Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de 0-3 Yaş Çocuklara Yönelik Gerçekleştirilen Lisansüstü Tez Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 39 - 59, 01.04.2017

Öz

Bu araştırmada, Türkiye’de gerçekleştirilen 0-3
yaş çocuklara yöneliklisansüstü tez çalışmalarını gözden geçirmek amaçlanmıştır.
Tarama modelinin kullanıldığı araştırmaya 1994-2016yılları arasında 0-3 yaş
çocukların gelişim, eğitim, bakım ve beslenmesini konu alan lisansüstü tez
çalışması dâhil edilmiştir. 60 yüksek lisans, 8 doktora ve 17 tıpta uzmanlık tezi
olmak üzere toplam 85 çalışmanın 57’si tarama modeli, 18’i deneysel çalışma, 9’u
ise boylamsal çalışmadır. Doküman analiz tekniği kullanılarak yapılan araştırma
sonucundaulaşılan lisansüstü tezler konularına göre kategorilere ayrılmıştır.
Çalışmalar çocukların eğitimi (5), aile eğitimi (10 çalışma), gelişimi (28),
beslenme (17 çalışma), anne babaların bilgi, tutum ve uygulamalarına ilişkin çalışmalar
(18 çalışma) ve çocuğun sağlığına ilişkin çalışmalar (7 çalışma) olmak üzere
altı kategoride incelenmiştir. Her bir kategorideki tez çalışmalarına ilişkin
bilgi verilmiş ve aynı kategorideki tez çalışmaları karşılaştırmalı olarak
incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre en fazla çalışılan
alanların 0-3 yaş çocukların beslenmesine, annelerin bilgi, tutumu ve
davranışları ile çocukların büyüme ve gelişimine yönelik çalışmalar olduğu, 0-3
yaş çocuğun ve aile eğitimine yönelik çalışmaların yetersiz olduğu
saptanmıştır.

Kaynakça

  • Ahi, B., ve Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 27, Eylül 2013, 23 – 46.
  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. HacettepeUniversityFaculty of HealthSciencesJournal, 1(2), 97-100.
  • Akıncı, Z. (1997). 0-12 ay arası sağlıklı bebeklerde büyümenin değerlendirilmesi. Yayınlanmış tıpta uzmanlık, Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Akkoca, Y. (2009). Doğum sonrasında anne-bebek bağlanmasını etkileyen faktörler. Yayınlanmış tıpta uzmanlık tezi, Gazi Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Aktaş, Ş. (2012). 9-12 aylık bebeklerde tamamlayıcı beslenme ve bunu etkileyen faktörler.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Alan, H. (2011). Doğum sonrası dönemde sosyal desteğin anne bebek bağlılığına etkisi.Yayınlanmış yüksek lisans tezi.Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alpan, Y. (2006). Ankara örnekleminde 12-36 aylık bebek ve çocuklar için sosyal ve duygusal değerlendirme aracının Türk çocuklarına uyarlanması.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alptekin, A.E. (2011). 0-3 Yaş Özel Eğitim Alan Zihinsel Engelli Çocukların Gelişiminde Aile Katılımlı Eğitimin Etkisinin İncelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Anonim (2015). Connecticut’sGuidelinesforthedevelopment of ınfantandtoddlerearlyearning:Ahandbookforcaregivers of youngchildren. Çevrim-içi http://www.ct.gov/dss/lib/dss/dss_early_learning_guidelines.pdf, Erişim tarihi: 13.02.2015.
  • Arıkan, D. (1995). Erzurum il merkezindeki sağlık ocaklarında kayıtlı 0-24 aylık çocuklarda beslenme durumu, malnütrisyonprevalansı ve onu etkileyen faktörler. Yayınlanmış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 39 - 59, 01.04.2017

Öz

Kaynakça

  • Ahi, B., ve Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 27, Eylül 2013, 23 – 46.
  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. HacettepeUniversityFaculty of HealthSciencesJournal, 1(2), 97-100.
  • Akıncı, Z. (1997). 0-12 ay arası sağlıklı bebeklerde büyümenin değerlendirilmesi. Yayınlanmış tıpta uzmanlık, Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Akkoca, Y. (2009). Doğum sonrasında anne-bebek bağlanmasını etkileyen faktörler. Yayınlanmış tıpta uzmanlık tezi, Gazi Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Aktaş, Ş. (2012). 9-12 aylık bebeklerde tamamlayıcı beslenme ve bunu etkileyen faktörler.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Alan, H. (2011). Doğum sonrası dönemde sosyal desteğin anne bebek bağlılığına etkisi.Yayınlanmış yüksek lisans tezi.Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alpan, Y. (2006). Ankara örnekleminde 12-36 aylık bebek ve çocuklar için sosyal ve duygusal değerlendirme aracının Türk çocuklarına uyarlanması.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alptekin, A.E. (2011). 0-3 Yaş Özel Eğitim Alan Zihinsel Engelli Çocukların Gelişiminde Aile Katılımlı Eğitimin Etkisinin İncelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Anonim (2015). Connecticut’sGuidelinesforthedevelopment of ınfantandtoddlerearlyearning:Ahandbookforcaregivers of youngchildren. Çevrim-içi http://www.ct.gov/dss/lib/dss/dss_early_learning_guidelines.pdf, Erişim tarihi: 13.02.2015.
  • Arıkan, D. (1995). Erzurum il merkezindeki sağlık ocaklarında kayıtlı 0-24 aylık çocuklarda beslenme durumu, malnütrisyonprevalansı ve onu etkileyen faktörler. Yayınlanmış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şermin Metin

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Metin, Ş. (2017). Türkiye’de 0-3 Yaş Çocuklara Yönelik Gerçekleştirilen Lisansüstü Tez Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 2(1), 39-59.