT., 12/22; 12/83.
  • BOA,MF.MKT., 68/67, (26. Ş. 1298).
  • BOA, MF.MKT., 68/88, (14. L. 1298).
  • BOA, MF.MKT., 68/69, (11. L. 1298)
  • BOA,MF.MKT., 110/48, (21. M. 1327).
  • BOA, MF.MKT.,260/1.
  • BOA,MF.MKT.,273/15.
  • BOA,MF.MKT., 425/52.
  • BOA, İ.DH.,927/73517 (19. Za. 1301).
  • BOA, İ.DH., 1295/5-102275.
  • Demirel, F. (2010). Mekteb-i idadi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirel, M., Doğanay, K. F. (2011). Osmanlı’da ziraat eğitimi: Halkalı ziraat mektebi. Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi,12/21, (2), 183-199.
  • Ergin, O. N. (1977). Türk maarif tarihi, Cilt II. İstanbul: Eser.
  • Kur’an-ı Kerim, Nisa Süresi, 4/40.
  • Mahmud Cevat, (2001). Maarif-i umumiye nezareti tarihçe-i teşkilât ve icraatı (Haz. Tacettin Kayaoğlu). Ankara: Yeni Türkiye.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel.
  • Sungu, İ. (1941). Mekteb-i maarif-i adliyenin tesisi. Tarih Vesikaları Dergisi, 1/3, 212-225.
  • Takvim-i Vekâyi, 12 R 1257, No.225.
  • Takvim-i Vekayi, 27 Za 1258, No.241.

Osmanlı Modern Mekteplerinde Mükâfat

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 62 - 75, 20.05.2013

Öz

Osmanlı modernleşmesinin ilk başladığı alanlardan biri de eğitimdir. Askeri başarının eğitime dayalı olduğu bilindiğinden Avrupa tarzı askeri birlikler kurulurken modern askeri okullar da açılmaya başlanmıştır. Eğitimde modernleştirme süreci sonraki dönemlerde açılan mülki okullarla devam ettirilmiştir. Yeni eğitim kurumlarında programdan öğretim yöntemine kadar modern pedagojik yöntemler kullanılmıştır. Uygulanan yöntemlerden biri de başarıyı attırmak kullanılan ödüllendirme sistemidir. Rüşdiye mektepleri öğretime başladığında da ödüllendirme yöntemi uygulanmıştır. Yılsonu sınavları devlet adamları ve ulema huzurunda, bir tören havasında yapılarak başarılı olanlar ödüllendirilmek suretiyle bir üst sınıfa geçirilmiştir. Dereceye girenlerden birincilere “sim nişan” ve “altın madalya”, ikinci ve üçüncülere de yine derecelerine göre ödüller verilmiştir. Bu okullardan mezun olanlar mezuniyet derecelerine göre devlet kurumlarına tayin edilmiştir. Modern okullar taşrada yaygınlaştıktan sonra ödüller de törensel nitelik kazanmıştır. Vilayetlerde ilköğretim, ortaöğretim okullarında öğretim yılı sonunda ödül törenleri düzenlenmiş, törenlerin düzenlenmesi ve verilen ödüllerin masrafları merkezi veya mahalli bütçelerden karşılanmıştır. Bazı okullarda doğrudan maddi destek olarak para ödülü, bazılarında altın, gümüş gibi madalyalar verilmiş, bazılarında ise daha çok manevi değeri olan kitap, bayrak gibi ödüller verilmiştir. Bu çalışmada Osmanlı arşiv belgelerinden hareketle ödüller nitelik ve nicelik yönünden incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Rüşdiye, Osmanlı Mektepleri, Ödül Sistemi, Türk Eğitim Tarihi.

 

REWARD IN THE MODERN OTTOMAN SCHOOLS

 

Abstract: Education was the beginning field of the Ottoman modernization. As known, education was the basis of the military success and military schools were opened while Europe style military garrison were founded. The other military and civil schools were opened and the period of opening modern schools were continued.

In the new education foundation, modern pedagogic methods were used in both programs and teaching methods. It was realized that rewarding is an effective method of increasing student achievement. The rewarding method was also used when Rüşdiye schools (Ottoman junior high school) were started teaching. Additionally, year-end exams were done like a ceremony in the presence of ministers and high officials and ulama. Successful students were rewarded. “Sim nişan” and “gold medal” was given the first degree student as a reward, second and third degree students were also rewarded as their degree. The students who graduated from these schools were inducted body politics as their graduation degree. When modern schools became widespread at boondocks, the rewards were given as a ceremony. Prize-giving ceremonies were arranged at the primary and high schools in the province and the costs of the rewards and ceremonies were paid from central or local budget.

Some schools gave money reward for financial support, some other schools gave gold or silver medal and others gave book or flag as moral. In this study through Ottoman Archives of Turkey, rewards were examined in the way of quantity and quality.

Keywords: Rüşdiye, Ottoman’s School, Reward System, History of Turkish Education

 

Kaynakça

  • Akgündüz, H. (1997). Klasik dönem Osmanlı medrese sistemi. İstanbul: Ulusal.
  • Arı R., Üre Ö., ve Yılmaz H. (1999). Gelişim ve öğrenme psikolojisi (Eğitimin psikolojik temelleri). Konya: Mikro.
  • BOA, MAD,No.8999.
  • BOA, İrade Dâhiliye,No.2721, 15 Safer 1258.
  • BOA, İrade Meclis-i Vâlâ, No.6077.
  • BOA,MF.MKT., 12/22; 12/83.
  • BOA,MF.MKT., 68/67, (26. Ş. 1298).
  • BOA, MF.MKT., 68/88, (14. L. 1298).
  • BOA, MF.MKT., 68/69, (11. L. 1298)
  • BOA,MF.MKT., 110/48, (21. M. 1327).
  • BOA, MF.MKT.,260/1.
  • BOA,MF.MKT.,273/15.
  • BOA,MF.MKT., 425/52.
  • BOA, İ.DH.,927/73517 (19. Za. 1301).
  • BOA, İ.DH., 1295/5-102275.
  • Demirel, F. (2010). Mekteb-i idadi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirel, M., Doğanay, K. F. (2011). Osmanlı’da ziraat eğitimi: Halkalı ziraat mektebi. Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi,12/21, (2), 183-199.
  • Ergin, O. N. (1977). Türk maarif tarihi, Cilt II. İstanbul: Eser.
  • Kur’an-ı Kerim, Nisa Süresi, 4/40.
  • Mahmud Cevat, (2001). Maarif-i umumiye nezareti tarihçe-i teşkilât ve icraatı (Haz. Tacettin Kayaoğlu). Ankara: Yeni Türkiye.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel.
  • Sungu, İ. (1941). Mekteb-i maarif-i adliyenin tesisi. Tarih Vesikaları Dergisi, 1/3, 212-225.
  • Takvim-i Vekâyi, 12 R 1257, No.225.
  • Takvim-i Vekayi, 27 Za 1258, No.241.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Muammer Demirel

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirel, M. (2013). Osmanlı Modern Mekteplerinde Mükâfat. Turkish History Education Journal, 2(1), 62-75. https://doi.org/10.17497/tuhed.53313



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT