Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annelerin Günlük Rutin Etkinliklerinde Bebek Bakımına İlişkin Kullandıkları Pratik Çözüm Önerilerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 428 - 437, 28.04.2023

Öz

Amaç: Bu çalışma, 0-3 yaş bebeklere sahip annelerin ve bebeklerinin gelişim ve bakımları için ürettikleri ve günlük rutinlerinde kullandıkları pratik çözümleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma, Karabük İl Halk Kütüphanesi bünyesindeki Bebek Kütüphanesi’ne gelen ve çalışmayı kabul eden 0-36 aylık bebeğe sahip 45 anne ile yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmanın sonucunda annelerin beslenme rutininde en çok uyguladıkları pratik çözümün istekli yemek yemesi için “müzik/oyun yardımı ile yemek yedirme” (%50); uyku rutinine yönelik en çok kullandıkları yöntemin sakinleştirme ve uykuya geçişi kolaylaştırması için “banyo yaptırma” (%43,7); özbakım rutininde en çok kullanılan çözüm önerisinin rahat alt değiştirmek için “bez değiştirirken bebeğin eline oyalanacağı bir şey verme” (%45,4) ve sağlık rutininde en çok kullanılan yöntemin rahat gaz çıkarması için “diz üstünde bebeğin sırtını okşama” (%55,5) olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Arısoy, A., Canbulat, N., & Ayhan, F. (2014). Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakiminda uyguladiklari geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
  • Avcı, N. (2007). Gelişimde 0-3 Yaş: Yaşama Merhaba. Morpa Kültür Yayınları: Ankara.
  • Biltekin, Ö., Boran, Ö. D., Denkli, M. D., & Yalçınkaya, S. (2004). Naldöken Sağlık Ocağı Bölgesinde 0-11 aylık bebeği olan annelerin doğum öncesi dönem ve bebek bakımında geleneksel uygulamaları. Sted, 13(5),166-8.
  • Byron, T. (2008). Your Toddler Month by Month. Dorling Kindersley Ltd.
  • Crenshaw, J. T. (2014). Healthy birth practice# 6: Keep mother and baby together—It’s best for mother, baby, and breastfeeding. The Journal of perinatal education, 23(4), 211.
  • Çalışkan, Z., & Bayat, M. (2011). Annelerin Bebek Bakımı Uygulamarı ve Etkileyen Faktörler: Bir Kapadokya Örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2).
  • Dursun Salihoğlu, S. (2015). Hamilelik ve 0-6 yaş döneminde çocuk bakımı ve eğitimi el kitabı.
  • Ersoy, Ö, Avcı, N., & Turla, A (2006). Çocuklar için erken uyarıcı çevre [The early stimulative environment for children]. İstanbul: Morpa Publishing.
  • Froehlich, J., Donovan, A., Ravlin, E., Fortier, A., North, J., & Bloch, M. K. (2015). Daily routines of breastfeeding mothers. Work, 50(3), 433-442.
  • Geçkil, E., Şahin, T., & Ege, E. (2009). Traditional postpartum practices of women and infants and the factors influencing such practices in South Eastern Turkey. Midwifery, 25(1), 62-71.
  • Gökçay, G. (2011). Yaşamın İlk 2 Yılında Çocuk Sağlığı ve Bakımı: Mutlu, Sağlıklı ve Akıllı Bir Çocuk Yetiştirmek İçin. İstanbul, Nobel.
  • Harries, V., & Brown, A. (2019). The association between baby care books that promote strict care routines and infant feeding, night‐time care, and maternal–infant interactions. Maternal & Child Nutrition, 15(4).
  • Kahriman, İ., Topbaş, M., & Çan, G. (2011). Traditional Baby Care Practices among Mothers with Children Aged 6-12 Months in the Turkish Province of Trabzon. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(1).
  • Meraki, Z., & Yıldız Bıçakçı, M. (2015). Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde Erken Müdahale, Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, ed. M. Yıldız Bıçakçı, 143, 177.
  • Mindell, J. A., Sadeh, A., Kohyama, J., & How, T. H. (2010). Parental behaviors and sleep outcomes in infants and toddlers: a cross-cultural comparison. Sleep Medicine, 11(4), 393-399.
  • Turla, A. ve Tür, G. (1999). Okul öncesinde çocuk, edebiyat ve kitap. YA-PA Yayıncılık.
  • Uluğbay, S. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsina Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1025-1034.
  • Woods, J., & Goldstein, H. (2003). When the toddler takes over: Changing challenging routines into conduits for communication. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18(3), 176-181. doi:10.1177/10883576030180030501.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Practical Solution Suggestions Used by Mothers for Baby Care in Daily Routine Activities

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 428 - 437, 28.04.2023

Öz

Purpose: This study was conducted to examine the practical solutions produced by mothers of 0-3 year old babies and their babies for their development and care and used in their daily routines. Materials and Methods: The study was conducted with 45 mothers with 0-36 months old babies who came to the Baby Library in Karabük Provincial Public Library and accepted the study. In this descriptive study, semi-structured interview technique was used as data collection method. Results: As a result of the study, the most practical solution applied by mothers in their nutritional routine was “feeding food with the help of music/play” (50%); “Taking a bath” (43.7%) for calming and facilitating the transition to sleep is the most used method of sleep routine; The most used solution suggestion in the self-care routine is “give the baby something to linger on while changing diapers” (45.4%) for comfortable diaper changes and “stroking the baby's back on the knee” (55.5%) for the most used method in the health routine to relieve gas easily. ) has been found.

Kaynakça

  • Arısoy, A., Canbulat, N., & Ayhan, F. (2014). Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakiminda uyguladiklari geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
  • Avcı, N. (2007). Gelişimde 0-3 Yaş: Yaşama Merhaba. Morpa Kültür Yayınları: Ankara.
  • Biltekin, Ö., Boran, Ö. D., Denkli, M. D., & Yalçınkaya, S. (2004). Naldöken Sağlık Ocağı Bölgesinde 0-11 aylık bebeği olan annelerin doğum öncesi dönem ve bebek bakımında geleneksel uygulamaları. Sted, 13(5),166-8.
  • Byron, T. (2008). Your Toddler Month by Month. Dorling Kindersley Ltd.
  • Crenshaw, J. T. (2014). Healthy birth practice# 6: Keep mother and baby together—It’s best for mother, baby, and breastfeeding. The Journal of perinatal education, 23(4), 211.
  • Çalışkan, Z., & Bayat, M. (2011). Annelerin Bebek Bakımı Uygulamarı ve Etkileyen Faktörler: Bir Kapadokya Örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2).
  • Dursun Salihoğlu, S. (2015). Hamilelik ve 0-6 yaş döneminde çocuk bakımı ve eğitimi el kitabı.
  • Ersoy, Ö, Avcı, N., & Turla, A (2006). Çocuklar için erken uyarıcı çevre [The early stimulative environment for children]. İstanbul: Morpa Publishing.
  • Froehlich, J., Donovan, A., Ravlin, E., Fortier, A., North, J., & Bloch, M. K. (2015). Daily routines of breastfeeding mothers. Work, 50(3), 433-442.
  • Geçkil, E., Şahin, T., & Ege, E. (2009). Traditional postpartum practices of women and infants and the factors influencing such practices in South Eastern Turkey. Midwifery, 25(1), 62-71.
  • Gökçay, G. (2011). Yaşamın İlk 2 Yılında Çocuk Sağlığı ve Bakımı: Mutlu, Sağlıklı ve Akıllı Bir Çocuk Yetiştirmek İçin. İstanbul, Nobel.
  • Harries, V., & Brown, A. (2019). The association between baby care books that promote strict care routines and infant feeding, night‐time care, and maternal–infant interactions. Maternal & Child Nutrition, 15(4).
  • Kahriman, İ., Topbaş, M., & Çan, G. (2011). Traditional Baby Care Practices among Mothers with Children Aged 6-12 Months in the Turkish Province of Trabzon. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(1).
  • Meraki, Z., & Yıldız Bıçakçı, M. (2015). Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde Erken Müdahale, Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, ed. M. Yıldız Bıçakçı, 143, 177.
  • Mindell, J. A., Sadeh, A., Kohyama, J., & How, T. H. (2010). Parental behaviors and sleep outcomes in infants and toddlers: a cross-cultural comparison. Sleep Medicine, 11(4), 393-399.
  • Turla, A. ve Tür, G. (1999). Okul öncesinde çocuk, edebiyat ve kitap. YA-PA Yayıncılık.
  • Uluğbay, S. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsina Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1025-1034.
  • Woods, J., & Goldstein, H. (2003). When the toddler takes over: Changing challenging routines into conduits for communication. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18(3), 176-181. doi:10.1177/10883576030180030501.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şehnaz Ceylan Bu kişi benim 0000-0001-9313-7353

Feyza Yalman 0000-0002-8787-6624

Elif Tan Bu kişi benim 0000-0003-3870-5383

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, Ş., Yalman, F., & Tan, E. (2023). Annelerin Günlük Rutin Etkinliklerinde Bebek Bakımına İlişkin Kullandıkları Pratik Çözüm Önerilerinin İncelenmesi. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 428-437.