Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımına İlişkin Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 39 - 49, 12.10.2017

Öz

Okul öncesi eğitimin istenen nitelikte ve verimlilikte
gerçekleştirilebilmesi süreçte yer alan bütün unsurların işbirliği içinde
hareket etmesine bağlıdır. Öğretmenler tarafından yapılan etkinliklerin ve
faaliyetlerin ebeveynler ile işbirliği içinde yürütülmesi, onların desteği ve
katkısı alınarak gerçekleştirilmesi okul öncesi eğitimdeki kazanımlar açısından
önemlidir. Okul öncesinde aile katılımı; anne babaların çocukların
eğitimlerine, bunun yanında gelişimlerine katkıda bulunup, onlara yararlı
olabilmeleri için organize edilen etkinlikler bütünüdür. Eğitimdeki kalitenin
artması ve etkin bir eğitimin sağlanması öğretmenler ve ebeveynler arasındaki
işbirliği ile doğrudan ilişkilidir. Aile katılımının özellikle okul öncesi
eğitimdeki önemi dikkate alınarak bu çalışmada okul öncesi eğitimde aile
katılımına ilişkin ebeveyn ve öğretmen görüşleri değerlendirilmiştir. Öğretmen
ve ebeveynlerin görüşlerinin derinlemesine analizinde nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu ile
ebeveynlere; aile katılımından ne anladıkları, aile katılımını arttıran ve
azaltan unsurlar, aile katılımının önemi, aile katılımının ebeveyn ve çocuk
üzerindeki etkilerini belirlemeye yönelik sorular sorulmuştur. Öğretmenlere
ise; aile katılımını nasıl tanımladıkları, aile katılımı konusunda ebeveynlerin
tutumu, aile katılımını arttıran ya da sınırlayan unsurlar gibi sorular
yönetilerek düşünceleri alınmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar
tümevarımsal analiz yöntemi ile derinlemesine ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydoğan, Y. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı, Anne Baba Eğitimi, Ed:T. Güler Yıldız, 4.Baskı, Ankara:Pegem
  • Brown, P. C. (1989). Involving Parents in the Education of Their Children. ERIC Digest, Erişim Tarihi: 30.07.2017
  • Christenson, S. L. (2004). The family-school partnership: An opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33 (1), 83-104.
  • Cohen, L., Monion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods in Education, London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(20), 1-18.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (3), 399-431.
  • Ghaith, S. M., Banat, S. M., Hamad, G. E., & Albadareen, G. S. (2012). Jordanian school counselor involvement in school-family-community partnerships. International Journal for the Advancement of Counselling, 34(4), 307-319.
  • Gordon, T. (2002). Etkili ana-baba eğitimi: Aile iletişim dili. İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta- analysis. Urban Education, 42 (1), 82-110.
  • KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Kocabaş, E. Ö. (2006). Eğitim sürecinde aile katılımı: Dünyada ve Türkiye’deki çalışmalar. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 143-153.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 135-149.
  • Lindberg, E. N. A. (2014). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aile katılımı ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (4), 1339-1361.
  • Meadows, S. (2010). The Child As Social Person. Child and Parents, New York: Routledge
  • Tedmem, (2015). 2015 Eğitim Değerlendirme Raporu, https://tedmem.org/download/2015-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=1341, Erişim Tarihi: 30.07.2017
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. 5. Baskı, İstanbul: Epsilon.
  • Shannon, S. M. (1996). Minority parental involvement: A Mexican mother's experience and a teacher's interpretation. Education and Urban Society, 29 (1), 71-84.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school–family–community partnerships in urban elementary schools to student achievement on state tests. The Urban Review, 35 (2), 149-165.
  • Şahin, F. T. ve Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 30-39.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 240-254.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı, Ed.: A. A. Bir, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 6. Basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 39 - 49, 12.10.2017

Öz

Kaynakça

  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydoğan, Y. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı, Anne Baba Eğitimi, Ed:T. Güler Yıldız, 4.Baskı, Ankara:Pegem
  • Brown, P. C. (1989). Involving Parents in the Education of Their Children. ERIC Digest, Erişim Tarihi: 30.07.2017
  • Christenson, S. L. (2004). The family-school partnership: An opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33 (1), 83-104.
  • Cohen, L., Monion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods in Education, London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(20), 1-18.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (3), 399-431.
  • Ghaith, S. M., Banat, S. M., Hamad, G. E., & Albadareen, G. S. (2012). Jordanian school counselor involvement in school-family-community partnerships. International Journal for the Advancement of Counselling, 34(4), 307-319.
  • Gordon, T. (2002). Etkili ana-baba eğitimi: Aile iletişim dili. İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta- analysis. Urban Education, 42 (1), 82-110.
  • KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Kocabaş, E. Ö. (2006). Eğitim sürecinde aile katılımı: Dünyada ve Türkiye’deki çalışmalar. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 143-153.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 135-149.
  • Lindberg, E. N. A. (2014). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aile katılımı ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (4), 1339-1361.
  • Meadows, S. (2010). The Child As Social Person. Child and Parents, New York: Routledge
  • Tedmem, (2015). 2015 Eğitim Değerlendirme Raporu, https://tedmem.org/download/2015-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=1341, Erişim Tarihi: 30.07.2017
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. 5. Baskı, İstanbul: Epsilon.
  • Shannon, S. M. (1996). Minority parental involvement: A Mexican mother's experience and a teacher's interpretation. Education and Urban Society, 29 (1), 71-84.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school–family–community partnerships in urban elementary schools to student achievement on state tests. The Urban Review, 35 (2), 149-165.
  • Şahin, F. T. ve Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 30-39.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 240-254.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı, Ed.: A. A. Bir, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 6. Basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Sağlam

Zekeriya Çalışkan 0000-0001-9033-1716

Yayımlanma Tarihi 12 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağlam, M., & Çalışkan, Z. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımına İlişkin Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 2(2), 39-49.