Araştırmanın amacı;
okul öncesi çocuklarına yönelik hazırlanan resimli hikâye kitaplarında geçen
iletişim engellerini değerlendirmek ve kullanılan iletişim dilinin çocukların
gelişimleri üzerindeki etkilerini tartışmaktır. Doküman incelemesi yapılarak
betimsel analiz yaklaşımı kullanılan araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarına
yönelik hazırlanan resimli hikâye kitaplarında geçen iletişim engelleri belirlenmiş
ve çocuklar üzerindeki etkileri açıklanmaya çalışılmıştır. Örneklemi oluşturan
81 hikâye kitabı araştırmacı tarafından geliştirilen bir değerlendirme formu aracılığıyla
incelenmiş, içerikleri iletişim engellerine yönelik iletiler açısından analiz
edilmiştir. Araştırmanın nicel sonuçları incelendiğinde, en çok karşılaşılan
iletişim engellerinin toplam 27 kitapta, 40 tekrar sayısı ile emir vermek,
yönlendirmek temel kategorisi olduğu belirlenmiş; bunu toplam 24 kitapta, 40
tekrar ile alay etmek, ad takmak temel kategorisi takip etmiştir. En az yer
verilen iletişim engeli, 3 kitap ve 3 tekrar sayısı ile övmek ve olumlu
değerlendirmek olarak bulunmuş; alay etmek, şakacı davranmak, konuyu saptırmak
temel kategorisine ilişkin ise hiçbir sonuç elde edilmemiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise resimli hikâye kitaplarının
metin kısımlarında belirlenen on iki temel iletişim engeline ilişkin bulgular,
ileti örnekleriyle tartışılmıştır. Sonuç olarak yapılan çalışma, korku, aktif direnç,
suçluluk ve bağımlılık yaratma, kendisini yetersiz hissetmesine neden olma,
benlik saygısını zedeleme gibi özellikle okul öncesi dönem çocukları üzerinde
bıraktığı olumsuz etkiler nedeniyle, iletişim engellerine resimli hikâye
kitaplarında yer verilmemesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Okul öncesi dönem Resimli hikâye kitapları iletişim engelleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 1 |