Children can take risks in their play, discover the excitement and uncertainty they need, find out their limits, what they can do and whether many things they can't do for their safety. However, the attitudes of parents could play an important role for how children’s freedom to face risk in play. Therefore, in this study, in order to investigate children’s perception of risk and risky play in the context of parents’ attitudes, semi-structured interview form and drawings of 30 (13 girls-17 boys) children who attending early childhood education institutions in 4-5 years’ age group were applied. In addition, parental attitude scale was administrated for 54 parents (33 mother and 21 father). As a result of the study, although the parents generally have a democratic attitude, it is seen that children are warned mostly by the dangers by their families and teachers in the outdoor areas, and the places they consider the most risky are in the outdoor of their school and they are afraid of falls and injuries. In summary, since the risky play content (such as sliding from great heights, rough-tumble) included in children's expressions is a natural component of their play, it is assumed that these risky plays are generally restricted by their parents even if their attiudes are mostly defined democratic.
Çocuklar oyunlarında risk alarak, ihtiyaçları olan heyecan ve bilinmezliği keşfederek, limitlerini, neleri yapabilir ve yapamayacaklarını, birçok şeyin güvenli olup olmayacağını öğrenebilirler. Ancak çocukların riskle karşılaşma özgürlüklerinin aileler önemli bir belirleyici rol oynayabilir. Bu nedenle bu araştırmada, çocukların risk algılarını ailelerin tutumları bağlamında incelemek amacıyla, 4-5 yaş grubundaki erken çocukluk eğitim kurumuna devam eden 30 (13 kız-17 erkek) çocuğun risk algıları yarı yapılandırılmış görüşme formu ile çizimlerinden yararlanılarak incelenmiştir. Ayrıca aile tutumlarını belirlemek için de Ebeveyn Tutum ölçeği 54 ebeveyne (33 anne ve 21 baba) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, ailelerin genel olarak demokratik tutumda olmasına rağmen, çocukların en çok aileleri ve öğretmenleri tarafından açık alanlarda olabilecek tehlikeler tarafından uyarıldıkları, en çok riskli gördükleri yerler açık alanlar olup, düşme ve yaralanmalardan korktukları görülmüştür. Özetle, çocukların ifadelerinde de yer alan riskli oyun içerikleri (yüksekten kayma, itiş-kakış gibi) onların oyunlarının doğal bileşeni olduğundan dolayı, bu tür oyunların ailelerin tutumlarının ne kadar demokratik olarak nitelendirilmiş olsa da, çocukların oyun oynarken risk almalarında kısıtlayıcı bir rol oynadıkları düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 5 Sayı: 1 |