Kaynaştırma öğrencilerinin çevreleri
tarafından nasıl algılandıkları bu çocukların eğitimi, öz güvenleri, akran
ilişkileri ve ruhsal gelişimleri açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, okul
öncesi eğitime devam eden normal gelişimdeki çocukların, sınıflarındaki
kaynaştırma öğrencisi ile ilgili algılarını resimleri ile değerlendirmek,
kaynaştırma ile ilgili veli ve öğretmen algısını ölçmektir. Çalışma, 2011-2012
eğitim öğretim döneminde, İstanbul’da tam gün eğitim veren bir ilköğretim
okulunun anasınıfında yapılmıştır. Çocuklardan, “şimdi senden A ile
arkadaşlığını anlatan bir resim çizmeni istiyorum” komutu ile Down sendromlu
bir kız öğrenci ile arkadaşlığını anlatan bir resim çizmesi istenmiştir.
Çocukların çizdiği resimler, özel eğitim konusunda eğitim almış bir resim
öğretmeni tarafından, bu çalışma için özel hazırlanan bir ölçme skalası ile
değerlendirilmiştir. Öğretmenlere, Okulöncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği ve
ebeveynlere Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği verilmiştir. 28’i (%54.9)
kız, 23’ü erkek (%45.1) toplam 51 öğrencinin yaş ortalaması 5 yaş 7 ay
±5,82’dir. 35 veliden 2’si hariç kalanı, sınıflarında kaynaştırma öğrencisi
bulunmasını sakıncalı bulmadıklarını bildirmiştir. Çocukların %50 den fazlası
kaynaştırma öğrencisi ile arkadaş olmaktan memnun, öğretmenlerin özel
gereksinimli çocuklarla ilgili sosyal beceri algıları ise ortalama %70 olarak
bulunmuştur. Kaynaştırma öğrencisi ile aynı sınıfta okuyan anasınıfı
öğrencilerin, özel gereksinimli arkadaşları hakkındaki algıları, diğer sınıfta
okuyan öğrencilerden daha olumlu ve gerçekçi olduğu bulunmuştur. Anasınıfı
öğretmenlerin problem çözme becerileri deneyimleri ile ilişkili olarak yeterli;
velilerin kaygıları olsa da kaynaştırma eğitimine yaklaşımları kabullenici
olduğu görülmüştür.
okul öncesi kaynaştırma öğrencisi akran algısı ebeveyn ve öğretmen algısı resim
How the integration students perceive themselves is important
for their education, self-esteem, peer relationship and psychologic
development. In this study, it is aimed to evaluate the perceptions of the
normal development children who are continuing pre-school education about the
integration students in their classes, and to measure the parental and teacher
perception about the mainstreaming. The study was carried out in the
kindergarten of a primary school that provides full-time education in Istanbul during
the 2011-2012 academic year. We wanted from children to draw a picture about
his/her friend of the girl with Down's syndrome with a command “Now, I want a
picture describing your friendship with A”. The pictures were evaluated with a
measurement scale specially prepared for this study by an expert. Teachers were
given “Preschool and Kindergarden Behaviour Scala”, Parents were given
“Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities”. The mean age
of the 51 students in 28 (54.9%) girls and 23 (45.1%) were 5 years and 7 months
± 5.82 years. They reported that they were not found the integration students
in class objectionable. Above 50% of the students were happy to be friends with
different student. Teachers' perception of social skills related to special
needs children was almost 70%.In the resut of our study, the perceptions of the
kindergarten students who educate in the same class with the inclusive student
are more positive and realistic than the students who study in the other class.
Problem-solving skills of preschol teachers are adequate associatively with
their experience. Although parents have worries, they were accepting approaches
to inclusive education.
preschool mainstreaming students peer perception parent and teacher perceptions picture
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 1 |