This study aimed to examine mothers' childhood trauma situations and their relations with their children. A relational screening model was used in this research. The study group of the research consisted of 250 mothers. Personal Information Form, Childhood Trauma Questionnaire and Child‒Parent Relationship Scale were used as data collection tools. The data obtained were analyzed with Pearson Product Moment Correlation Analysis. As a result of the study, it was found that there was a significant negative relationship between the Childhood Trauma Questionnaire physical abuse, sexual abuse, emotional abuse subdimensions and emotional neglect, physical neglect subdimensions and Child Parent Relationship Scale-positive relationship subdimensions. It was found that there were positive and significant relationships between the the Childhood Trauma Questionnaire physical abuse, sexual abuse, emotional abuse subdimensions and emotional neglect, physical neglect subdimensions and Child‒Parent Relationship Scale conflict subdimensions. There was a positive and significant relationship between Childhood Trauma Questionnaire physical abuse, sexual abuse, emotional abuse subdimensions and emotional neglect, physical neglect subdimensions and Child‒Parent Relationship Scale attachment subdimensions.
adverse childhood experiences mother-child relationships preschool period
Araştırmada, annelerin çocukluk dönemi örselenme durumları ile çocuklarıyla olan ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 250 anne oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği ve Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar alt boyutları ve duygusal ihmal, fiziksel ihmal alt boyutları ile Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği olumlu ilişki alt boyutu arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu; Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar alt boyutları ve duygusal ihmal, fiziksel ihmal alt boyutları ile Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği çatışma alt boyutu arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu; Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar alt boyutları ve duygusal ihmal, fiziksel ihmal alt boyutları ile Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği bağlanma alt boyutu arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
çocukluk dönemi örselenme yaşantıları anne-çocuk ilişkisi okul öncesi dönem
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 59 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.