Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Effectiveness of the Programme Prepared to Support Preschool Teachers

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 28 - 41, 01.12.2023

Abstract

This research is conducted to analyze the efficiency of the training aims to improve skills of classroom management in preschool education. The research group is comprised of 34 preschool teachers work at a preschool belongs to a private institution in Ankara. The teachers attended the research were given “The Classroom Management Skills Inventory for Preschool Teachers” as a pre-test and asked to assess themselves. At the same time, a neutral observer assessed the teachers in the classroom context by using the same inventory Right after the pre-test; the teacher was provided with a training prepared as 8 weeks long. After completing the training, the teachers assessed themselves again the same inventory. The neutral observer also assessed the teachers again using the same inventory after the training was completed. In conclusion; the result has shown that training has a significant consequence on the teachers to

Ethical Statement

We declare that there is no conflict of interest between us as the authors and that all researchers contributed to the study. This study does not have an ethics committee report. However, the research was conducted in accordance with all ethical rules. These rules include voluntary participation, informed consent, anonymity, justice, honesty, objectivity, morality, prudence, openness, respect for intellectual property, confidentiality and respect for colleagues.

References

  • Akar, H., Erden, F., Tor, D. & Şahin, L. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online Dergisi, 9 (2), 792-806.
  • Akgün, E., Yarar, M. & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Arnold, D. H., McWilliams, L., & Arnold, E. H. (1998). Teacher discipline and child misbehavior in day care: Untangling causality with correlational data. Development Psychology, 34(2), 276-287.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilen önlemler, Küçükahmet, L (Ed.), Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (s.293-305). Nobel.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi. Kök.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Pegem A.
  • Burç, E. D. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri (Hatay İli örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (8. Baskı). Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Ö. & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A.
  • Carlson, J.J, Tıret, H. B., Bender, S. L. & Benson, L. (2011). The influence of group training in the incredible years teacher classroom management program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27, 134-154.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Nobel.
  • Darling-Hammond, L. (1996). The quiet revolution: Rethinking teacher development. Educational Leadership, 53 (6), 4-10.
  • Denham, S. A. (2006). The emotional basis of learning and development in early childhood education. In B. Spodek & W. N. Saracho (Eds.), Handbook of research on the education of young children (p.85-103). Lawrence Erlbaum.
  • Dinçer, Ç., Akgün, E. (2015) Okul Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi. Eğitim ve Bilim 40 (77), 187-201.
  • Emmer, E. T. & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education, Educational Psychologist, 36(2), 103-112.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T. & Anderson, L. (1980). Effective classroom management at the beginning of the school year, The Elementary School Journal 80(7), 219-231.
  • Finger, J. & Bamford, B. (2010). Sınıf yönetimi stratejileri öğretmen kılavuzu, (T. Karaköse, Çev). Nobel.
  • Freeman, J., Simonsen, B., Briere, D. E., & MacSuga-Gage, A. S. (2014). Pre-Service Teacher Training in Classroom Management: A Review of State Accreditation Policy and Teacher Preparation Programs. Teacher Education and Special Education, 37(2), 106–120.
  • Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grade. Child Development, 72(2), 625-638.
  • İpşir, D. (2002). Sınıf yönetiminde, öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilmenin ve olumlu sınıf ortamı yaratmanın roller. Milli Eğitim Dergisi, 153 (154), 86-97.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Johnson, Virginia G., (1994). Student teachers conceptions of classroom control. Journal of Educational Research, 88(2), 109-117.
  • Manning, M. A. & Bear, G. G. (2002), Are childrens’ concerns about punishment related to their aggression. Journal of School Psychology, 40(6), 523-539.
  • Marzano, R. J., Marzano, J. S. & Pickering, D. J. (2003). Classroom management that works. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children’s success in the first year of the school. School Psychology Review, 33, 444-458.
  • Ryan, A. M. & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460.
  • Sabornie, E.J., & Espelage, D.L. (Eds.). (2022). Handbook of Classroom Management (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003275312.
  • Şimşek, Ö. F. (2004). Bir grup rehberliği programının öğretmenlerin disiplin anlayışına etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 41-49.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tan, E. (2002). Care and control: On the relationship between discipline and counseling in education. Centre for Development of Teaching and Learning, 5(5), 1-6.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156. Retrieved from https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/155-156/terzi.htm.
  • Türnüklü, A. (2000). Sınıf içi davranış yönetimi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(21), 141-152. U.S. Department of Education. (2005). The condition of education 2005: Special analysis, mobility in the workface. Author.
  • Woolfolk, A. (2006). Educational psychology. Allyn and Bacon.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerini Desteklemeye Yönelik Hazırlanan Programın Etkililiğinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 28 - 41, 01.12.2023

Abstract

Bu araştırma, okul öncesi eğitimde etkili sınıf yönetimi becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan eğitimin etkililiğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu Ankara ilinde özel bir okul bünyesinde bulunan okul öncesi eğitim kurumunda görev yapmakta olan 34 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlere “Okul Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği” ön test olarak verilmiş ve kendilerini değerlendirmeleri istenmiştir. Eş zamanlı olarak tarafsız bir gözlemci sınıf ortamında aynı ölçek aracılığı ile öğretmenleri değerlendirmiştir. Ön test uygulamasının hemen ardından 8 hafta olarak hazırlanan eğitim paketi öğretmenlere sunulmuştur. Eğitimin tamamlanmasının ardından öğretmenler yine aynı ölçek ile kendilerini değerlendirmişlerdir. Tarafsız gözlemci de yine aynı ölçekle eğitimin tamamlanmasının ardından öğretmenleri değerlendirmiştir. Sonuç olarak, etkili sınıf yönetimi becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan eğitim, öğretmenlerin etkili sınıf yönetimi becerilerinin geliştirilmesinde önemli bir etkiye sahiptir.

References

  • Akar, H., Erden, F., Tor, D. & Şahin, L. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online Dergisi, 9 (2), 792-806.
  • Akgün, E., Yarar, M. & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Arnold, D. H., McWilliams, L., & Arnold, E. H. (1998). Teacher discipline and child misbehavior in day care: Untangling causality with correlational data. Development Psychology, 34(2), 276-287.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilen önlemler, Küçükahmet, L (Ed.), Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (s.293-305). Nobel.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi. Kök.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Pegem A.
  • Burç, E. D. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri (Hatay İli örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (8. Baskı). Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Ö. & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A.
  • Carlson, J.J, Tıret, H. B., Bender, S. L. & Benson, L. (2011). The influence of group training in the incredible years teacher classroom management program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27, 134-154.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Nobel.
  • Darling-Hammond, L. (1996). The quiet revolution: Rethinking teacher development. Educational Leadership, 53 (6), 4-10.
  • Denham, S. A. (2006). The emotional basis of learning and development in early childhood education. In B. Spodek & W. N. Saracho (Eds.), Handbook of research on the education of young children (p.85-103). Lawrence Erlbaum.
  • Dinçer, Ç., Akgün, E. (2015) Okul Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi. Eğitim ve Bilim 40 (77), 187-201.
  • Emmer, E. T. & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education, Educational Psychologist, 36(2), 103-112.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T. & Anderson, L. (1980). Effective classroom management at the beginning of the school year, The Elementary School Journal 80(7), 219-231.
  • Finger, J. & Bamford, B. (2010). Sınıf yönetimi stratejileri öğretmen kılavuzu, (T. Karaköse, Çev). Nobel.
  • Freeman, J., Simonsen, B., Briere, D. E., & MacSuga-Gage, A. S. (2014). Pre-Service Teacher Training in Classroom Management: A Review of State Accreditation Policy and Teacher Preparation Programs. Teacher Education and Special Education, 37(2), 106–120.
  • Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grade. Child Development, 72(2), 625-638.
  • İpşir, D. (2002). Sınıf yönetiminde, öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilmenin ve olumlu sınıf ortamı yaratmanın roller. Milli Eğitim Dergisi, 153 (154), 86-97.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Johnson, Virginia G., (1994). Student teachers conceptions of classroom control. Journal of Educational Research, 88(2), 109-117.
  • Manning, M. A. & Bear, G. G. (2002), Are childrens’ concerns about punishment related to their aggression. Journal of School Psychology, 40(6), 523-539.
  • Marzano, R. J., Marzano, J. S. & Pickering, D. J. (2003). Classroom management that works. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children’s success in the first year of the school. School Psychology Review, 33, 444-458.
  • Ryan, A. M. & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460.
  • Sabornie, E.J., & Espelage, D.L. (Eds.). (2022). Handbook of Classroom Management (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003275312.
  • Şimşek, Ö. F. (2004). Bir grup rehberliği programının öğretmenlerin disiplin anlayışına etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 41-49.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tan, E. (2002). Care and control: On the relationship between discipline and counseling in education. Centre for Development of Teaching and Learning, 5(5), 1-6.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156. Retrieved from https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/155-156/terzi.htm.
  • Türnüklü, A. (2000). Sınıf içi davranış yönetimi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(21), 141-152. U.S. Department of Education. (2005). The condition of education 2005: Special analysis, mobility in the workface. Author.
  • Woolfolk, A. (2006). Educational psychology. Allyn and Bacon.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Research Article
Authors

Tuba Yeşilay Daşıran 0000-0002-5500-1444

Çağlayan Dinçer

Publication Date December 1, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yeşilay Daşıran, T., & Dinçer, Ç. (2023). Investigation of the Effectiveness of the Programme Prepared to Support Preschool Teachers. Early Childhood Education Researches, 1(2), 28-41.