Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Duygusal Durumlarda Empati Testinin 48-72 Aylık Çocuklar İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 9 - 26, 26.02.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1620975

Öz

Duygusal Durumlarda Empati Testi’nin 48-72 Aylık Çocuklarda Geçerlik ve Güvenirlik çalışmasının yapıldığı bu araştırmada, genel tarama modeli kullanılmıştır. 2023–2024 eğitim öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu ve anasınıflarına devam eden, 48–72 yaş aralığında, 1100 çocuk, araştırmanın çalışma grubudur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Duygusal Durumlarda Empati Testi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde testin uygulaması, birebir uygulama ile yapılmıştır. Geçerlik çalışmaları kapsamında kapsam ve yapı geçerliği sınanmıştır. Kapsam geçerliği için 5 uzmandan görüşleri alınmış ve testin kapsam geçerlik indeksi 0.867 olarak ölçülmüştür. Ardından 500 çocuk ile deneme uygulaması yapılarak testin madde analizi yapılmıştır. Yapı geçerliği için var olan test yapısının uygunluğunun sınanması için deneme uygulaması verileri ile açımlayıcı faktör analizi, esas uygulama ile elde edilen verilerin yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi beş alt boyut içeren testin tamamına yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda her bir maddenin faktör yük değeri 0.70’in üzerinde ölçülmüştür. DFA sonucunda p değerleri ve uyum indeksleri dikkate alınarak teste son hali verilmiştir. Testin güvenirliğin belirlenmesinde güvenirlik katsayısı hesaplanmış̧ ve KR-20 değeri 0,73 olarak bulunmuştur. Sonuçta, Duygusal Durumlarda Empati Testi 48-72 Aylık Çocuklar İçin geçerli ve güvenilir bulunmuştur.

Etik Beyan

Gazi Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 06.03.2024 tarihinde E-77082166-302.08.01-896700 sayılı etik kurul onayı ile araştırma gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır , A., & Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim / okul öncesi eğitim programı. Ankara: Ya-Pa.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Comrey, A., & Lee, H. (1992). A first course in factor analysis. New York: Psychology. https://doi.org/10.4324/9781315827506
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. California: Wadsworth.
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. Ankara: Sistem.
  • Eisenberg, N., & Miller, P. (1987). he relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91-119. https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.1.91
  • Erkuş, A. (2012). Varolan ölçek geliştirme yöntemleri ve ölçme kuramları psikolojik ölçek geliştirmede ne kadar işlevsel: Yeni bir öneri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 279-290.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38. https://doi.org/10.21560/spcd.50742
  • Kaya, A., & Siyez, D. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği. Eğitim ve Bilim, 35(156), 110-125.
  • Klein, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315788135
  • MacCallum, R., Widaman, K., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.1.84
  • Miller, P., & Marian, A. (1997). Emotional, cognitive, behavioral, and temperament characteristics of high-empathy children. Motivation and Emotion,, 21, 109-125. https://doi.org/10.1023/A:1024430532155

Validity and Reliability Study of Empathy Test in Emotional Situations for 48-72 Months Old Children

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 9 - 26, 26.02.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1620975

Öz

The study aimed to evaluate the validity and reliability of the Emotional Situations Empathy Test (ESET) for children aged 48–72 months using a general survey model. The research was conducted during the 2023–2024 academic year in the Yenimahalle district of Ankara, involving 1,100 children attending preschools and kindergarten classes affiliated with the Ministry of National Education. Data collection tools included a personal information form and the ESET, which was administered individually to children. Validity studies involved testing content and construct validity. For content validity, the opinions of five experts were gathered, and the content validity index of the test was calculated as 0.867. Subsequently, a pilot study with 500 children was conducted to perform item analysis. Construct validity was assessed using exploratory factor analysis (EFA) on the pilot study data and confirmatory factor analysis (CFA) on the main application data. These analyses were conducted for all items, which were organized into five subdimensions. Results showed that each item's factor loading exceeded 0.70. Based on the CFA results, p-values and fit indices were evaluated, and the test was finalized.

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır , A., & Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim / okul öncesi eğitim programı. Ankara: Ya-Pa.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Comrey, A., & Lee, H. (1992). A first course in factor analysis. New York: Psychology. https://doi.org/10.4324/9781315827506
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. California: Wadsworth.
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. Ankara: Sistem.
  • Eisenberg, N., & Miller, P. (1987). he relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91-119. https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.1.91
  • Erkuş, A. (2012). Varolan ölçek geliştirme yöntemleri ve ölçme kuramları psikolojik ölçek geliştirmede ne kadar işlevsel: Yeni bir öneri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 279-290.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38. https://doi.org/10.21560/spcd.50742
  • Kaya, A., & Siyez, D. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği. Eğitim ve Bilim, 35(156), 110-125.
  • Klein, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315788135
  • MacCallum, R., Widaman, K., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.1.84
  • Miller, P., & Marian, A. (1997). Emotional, cognitive, behavioral, and temperament characteristics of high-empathy children. Motivation and Emotion,, 21, 109-125. https://doi.org/10.1023/A:1024430532155
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Görkem Açıkel Korkmaz 0009-0005-3722-3050

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2025
Kabul Tarihi 7 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Açıkel Korkmaz, G., & Kandır, A. (2025). Duygusal Durumlarda Empati Testinin 48-72 Aylık Çocuklar İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 10(1), 9-26. https://doi.org/10.37754/ijeces.1620975