Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye de 2013-2017 Yılları Arasında Otizm ve Fiziksel Aktive Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 116 - 129, 30.06.2018

Öz

Alan yazım taramasında genel bir çatı altında
lisansüstü tezlere çeşitli değişkenlerle birlikte kolaylıkla ulaşılması
sağlanabilir. Üniversiteler, toplumsal işlevlerinden birisi olan araştırma
yapmak ve yeni teknolojiler üretmek görevlerinin önemli bir bölümünü,
lisansüstü eğitim sürecinde yapılan araştırmalar ile yerine getirir. Bu
bağlamda otizm ve fiziksel aktivite alanında lisansüstü araştırmaların alana
katkısı önemlidir. Lisansüstü tez çalışmalarının sınıflanarak incelenmesi
üzerine gerçekleştirilen çalışmaların farklı engel gruplarında dağılım
göstermekte ve yapılan araştırmaların tezlerin genel özellikleri üzerine
yoğunlaştığı görülmektedir. Buradan hareketle otizm ve fiziksel aktivite (spor,
egzersiz, hareket, fiziksel uygunluk) alanındaki tezlerin incelenmesi konusunda
herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenlerden dolayı, otizm ve
fiziksel aktivite alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenerek,
bir beceriye odaklı olarak yapılan diğer tezler dışında otizm ve fiziksel
aktivite alanını, çeşitli değişkenler açısından inceleyerek alan yazısına genel
bir boyut kazandırılacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, otizm ve fiziksel
aktivite alanında yayımlanan lisansüstü çalışmalara yönelik bir içerik analizi
örneği olması, daha önce bu alana yönelik içerik analizi çalışmalarının sayıca
yetersiz olması ve çalışmadan elde edilen bulguların bu alandaki tezlerin
niteliği konusunda araştırmacılara bilgi sağlaması açısından önemlidir. Ayrıca
lisansüstü çalışmalarının derlenmesi, bilimsel araştırma kültürüne ait
kavramlarla yeni tanışan araştırmacılara; genel eğilimler, kullanılan yöntemler
ve konu seçimi gibi unsurlara ilişkin önemli bilgiler verebilir. Otizm ve
fiziksel aktivite çatısı altında genel bir çalışma yapılmadığı, çalışmaların
daha çok özelleştirilip alt başlıklar altında çalışılmıştır. Bu araştırmanın
amacı 2013-2017 Türkiye de otizm ile fiziksel aktivitenin ilişkilendirildiği
yüksek lisans ve doktora tezlerin çeşitli değişkenler tarafından
incelenmesidir. Son yıllarda otizm ile ilgili çalışmaların artmasına rağmen
spor ya da fiziksel aktivite alanında yapılan lisansüstü tez sayısının çok
fazla olmadığı belirlenmiştir. Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez tarama
merkezinde 14 tane lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bu tezlerden 10 tanesi yüksek
lisans, 4 tanesi doktora tezidir. 2013 ve öncesinde otizm ve fiziksel aktivite
ile ilgili lisansüstü tez çalışmasına rastlanmamıştır. Araştırmanın sonucunda;
araştırma gruplarına göre dağılım incelendiğinde en çok sosyal beceriler
alanında yapıldığı, YÖK’ ün tez tarama merkezinde ulaşılabilen 2013-2017
yılları arasındaki tezlerden en çok 2016 yılında yüksek lisans tezi yapıldığı
gözlenmektedir. 

Kaynakça

  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, İstanbul, s.34
  • Bauminger, N., et al. (2003). "Peer interaction and loneliness in high-functioning children with autism." Journal of autism and developmental disorders 33(5): 489-507.
  • Bursuck, WD. and S. R. Asher (1986). "The relationship between social competence and achievement in elementary school children." Journal of Clinical Child Psychology 15(1): 41-49.
  • Choi, HS. and Heckenlaible-Gotto, M. J. (1998). "Classroom-based social skills training: Impact on peer acceptance of first-grade students." The Journal of Educational Research 91(4): 209-214.
  • Çoşkun, İ., et al. (2014). "Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013)." Ege Eğitim Dergisi 15(2): 375-396.
  • Fazlıoğlu YÖ, (2004). Duyusal Entegrasyon Programının Otizmli Çocukların Duyusal ve Davranış Problemleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Ankara, s. 45.
  • Hall, J. A., et al. (1997). "Social skills training in groups with developmentally disabled adults." Research on Social Work Practice 7(2): 187-201.
  • Heward, WL. and Wood, CL. (2009). Exceptional children: An introduction to special education, Merrill/Pearson.
  • Hollander, E. and C. V. Nowinski (2003). "Core symptoms, related disorders, and course of autism." Medıcal Psychıatry 24: 15-38.
  • Kayaoğlu H, Görür Ö. (2008). Otistik Çocuklar Nasıl Öğrenir. 1.Baskı. Ankara: Epos Yayınları;
  • Nation, K. and S. Penny (2008). "Sensitivity to eye gaze in autism: is it normal? Is it automatic? Is it social?" Development and psychopathology 20(1): 79-97.
  • Özdemir, O., et al. (2014). "Otizm Davranış Kontrol Listesi (Autism Behavior Checklist-ABC) Modifiye Edilmiş Türkçe Versiyonu'nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması: Pilot Uygulama Sonuçları."
  • Polloway, E., et al. (2014). "Özel gereksinimi olan öğrenciler için öğretim stratejileri." Nobel Yayınları.
  • Rutter, M. (1972). "Childhood schizophrenia reconsidered." Journal of autism and childhood schizophrenia 2(3): 315-337.
  • Sarol, H. Uyarlanmış Rekreasyonel Fiziksel Aktivitenin Otizmli Bireylerin Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, 2013, s.65.
  • Sucuoğlu, B. and O. Özokçu (2005). "Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 6(01).
  • Swedo, S. E., et al. (2012). "Commentary from the DSM-5 workgroup on neurodevelopmental disorders." Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 51(4): 347-349.
  • Tse, J., et al. (2007). "Social skills training for adolescents with Asperger syndrome and high-functioning autism." Journal of autism and developmental disorders 37(10): 1960-1968.

Analysis of the Postgraduate Theses in the Field of Autism and Physical Activity in Turkey between the years of 2013-2017 According to the Various Variables

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 116 - 129, 30.06.2018

Öz

 Studies carried out on classification studies of
postgraduate dissertations show distribution in different disability groups and
concentrate on the general characteristics of theses of the researches carried
out. From this point on, there have been no studies on the examination of
theses in the field of autism and physical activity (sports, exercise,
movement, physical fitness). For these reasons, it is considered that studies
of postgraduate dissertations in the field of autism and physical activity will
be examined and a general dimension will be given to writing the field by
examining the field of autism and physical activity apart from other theses
made with a focus on the arts. This study is an example of a content analysis
for autism and physical activity published in the field of postgraduate
studies. It is important that the content analysis studies for this area are
inadequate in number and that the findings obtained in this study are
informative about the nature of theses in this area. In addition, the
compilation of postgraduate studies, researchers who have recently met with
scientific research cultural concepts; general trends, methods used and topic
selection. The authors did not conduct a general study under the framework of
autism and physical activity, but their work was more privatized and worked
under subheadings. The purpose of this research is to be examined by a variety
of variables of Turkey 2013-2017 master's and doctoral thesis that physical
activity is associated with autism. Despite the increase in autism studies in
recent years, it has been determined that the number of postgraduate theses
done in the field of sports or physical activity is not very high. Fourteen
postgraduate studies have been completed in the thesis screening center of the
Higher Education Council (YÖK). 10 of these theses are master's degree and 4 of
them are doctorate thesis. Prior to 2013, there were no studies of postgraduate
dissertation on autism and physical activity. As a result of the research; When
the distribution according to the research groups is examined, it is observed
that most of the theses between the years 2013-2017, which is made in the area
of ​​social skills, can be reached at the thesis screening center of YÖK

Kaynakça

  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, İstanbul, s.34
  • Bauminger, N., et al. (2003). "Peer interaction and loneliness in high-functioning children with autism." Journal of autism and developmental disorders 33(5): 489-507.
  • Bursuck, WD. and S. R. Asher (1986). "The relationship between social competence and achievement in elementary school children." Journal of Clinical Child Psychology 15(1): 41-49.
  • Choi, HS. and Heckenlaible-Gotto, M. J. (1998). "Classroom-based social skills training: Impact on peer acceptance of first-grade students." The Journal of Educational Research 91(4): 209-214.
  • Çoşkun, İ., et al. (2014). "Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013)." Ege Eğitim Dergisi 15(2): 375-396.
  • Fazlıoğlu YÖ, (2004). Duyusal Entegrasyon Programının Otizmli Çocukların Duyusal ve Davranış Problemleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Ankara, s. 45.
  • Hall, J. A., et al. (1997). "Social skills training in groups with developmentally disabled adults." Research on Social Work Practice 7(2): 187-201.
  • Heward, WL. and Wood, CL. (2009). Exceptional children: An introduction to special education, Merrill/Pearson.
  • Hollander, E. and C. V. Nowinski (2003). "Core symptoms, related disorders, and course of autism." Medıcal Psychıatry 24: 15-38.
  • Kayaoğlu H, Görür Ö. (2008). Otistik Çocuklar Nasıl Öğrenir. 1.Baskı. Ankara: Epos Yayınları;
  • Nation, K. and S. Penny (2008). "Sensitivity to eye gaze in autism: is it normal? Is it automatic? Is it social?" Development and psychopathology 20(1): 79-97.
  • Özdemir, O., et al. (2014). "Otizm Davranış Kontrol Listesi (Autism Behavior Checklist-ABC) Modifiye Edilmiş Türkçe Versiyonu'nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması: Pilot Uygulama Sonuçları."
  • Polloway, E., et al. (2014). "Özel gereksinimi olan öğrenciler için öğretim stratejileri." Nobel Yayınları.
  • Rutter, M. (1972). "Childhood schizophrenia reconsidered." Journal of autism and childhood schizophrenia 2(3): 315-337.
  • Sarol, H. Uyarlanmış Rekreasyonel Fiziksel Aktivitenin Otizmli Bireylerin Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, 2013, s.65.
  • Sucuoğlu, B. and O. Özokçu (2005). "Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 6(01).
  • Swedo, S. E., et al. (2012). "Commentary from the DSM-5 workgroup on neurodevelopmental disorders." Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 51(4): 347-349.
  • Tse, J., et al. (2007). "Social skills training for adolescents with Asperger syndrome and high-functioning autism." Journal of autism and developmental disorders 37(10): 1960-1968.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Okan Gültekin

Fahriye Esra Başyiğit

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gültekin, O., & Başyiğit, F. E. (2018). Türkiye de 2013-2017 Yılları Arasında Otizm ve Fiziksel Aktive Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 116-129.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi