Bu
çalışmada, uluslararası göstergeler esas alınarak Okul Öncesi Eğitim
Programı’nın güvenli yaşam kültürüne ilişkin kazanım ve göstergelerinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 2012-2013 yılında MEB tarafından sunulan ‘‘36-72
Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı’’ güvenli yaşam kültürü
açısından değerlendirilmiştir. Okul öncesi eğitim programında yer alan
bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim ile öz bakım becerileri gelişimleri içinde
yer alan “kazanım” ve “gösterge”ler belirlenmiştir. Programda güvenli yaşama
ait ilkeler ‘’tehlike (li), acil durum, afet, incinebilirlik, kaza, güven(li),
risk, sorumluluk, sorun (problem), kural, yeterlilik’’ terimleri ve örüntüleri
olarak tanımlanmıştır. Araştırmacılar tarafından UNESCO ve UNICEF teknik
rehberlerden geliştirilmiş olan kontrol listesi değerlendirme aracı olarak
kullanılmıştır. Programda, çocukların günlük yaşama dair sembolleri tanımaları
ve sorunlarla karşılaşma durumlarında uygun çözüm yolları sunmaları bilişsel
kazanım olarak tanımlanmıştır. Sosyal ve duygusal gelişim kazanımlar, görevi
başarma güdülemesinin kazanımı, sorumluluk bilinci, duygularını ifade etme ve
kendine olan güven şeklinde yer almaktadır. Öz bakım becerileri olarak ise,
kendini tehlike ve kazalardan koruma, acil iletişim numaralarını bilme ve
sağlıklı yaşam becerileri olarak belirlenmiştir. Çocukların yaralanmalardan
korunmaları için MEB Okul öncesi okul programında güvenli yaşam kültürü bilgi,
beceri ve davranışlarının daha da geliştirilmesi gerektiği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 2 |