Research Article
BibTex RIS Cite

Çok Kültürlü Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılması: Almanya, Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya ve Türkiye Örneği

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 15 - 36, 18.05.2023

Abstract

Çok kültürlülük, her dönemde önemini koruyan bir araştırma alanıdır. Çok kültürlü eğitim, genel anlamda; dil, din, ırk, cinsiyet, kültür ve sınıf ayrımı yapılmasına müsaade etmeden, bütün çocukların sunulan eğitim imkânlarından eşit oranda yararlanmalarına yönelik bir reform hareketidir. Çok kültürlü eğitimin; dünya çapında bir bakış açısına sahip olması gerektiği belirtilir. Bunun yanında çok kültürlü eğitimde, birbirinden farklı grupların kendi kimliklerini muhafaza etmeleri ve dominant olan kültürün özelliklerinin de benimsenmesi görüşünün olması gerekliliğinden bahsedilebilir. Bu bilgiler ışığında bu araştırmanın amacı; çok kültürlü bir toplumda yaşayan çocukların okul öncesi eğitim programlarının incelenmesi ve bu yönde olacak çalışmaların yürütülmesi ile ilgili temel niteliklerin Finlandiya, Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye bazında ele almaktır. Ayrıca ülkelerin kültürel farklılıklarının yansıması olarak ortaya çıkan eğitim programlarını, aynı başlık altında toplayarak karşılaştırma yapmak ve çocukların yaşadıkları farklı deneyimleri anlamamızı sağlamak, bu araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Çok kültürlülük kısmında insanların çocukları için yapmış oldukları çalışmalar ile birlikte aile ile okulun almış olduğu bazı önlemlerin olduğu bilinir. Çok kültürlülük, bireylerin çocukları üzerinde farklı bakış açılarına sahip olabilmelerini sağlamaktadır. Ayrıca sonuç odaklı olarak çalışmaların yapılması durumu söz konusu olmaktadır. Ülkeler içerisinde yaşanabilecek krizlerin önlenmesi ve çocukların okul öncesi etkileşimlerinin artırılabilmesi adına birçok uygulama bu sayede hayata geçirilmektedir. Birbirinden farklı toplumlardaki çocukların bakış açılarını karşılaştırmak ve bu yönde çalışmaları genişletmek için temel niteliklerden oluşan birçok faktör bu sayede devreye sokulmaktadır. Sonuç olarak bu eğitim programlarının amacı programlar ile daha verimli ve çocukların gelişimleri için daha duyarlı olunabilecek topluluk oluşturmaktır. Erken çocukluk eğitimi önemli ölçüde değerlerin ve kişisel kazanımların önünde bir etken olarak bilinmektedir. Bu nedenle çok kültürlülük kavramı geniş kapsamlı olarak ele alınmaktadır.

References

  • ABD Eğitim Bakanlığı. (b.t.). 10.12.2022, http://www.ed.gov.
  • AÇEV (2020), https://www.acevokuloncesi.org/egitim-program/okul-oncesi-egitim-programi/okul-oncesi- egitim-programi/.
  • Banks, J.A. (2005). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C.A.M. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 3-30). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Banks, J.A. (2009). The Routledge international companion to multicultural education (pp. 9-32). NewYork: Routledge.
  • Banks, J.A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş [Introduction to multicultural education]. (Çev. Aydın, H.) Ankara: Anı Yayınları.
  • Bekiroğlu, D. & Ütkür, N. (2022). Almanya Federal Cumhuriyeti Bayern eyaleti okul öncesi eğitim programının incelenmesi. 2. International Marmara Scientific Research and Innovation Congress (ss 705-717), İstanbul.
  • Bennett, C. I. (2003). Comprehensive multicultural education: Theory and practice 5th ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Camposano, J. (2017). Design of product-service systems for finnish early childhood education and care. Unpublished Master Thesis. Aalto University School of Science.
  • Çelik, M. & Gündoğdu, K. (2007). Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimin Tarihsel Gelişimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 172-190.
  • Demirçelik, E. (2020). Eğitimde çokkültürlülük. İ ̇ ksad Yayınevı ̇ .
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Derman-Sparks, L. & Edwards, J. O. (2010). Anti-bias education for young children and ourselves (Vol. 254). National Association for the Education of Young Children.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eurydice/Eurybase. (2009). Eurybase the ınformation databese on education system in Europe, http://eacea.ec- eurapa.eu/education.
  • Eurydice. (2020). Finland: Early childhood education and care, https://eacea.ec.europa.eu/national- policies/eurydice/content/early-childhood-education-and-care-25_en.
  • Federal Almanya Aile Bakanlığı. (2004). Orientierungsplan für Bildung und Erziehung im Elementarbereich.https://www.bildungrp.de/fileadmin/user_upload/bildungrp.de/handlungsfelder/elemen tarbereich/downloads/Orientierungsplan.pdf
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Washington, DC: NCREL.
  • Genç, Y. (2004). Almanya’da çok kültürlülük, kültürlerarası eğitim ve Türk öğrencilerin durumu (Yayımlanmamış) doktora tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
  • Grierson, H. (2000). Early Childhood Education and Care Policy in Finland. Retrieved from www.oesd.org Gutmann, A. & Thompson, D. (1996). Democracy and disagreement: Why moral conflict cannot be avoided in politics, and what should be done about it. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Güler, C. (2022). Finlandiya, Çin, Hollanda ve Türkiye’de Uygulanan İlkokul Yabancı Dil (İngilizce) Eğitim Programlarının Karşılaştırılması (Master’s thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Güner, F. (2017). Çokkültürlülük ve Eğitim: Çokkültürlü Eğitim. S.Z. Genç (Ed.). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması (s. 45-68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülçiçek, T. Tonga, F. & Erden, F. T. (2019). Examining turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. On dokuz Mayıs Üniversitesı ̇ Eğitim Fakültesı ̇ Dergisı ̇ , 38(2), 77-106.
  • Güzel, Ş. (2021). Ruhsal Liderlik Bağlamında "Gandi" Filminin Doküman Analizi. Turkish Studies-Social Sciences, 16 (3), 1045-1056.
  • Hakyemez-Paul, S., Pihlaja, P. & Silvennoinen, H. (2018). Factors affecting early childhood educators’ views and practices of parental involvement. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 76-99.
  • Heikkilä, M. Ihalainen, S.-L. & Välimäki, A.-L. (2004). National curriculum guidelines on early childhood education and care in Finland. Helsinki: Stakes.
  • Helsinki. (2019). Helsinki’s curriculum for early childhood education and care. Helsinki: Education Devision.
  • Hidalgo, F., Chávez- Chávez, R. & Ramage, J. (1996). Multicultural education: Landscape for reform in the twenty-first century. Handbook of research on teacher education, 761-778.
  • Jackson, R., McCoy, A., Pistorino, C., Wilkinson, A., Burghardt, J., Clark, M., Christine, R., Schochet, P., Swank, P. & Schmidt, S. (2011). National Evaluation of Early Reading First: Final Report (NCEE 2007-4007rev). U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. https://ies.ed.gov/ncee/pubs/20074007rev.pdf
  • Pine, G. J. & Hilliard, A. G. (1990). Rx for racism: Imperatives for America's schools. Phi Delta Kappan, 71(8), 593-600.
  • K12 Academı̇ cs (2020). Methods of preschool education. K12Academı̇ cs, https://www.k12academics.com/ systems-formal-education/preschool-education/methods-preschool-education.
  • Kartal, H. (2010). Erken eğitim ve destek programları. E. F. Temel (Ed.), Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmalar içinde (s. 159-221). Anı Yayıncılık.
  • Kumpulainen, K. (2020). Respecting children and families. A case study of the Finnish early childhood education and care system. Ncee, http://ncee.org/wp-content/uploads/2022/09/EA-Finland-Case-Study- 022819.pdf.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, (15), 170-189.
  • Kızılkaya, A. (2021). Türkiye, Amerika ve Finlandiya okul öncesi eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesı̇ .
  • Kymlicka, W. (2012). Multiculturalism: Success, failure and the future. Rethinking national identity in the age of migration, 33-78.
  • Lavonen, J. (2020). Curriculum and teacher education reforms in finland that support the development of competences for the twenty-first century. Audacious education purposes: How govemments transform the goals of education systems, 65-80.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özensel, E. (2012). Çok kültürlülük uygulaması olarak Kanada çok kültürlülüğü. Akademik incelemeler dergisi (journal of academic ınquiries), 7, 1(55-69). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/17761.
  • Polat, İ ̇ . & Kılıç, E. (2013). Türkiye' de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. YYÜ Eğitim Fakültesı ̇ Dergı ̇ sı ̇ (YYÜ Journal Of Educatı ̇ on Faculty), 10(1), 352-372.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü yeniden düşünmek: kültürel çeşitlilik ve siyasal teori. (Çeviren Bilge Tanrıseven), Phoenı̇ x Yayınevı̇ .
  • Palfrey, J. S., Cram, P., Hbronson, M. B., Warfı̇ eld, M. E., Şı̇ rı̇ n, S. & Chan, E. (2005). The brookline early education Project 25 year follow up study of a family-centered. early health and development ıntervention. Pedı ̇ atrı ̇ cs, 116(1), 44-152.
  • Polat, M. (2013). Eğitimde program geliştirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, İ. & Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Poyraz, H. & Dere, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pullen, P. C. & Justice, L. M. (2003). Enhancing phonological awareness, print awareness, and oral language skills in preschool children. Intervention in school and clinic, 39(2), 87-98.
  • Rajala, A. & Lipponen, L. (2018). Early childhood education and care in Finland: Compassion in narrations of early childhood education student teachers. International Perspectives on Early Childhood Education and Care.
  • Garvis, S., Phillipson, S. & Harju- Luukkainen, H. (Eds.). (2018). International perspectives on early childhood education and care: Early childhood education in the 21st century Vol I. Routledge.
  • Sağlam, M. (1999). Avrupa ülkelerinin eğitim sistemleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Salminen, J. (2017). Early childhood education and care system in Finland. Nauki O Wychowanıu, Studia Interdyscypkınarne Numer, 5(2), 135-154.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, OBADER. (2013). Okul öncesi eğitimi programı.
  • Şahin, F. T. & Özyürek, A. (2010). Anne-Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa Kültür Yayınları.
  • Şimşek, G. (2016). Türkiye’de okul öncesi eğitim programlarına ilişkin bir inceleme. İlköğretim Online, 15(3), 1119-1130.
  • Taylor, G. N. & Quintana, S. M. (2003). Teacher’s multicultural competencies (K-12). Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology, 511-527.
  • Temel, F., Avcı N. & Koç G. (1994). Batı Avrupa Ülkelerinde Okulöncesi Eğitim, YA-PA 10. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. 10, (285-305).
  • Whitehurst, G. J. & Lonigan, C. L. (2001). Emergent literacy: Development from Prereaders to readers In SB Newman & DK Dickinson (Eds.) Handbook of early literacy research (pp. 11-29). New York: Guilford.
  • Vitikka, E., Krokfors, L. & Hurmerinta, E. (2012). The Finnish National Core Curriculum: Structure and Development. In H. Niemi, A. Toom, & A. Kallioniemi (Eds.), Miracle of education: The Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools (pp. 83-96). Sense publishers. https://www.sensepublishers.com/files/9789460918117PR.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Comparison of Multicultural Educational Practices: Case of Germany, America, Finland and Turkey

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 15 - 36, 18.05.2023

Abstract

Multiculturalism is a research area that maintains its importance in every period. Multicultural education, in general terms; It is a reform movement for all children to benefit equally from the educational opportunities provided, without allowing language, religion, race, gender, culture and class discrimination. It is stated that multicultural education should have a world-wide perspective. In addition, in multicultural education, it can be mentioned that different groups should preserve their own identities and that the characteristics of the dominant culture should be adopted. Within the scope of this information, the aim of this study is to examine the pre-school education programs of children living in a multicultural society and to examine the basic qualifications related to the conduct of studies in this direction on the basis of Finland, Germany, the United States and Turkey. In addition, the main basis of this article is to raise awareness and gain new experiences by showing these cultural differences with different processes under the same title. In the multicultural part, it is known that there are some measures taken by the family and the school, together with the work that people have done for their children. Multiculturalism enables individuals around the world to have different perspectives on their children. In addition to that, it is possible to carry out results-oriented studies. Many practices are put into practice in order to prevent crises that may occur within countries and to increase children's preschool interactions. Many factors consisting of basic qualifications are put into play in order to compare the perspectives of children from different societies and to expand studies in this direction. As a result, the aim of these education programs is to create a more productive and sensitive community for the development of children. Early childhood education is known to be a factor in front of values and personal gains. For this reason, the concept of multiculturalism is discussed extensively in this research.

References

  • ABD Eğitim Bakanlığı. (b.t.). 10.12.2022, http://www.ed.gov.
  • AÇEV (2020), https://www.acevokuloncesi.org/egitim-program/okul-oncesi-egitim-programi/okul-oncesi- egitim-programi/.
  • Banks, J.A. (2005). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C.A.M. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 3-30). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Banks, J.A. (2009). The Routledge international companion to multicultural education (pp. 9-32). NewYork: Routledge.
  • Banks, J.A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş [Introduction to multicultural education]. (Çev. Aydın, H.) Ankara: Anı Yayınları.
  • Bekiroğlu, D. & Ütkür, N. (2022). Almanya Federal Cumhuriyeti Bayern eyaleti okul öncesi eğitim programının incelenmesi. 2. International Marmara Scientific Research and Innovation Congress (ss 705-717), İstanbul.
  • Bennett, C. I. (2003). Comprehensive multicultural education: Theory and practice 5th ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Camposano, J. (2017). Design of product-service systems for finnish early childhood education and care. Unpublished Master Thesis. Aalto University School of Science.
  • Çelik, M. & Gündoğdu, K. (2007). Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimin Tarihsel Gelişimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 172-190.
  • Demirçelik, E. (2020). Eğitimde çokkültürlülük. İ ̇ ksad Yayınevı ̇ .
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Derman-Sparks, L. & Edwards, J. O. (2010). Anti-bias education for young children and ourselves (Vol. 254). National Association for the Education of Young Children.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eurydice/Eurybase. (2009). Eurybase the ınformation databese on education system in Europe, http://eacea.ec- eurapa.eu/education.
  • Eurydice. (2020). Finland: Early childhood education and care, https://eacea.ec.europa.eu/national- policies/eurydice/content/early-childhood-education-and-care-25_en.
  • Federal Almanya Aile Bakanlığı. (2004). Orientierungsplan für Bildung und Erziehung im Elementarbereich.https://www.bildungrp.de/fileadmin/user_upload/bildungrp.de/handlungsfelder/elemen tarbereich/downloads/Orientierungsplan.pdf
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Washington, DC: NCREL.
  • Genç, Y. (2004). Almanya’da çok kültürlülük, kültürlerarası eğitim ve Türk öğrencilerin durumu (Yayımlanmamış) doktora tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
  • Grierson, H. (2000). Early Childhood Education and Care Policy in Finland. Retrieved from www.oesd.org Gutmann, A. & Thompson, D. (1996). Democracy and disagreement: Why moral conflict cannot be avoided in politics, and what should be done about it. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Güler, C. (2022). Finlandiya, Çin, Hollanda ve Türkiye’de Uygulanan İlkokul Yabancı Dil (İngilizce) Eğitim Programlarının Karşılaştırılması (Master’s thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Güner, F. (2017). Çokkültürlülük ve Eğitim: Çokkültürlü Eğitim. S.Z. Genç (Ed.). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması (s. 45-68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülçiçek, T. Tonga, F. & Erden, F. T. (2019). Examining turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. On dokuz Mayıs Üniversitesı ̇ Eğitim Fakültesı ̇ Dergisı ̇ , 38(2), 77-106.
  • Güzel, Ş. (2021). Ruhsal Liderlik Bağlamında "Gandi" Filminin Doküman Analizi. Turkish Studies-Social Sciences, 16 (3), 1045-1056.
  • Hakyemez-Paul, S., Pihlaja, P. & Silvennoinen, H. (2018). Factors affecting early childhood educators’ views and practices of parental involvement. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 76-99.
  • Heikkilä, M. Ihalainen, S.-L. & Välimäki, A.-L. (2004). National curriculum guidelines on early childhood education and care in Finland. Helsinki: Stakes.
  • Helsinki. (2019). Helsinki’s curriculum for early childhood education and care. Helsinki: Education Devision.
  • Hidalgo, F., Chávez- Chávez, R. & Ramage, J. (1996). Multicultural education: Landscape for reform in the twenty-first century. Handbook of research on teacher education, 761-778.
  • Jackson, R., McCoy, A., Pistorino, C., Wilkinson, A., Burghardt, J., Clark, M., Christine, R., Schochet, P., Swank, P. & Schmidt, S. (2011). National Evaluation of Early Reading First: Final Report (NCEE 2007-4007rev). U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. https://ies.ed.gov/ncee/pubs/20074007rev.pdf
  • Pine, G. J. & Hilliard, A. G. (1990). Rx for racism: Imperatives for America's schools. Phi Delta Kappan, 71(8), 593-600.
  • K12 Academı̇ cs (2020). Methods of preschool education. K12Academı̇ cs, https://www.k12academics.com/ systems-formal-education/preschool-education/methods-preschool-education.
  • Kartal, H. (2010). Erken eğitim ve destek programları. E. F. Temel (Ed.), Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmalar içinde (s. 159-221). Anı Yayıncılık.
  • Kumpulainen, K. (2020). Respecting children and families. A case study of the Finnish early childhood education and care system. Ncee, http://ncee.org/wp-content/uploads/2022/09/EA-Finland-Case-Study- 022819.pdf.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, (15), 170-189.
  • Kızılkaya, A. (2021). Türkiye, Amerika ve Finlandiya okul öncesi eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesı̇ .
  • Kymlicka, W. (2012). Multiculturalism: Success, failure and the future. Rethinking national identity in the age of migration, 33-78.
  • Lavonen, J. (2020). Curriculum and teacher education reforms in finland that support the development of competences for the twenty-first century. Audacious education purposes: How govemments transform the goals of education systems, 65-80.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özensel, E. (2012). Çok kültürlülük uygulaması olarak Kanada çok kültürlülüğü. Akademik incelemeler dergisi (journal of academic ınquiries), 7, 1(55-69). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/17761.
  • Polat, İ ̇ . & Kılıç, E. (2013). Türkiye' de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. YYÜ Eğitim Fakültesı ̇ Dergı ̇ sı ̇ (YYÜ Journal Of Educatı ̇ on Faculty), 10(1), 352-372.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü yeniden düşünmek: kültürel çeşitlilik ve siyasal teori. (Çeviren Bilge Tanrıseven), Phoenı̇ x Yayınevı̇ .
  • Palfrey, J. S., Cram, P., Hbronson, M. B., Warfı̇ eld, M. E., Şı̇ rı̇ n, S. & Chan, E. (2005). The brookline early education Project 25 year follow up study of a family-centered. early health and development ıntervention. Pedı ̇ atrı ̇ cs, 116(1), 44-152.
  • Polat, M. (2013). Eğitimde program geliştirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, İ. & Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Poyraz, H. & Dere, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pullen, P. C. & Justice, L. M. (2003). Enhancing phonological awareness, print awareness, and oral language skills in preschool children. Intervention in school and clinic, 39(2), 87-98.
  • Rajala, A. & Lipponen, L. (2018). Early childhood education and care in Finland: Compassion in narrations of early childhood education student teachers. International Perspectives on Early Childhood Education and Care.
  • Garvis, S., Phillipson, S. & Harju- Luukkainen, H. (Eds.). (2018). International perspectives on early childhood education and care: Early childhood education in the 21st century Vol I. Routledge.
  • Sağlam, M. (1999). Avrupa ülkelerinin eğitim sistemleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Salminen, J. (2017). Early childhood education and care system in Finland. Nauki O Wychowanıu, Studia Interdyscypkınarne Numer, 5(2), 135-154.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, OBADER. (2013). Okul öncesi eğitimi programı.
  • Şahin, F. T. & Özyürek, A. (2010). Anne-Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa Kültür Yayınları.
  • Şimşek, G. (2016). Türkiye’de okul öncesi eğitim programlarına ilişkin bir inceleme. İlköğretim Online, 15(3), 1119-1130.
  • Taylor, G. N. & Quintana, S. M. (2003). Teacher’s multicultural competencies (K-12). Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology, 511-527.
  • Temel, F., Avcı N. & Koç G. (1994). Batı Avrupa Ülkelerinde Okulöncesi Eğitim, YA-PA 10. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. 10, (285-305).
  • Whitehurst, G. J. & Lonigan, C. L. (2001). Emergent literacy: Development from Prereaders to readers In SB Newman & DK Dickinson (Eds.) Handbook of early literacy research (pp. 11-29). New York: Guilford.
  • Vitikka, E., Krokfors, L. & Hurmerinta, E. (2012). The Finnish National Core Curriculum: Structure and Development. In H. Niemi, A. Toom, & A. Kallioniemi (Eds.), Miracle of education: The Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools (pp. 83-96). Sense publishers. https://www.sensepublishers.com/files/9789460918117PR.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Basic Training (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Gülsüm Kaçar 0000-0002-1396-8964

Publication Date May 18, 2023
Published in Issue Year 2023Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Kaçar, G. (2023). Çok Kültürlü Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılması: Almanya, Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya ve Türkiye Örneği. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 8(1), 15-36.