Bu çalışma 2018-2019 eğitim - öğretim yılında
Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) ilk bin kişi içinde üniversitelere
yerleşen üstün başarılı öğrencilerin erken çocukluk yaşantısını incelemek için
yapılmıştır. İlk Bine Giren Öğrencilerin (İBGÖ) erken çocukluk
dönemlerine (0-6) ilişkin anaokulu eğitimleri, aile yaşantıları, sosyal
çevreleri ve oyun alışkanlıkları açısından hikâyelerinin alınması
hedeflemektedir, Bu doğrultusunda elde edeceğimiz veriler bizlerin erken
çocukluk süreçlerinin akademik kaynaklar ışığında yapılandırma ve yönetme
becerilerinde destek verici olacağı açısından önem teşkil etmektedir.
Çalışma
grubunu 15 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada olgu bilim (fenomenoloji/phenomenology) deseni kullanılmıştır. Öğrencilerle yarı yapılandırılmış
anket formu üzerinden röportajlar yapılmış röportajlar yazılı olarak
kaydedilmiş ve uzman görüşü alınarak içerik analizi yapılmış beş ana tema ve
alt temalar oluşturulmuştur. Çalışmada ortaya çıkan temalar;
Oyun kurma
özellikleri ve oyun çeşitleri, Üniversite sınavında İlk Bine Giren Öğrencilerin
(İBGÖ) erken çocukluk yıllarına ilişkin kişisel özellikleri, Ailelerine ilişkin
algıları, Erken çocukluk yıllarında verilen eğitimler, Erken çocukluk anıları
olarak belirlenmiştir. Bu temalar betimsel olarak analiz edilmiştir.
Üstün
başarılı öğrencilerin erken çocukluk yaşantıları içinde oyun çeşitleri içinde
en çok sokak oyunları ve dönüştürülen oyuncaklar ile oynadıkları erken okuryazarlık
gösterdikleri, hayvanları sevdikleri, anne babaları ve aile büyükleri ile mutlu
bir aile yaşantısı sürdükleri tespit edilmiştir. 11 öğrencin anaokulu eğitimi
almıştır ve anaokulu deneyimlerini paylaşıp anaokulu ile ilgili olumlu ve
yüksek puanlar ile değerlendirmede bulunmuşlardır. Öğrenciler erken çocukluk
döneminde yaşadıkları mutlu ve dramatik anıların yanı sıra anaokuluna ve büyük
anne ve büyük babalarına ait anılarını paylaşmışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 2 |