Bu çalışmanın amacı, anaokulundaki
oyun etkinliklerinin okulu sevme ve öğretmenlerle olan ilişkilere etkisini
incelemektir. Bu amaçla deney ve kontrol gruplu deneysel yöntemden
yararlanılmıştır. Araştırmada iki deney bir kontrol grubu yer almaktadır. Çalışma grubunu Denizli ilinde bir
anaokulunda üç sınıfa devam eden 5 yaş grubundan 70 çocuk oluşturmaktadır.
Veriler Ladd, Kochenderfer and Coleman (1996) and Ladd, Buhs and Seid (2000)
tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yürütülen
School Liking and School Avoidance Questionnaire (child, teacher, parent form)
ve Student-Teacher Relationship Scale (Pianta, 2001) ile toplanmıştır.
Çalışmanın sonucunda, daha fazla sayıda hareketli ve düzenli oyunlar oynatılan çocukların daha az
oyun oynayan çocuklara göre okulu sevme düzeyleri artmış,
okuldan kaçınma düzeyleri azalmıştır. Daha fazla oyun oynayan çocukların öğretmenlerle yakınlık düzeyleri
artmış, çatışma ve bağımlılık düzeyleri azalmıştır.
okulu sevme okuldan kaçınma anaokulu çocukları oyun etkinlikleri öğretmen-öğrenci ilişkileri
The purpose of this study was to
examine the effect of play activities in kindergarten on school liking and
relationships with teachers. For this purpose, an experimental method with
experimental and control groups was used. Two experimental groups and one
control group were included in the study. The sample group consisted of 70
children aged 4-5 years who attended three classes in a kindergarten located in
the city of Denizli, Turkey. The data was collected using the
following measures: the School Liking and School
Avoidance Questionnaire (child, teacher, and parent forms), which was developed
by Ladd, Kochenderfer, and Coleman (1996) and Ladd, Buhs and Seid (2000) and
whose Turkish validity and reliability studies have been conducted, and the
Student-Teacher Relationship Scale (Pianta, 2001). As a result of the study, compared
to those of the children who played less, the levels of school liking of the
children who played more actively and regularly,
increased, while their school avoidance levels decreased. Levels of closeness
with teachers increased among the children, who played more, whereas their
conflict and dependency levels decreased.
School liking school avoidance kindergarten children play activities student-teacher relationships
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 2 |