Bu çalışma 1988-2016
yılları arasında erken çocukluk döneminde üstün yetenekli bireyler ile ilgili
Türkiye’de yapılmış çalışmaları incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmalara
EBSCO, ERIC ve SAGE ile Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nin
http://tez.yok.gov.tr ve http://ulakbim.gov.tr veri tabanlarında yapılan elektronik taramalar
sonucunda ulaşılmıştır. Verilerin toplanması işlemi sonucunda beş tez
çalışmasına ve 13 makaleye ulaşılmıştır. Erken çocukluk döneminde üstün
yetenekli bireyler ile ilgili sınırlı sayıda çalışmaya ulaşılmıştır. Genel
olarak çalışmalar; erken çocukluk döneminde üstün yetenekli çocuklar ile ilgili
mevcut durumu ortaya koyan ve erken çocukluk döneminde üstün yetenekli
çocukları belirleme, uygun değerlendirme ölçeği geliştirmeye yönelik
çalışmalardır. Verilen eğitimin etkililiği ve/veya verimliliği ile ilgili çalışmalara
rastlanmamıştır. Erken çocukluk döneminde tanılanan üstün yetenekli bireylerin
bu dönemde eğitim almaya başlamasıyla; okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve
yükseköğretim kademelerindeki etkililik ve verimlilik çalışmalarının yapılıp;
boylamsal çalışmalar gerçekleştirilebilir. Ayrıca bu çalışma erken çocukluk
döneminde üstün yetenekli bireyler ile ilgili Türkiye’deki durumu ortaya
koyması açısından önemlidir. Mevcut durumun ortaya konulması ile bu alanda
çalışılacak bilimsel araştırmalara fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Eğitim
politikaları üretmede mevcut durumdan yola çıkarak yeni uygulamalara fikir
vereceği düşünülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 1 |