Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Position of Digitalization and Artificial Intelligence in School Administration

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 135, 05.08.2021
https://doi.org/10.52848/ijls.852119

Öz

In this study, it is aimed to examine the effect of digitalization on various fields with technological developments. In this context, education and technology, digitalization and the digital world, digitalization and artifical intelligence in education, online education and effects of digitalization on school management were discussed. In this study, document analysis method was used among qualitative research method. While collecting teh data, articles, books print and such as official documents and reports about to topics were used. The data obtained were reported under the headings presetend as themes.

Kaynakça

  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Banathy, B., & Yılmaz, M. (1991). Yüksek teknoloji çağında sistemli öğrenim ve eğitim. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(2), 575-586.
  • Bozüyük, T., Yağcı, C., Gökçe, İ., & Akar, G. (2005). Yapay zekâ teknolojilerinin endüstrideki uygulamaları. Erişim: https://teknoloji.isparta.edu.tr/assets/uploads/sites/134/files/is-yeri-egitimi-6-hafta-odev-notu-08052020.pdf, 25.06.2021.
  • Deryakulu, D. (2019). Eğitim teknolojisi, iletişim, öğrenme. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(2), 527-531.
  • Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 1-12.
  • Görgülü, D., Küçükali, R., & Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz-yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 53-71.
  • Guan, C., Mou, J., Jiang, Z. (2020). Artificial intelligence innovation in education: a twenty-year data-driven historical analysis. International Journal Of İnnovative Research and Advanced Studies, 4(4), 134–147.
  • Güney, E. (2017). Kasparov derin maviye karşı: satranç ve yapay zekâ. Erişim: https://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/kasparov-derin-maviye-karsi-satranc-ve-yapay-zeka.pdf, 20.05.2021.
  • Hayes-Roth, B. (1993). Architectural foundations for real-time performance in intelligent systems. In J.M. David, J.P. Krivine, & R. Simmons (Eds.), Second generation expert systems. Springer- Verlag, New York.
  • Hwang, G., Xie, H., Wah, B. W., & Gašević, D. (2020). Vision, challenges, roles and research issues of Artificial Intelligence in Education. Computers & Education: Artificial Intelligence, 1, [100001]. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100001
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Jamalpur, B., Kafila, Cyhthanya, K.R., & Kumar, K.S. (2021). A comprehensive overview of online education – Impact on engineering students during COVID-19. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214785321008464, 25.05.2021.
  • Kıranlı, S., & Güngör M. (2021). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan yükseköğretim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.328-336). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kocabaş, Ş. (2014). Yapay zekâ ve bilim felsefesi. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 19(36), 9-22.
  • Küçükali, R. (2021). Eğitim felsefesi ve eğitim akımları. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.55-92). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. (2020). Pakistan eğitim sistemi ve okullara yönetici atama kriterlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 86-98.
  • Küçükali, R., Genç, O., Coşkun, H., & Tuğrul, M. (2021). Asya Pasifik ülkelerinde eğitim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.133-166). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Laska, J., & Gürbüztürk, O. (2019). Eğitim programı ile öğretim arasındaki ilişki: kavramsal bir açıklama. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(1), 251-259.
  • Lenat, D.B., & Feigenbaum, E. (1987). On the thresholds of know- ledge. Proceedings of the Tenth International Joint Conference on Artificial Intelligence, 1173-1182.
  • Limani, Y., Hajrizi, E., Stapleton, L., & Retkoceri, M. (2019). Digital transformation readiness in higher education ınstitutions (HEI): The case of Kosovo. IFAC-PapersOnLine, 52, 52-57.
  • Livari, N., Sharma, S., & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life - How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management, 55, 102183.
  • Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching–learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1: 100012.
  • Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: dijital dünyada okul lideri olmak. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 45-57.
  • Özmen, Ö., Eriş, E., & Özer, P. (2020). Dijital liderlik çalışmalarına bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 57-69.
  • Pirim, A. (2006). Yapay zekâ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 1(1), 81-93.
  • Sarı, E. (2020). Vizyoner liderlik: Mithat Paşa örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, Liderlik Yaklaşımları Bağlamında İz Bırakan Eğitimcileri Anlamak, 75-86.
  • Terzioğlu, E., & Çakır, R. (2021). Yapay zekâ eğitim ilişkisi: yapay zekânın eğitim felsefesine yansımaları. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.359-391). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Topal, Ç. (2017). Alan Turing'in toplumbilimsel düşünü: toplumsal bir düş olarak yapay zekâ. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 57(2), 1340-1364.
  • Yang, S.J.H., Ogata, H., Matsui, T., & Chen, N. S. (2021). Human-centered artificial intelligence in education: Seeing the invisible through the visible. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100008.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

EĞİTİMDE DİJİTALLEŞME VE YAPAY ZEKÂNIN OKUL YÖNETİCİLİĞİNDEKİ YERİ

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 135, 05.08.2021
https://doi.org/10.52848/ijls.852119

Öz

Çalışmada teknolojik gelişmelerle beraber dijitalleşmenin çeşitli alanlara etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmada eğitim ve teknoloji, dijitalleşme ve dijital dünya, eğitimde dijitalleşme ve yapay zekâ, uzaktan eğitim ve dijitalleşmenin okul yönetimindeki etkileri ele alınmıştır. Konu başlıkları ve kapsam, içerisinde bulunduğumuz çağın ayrılmaz birer parçası olan teknolojik gelişmeler, yapay zekâ çalışmaları ve bunların eğitim üzerindeki etkilerini incelemek üzere tasarlanmıştır. Eğitim alanında bahsi geçen etkilerin boyutları incelenmiş; eğitim, öğretim ve yönetimsel anlamda tek tek değerlendirilmiştir. Ayrıca tüm dünyada farklı şekillerde yansımaları olan pandemi sürecinde dijitalleşmenin ve yapay zekânın eğitim alanında meydana getirdiği değişiklikler bu çalışmada ele alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler toplanırken, kapsam ile ilgili makale, resmî belge, rapor ve internet kaynaklarından yararlanılmıştır. Elde edilen veriler temalar halinde sunulan başlıklar altında incelenmiştir.

Kaynakça

  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Banathy, B., & Yılmaz, M. (1991). Yüksek teknoloji çağında sistemli öğrenim ve eğitim. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(2), 575-586.
  • Bozüyük, T., Yağcı, C., Gökçe, İ., & Akar, G. (2005). Yapay zekâ teknolojilerinin endüstrideki uygulamaları. Erişim: https://teknoloji.isparta.edu.tr/assets/uploads/sites/134/files/is-yeri-egitimi-6-hafta-odev-notu-08052020.pdf, 25.06.2021.
  • Deryakulu, D. (2019). Eğitim teknolojisi, iletişim, öğrenme. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(2), 527-531.
  • Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 1-12.
  • Görgülü, D., Küçükali, R., & Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz-yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 53-71.
  • Guan, C., Mou, J., Jiang, Z. (2020). Artificial intelligence innovation in education: a twenty-year data-driven historical analysis. International Journal Of İnnovative Research and Advanced Studies, 4(4), 134–147.
  • Güney, E. (2017). Kasparov derin maviye karşı: satranç ve yapay zekâ. Erişim: https://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/kasparov-derin-maviye-karsi-satranc-ve-yapay-zeka.pdf, 20.05.2021.
  • Hayes-Roth, B. (1993). Architectural foundations for real-time performance in intelligent systems. In J.M. David, J.P. Krivine, & R. Simmons (Eds.), Second generation expert systems. Springer- Verlag, New York.
  • Hwang, G., Xie, H., Wah, B. W., & Gašević, D. (2020). Vision, challenges, roles and research issues of Artificial Intelligence in Education. Computers & Education: Artificial Intelligence, 1, [100001]. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100001
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Jamalpur, B., Kafila, Cyhthanya, K.R., & Kumar, K.S. (2021). A comprehensive overview of online education – Impact on engineering students during COVID-19. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214785321008464, 25.05.2021.
  • Kıranlı, S., & Güngör M. (2021). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan yükseköğretim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.328-336). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kocabaş, Ş. (2014). Yapay zekâ ve bilim felsefesi. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 19(36), 9-22.
  • Küçükali, R. (2021). Eğitim felsefesi ve eğitim akımları. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.55-92). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. (2020). Pakistan eğitim sistemi ve okullara yönetici atama kriterlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 86-98.
  • Küçükali, R., Genç, O., Coşkun, H., & Tuğrul, M. (2021). Asya Pasifik ülkelerinde eğitim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.133-166). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Laska, J., & Gürbüztürk, O. (2019). Eğitim programı ile öğretim arasındaki ilişki: kavramsal bir açıklama. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(1), 251-259.
  • Lenat, D.B., & Feigenbaum, E. (1987). On the thresholds of know- ledge. Proceedings of the Tenth International Joint Conference on Artificial Intelligence, 1173-1182.
  • Limani, Y., Hajrizi, E., Stapleton, L., & Retkoceri, M. (2019). Digital transformation readiness in higher education ınstitutions (HEI): The case of Kosovo. IFAC-PapersOnLine, 52, 52-57.
  • Livari, N., Sharma, S., & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life - How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management, 55, 102183.
  • Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching–learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1: 100012.
  • Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: dijital dünyada okul lideri olmak. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 45-57.
  • Özmen, Ö., Eriş, E., & Özer, P. (2020). Dijital liderlik çalışmalarına bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 57-69.
  • Pirim, A. (2006). Yapay zekâ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 1(1), 81-93.
  • Sarı, E. (2020). Vizyoner liderlik: Mithat Paşa örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, Liderlik Yaklaşımları Bağlamında İz Bırakan Eğitimcileri Anlamak, 75-86.
  • Terzioğlu, E., & Çakır, R. (2021). Yapay zekâ eğitim ilişkisi: yapay zekânın eğitim felsefesine yansımaları. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi (s.359-391). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Topal, Ç. (2017). Alan Turing'in toplumbilimsel düşünü: toplumsal bir düş olarak yapay zekâ. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 57(2), 1340-1364.
  • Yang, S.J.H., Ogata, H., Matsui, T., & Chen, N. S. (2021). Human-centered artificial intelligence in education: Seeing the invisible through the visible. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100008.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Küçükali 0000-0001-7254-3723

Hüseyin Can Coşkun 0000-0002-4099-333X

Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). EĞİTİMDE DİJİTALLEŞME VE YAPAY ZEKÂNIN OKUL YÖNETİCİLİĞİNDEKİ YERİ. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 4(2), 124-135. https://doi.org/10.52848/ijls.852119