Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayal Gücü Kriterleri: Hayal veya Hayal Gücü Konusunda Yazılmış Okul Öncesi Resimli Hikaye Kitaplarının İçerik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 12, 29.02.2024

Öz

Okul öncesi resimli hikaye kitaplarının küçük çocuklar icin birçok faydası bulunmaktadır. Bunlardan biri de hayal gücüdür. Bu çalışmanın amacı, hayal veya hayal gücü konusunda yazılmış okul öncesi hikaye kitaplarını hayal gücü unsurlarına göre incelemektir. Doküman incelemesi yöntemi ile elde edilen verilere içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada on üç okul öncesi resimli hikaye kitabının analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda, incelenen resimli hikaye kitaplarında görsel unsurlara diğer unsurlara göre daha fazla yer verildiği ortaya çıkmıştır. Çoğu hikaye kitabında gerçek öğelere ve olağan olaylara yer verilmiştir. Sonuçlar, hayal gücü alan yazını çerçevesinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Agosto, D. E. (1999). One and inseparable: Interdependent storytelling in picture storybooks. Children's Literature in Education, 30(4), 267-280. https://doi.org/10.1023/A:1022471922077
  • Albert, R. S. & Runco, M. A. (1999). A history of research on creativity. In R. J. Sternberg (Ed.) Handbook of Creativity (pp. 16-30). Cambridge University.
  • Aydın, E., Ilgaz, H., & Allen, J. W. P. (2021). Preschoolers' learning of information from fantastical narrative versus expository books. Journal of Experimental Child Psychology, 209. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105170
  • Barnes, J. L., Bernstein, E., & Bloom, P. (2015). Fact or fiction? Children’s preferences for real versus make-believe stories. Imagination, Cognition and Personality, 34(3), 243–258. https://doi.org/10.1177/0276236614568632
  • Bağçeli Kahraman, P. & Özdemir, H. (2019). Resimli çocuk kitaplarının toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 64-85. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.185.4
  • Blokh, N. (2021). Representations of imagination in four picture books (Undergraduate honors thesis). Yeshiva University. https://hdl.handle.net/20.500.12202/7896
  • Edwards, C. P., Cline, K. D., Gandini, L., Giacomelli, A., Giovannini, D., & Galardini, A. (2014). Books, stories, and the imagination at ‘The Nursery Rhyme’: A qualitative case study of a preschool learning environment in Pistoia, Italy. Journal of Research in Childhood Education, 28(1), 18-42. https://doi.org/10.1080/02568543.2013.850131 Greene, M. (1988). What happened to imagination? K. Egan and D. Nadaner (Ed.) Imagination and Education (p. 45-55). NY: Teacher College.
  • Harris, P. L. (2021). Early constraints in the imagination: The realism of young children. Child Development, 92(2), 466-483. https://doi.org/10.1111/cdev.13487 Işıkoğlu Erdoğan, N. & Akay, B. (2015). Okul öncesi eğitimde hikaye okuma ve öğretmen sorularının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 34-46. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206337
  • Kara, C. (2022). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında yaratıcılığı destekleyen bir faktör olarak resimlemelerin kullanımı. Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(4), 221‐240.
  • Laetz, B., & Johnston, J. J. (2008). What is fantasy? Philosophy and Literature, 32(1), 161-172. https://doi.org/10.1353/phl.0.0013
  • Larsen, N. E., Lee K., & Ganea, P. A. (2018). Do storybooks with anthropomorphized animal characters promote prosocial behaviors in young children? Developmental Science, 21(3), e12590. https://doi.org/10.1111/desc.12590 Ocak Karabay, Ş., Şahin Ası, D. & Atan, S. (2016). Araştırmacı ve öğretmen görüşleri açısından okul öncesi sınıflarındaki kitap merkezlerinin çeşitli özelliklerinin incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 415-433. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48653/618592
  • Shipley, L. (2014). How do I develop children’s understanding of the concept of time? In A. Brock (Ed.), The early years reflective practice handbook (pp. 266-269). Routledge.
  • Shtulman, A., & Carey, S. (2007). Improbable or impossible? How children reason about the possibility of extraordinary events. Child Development, 78(3), 1015–1032. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01047.x
  • Shtulman, A., Goulding, B., & Friedman, O. (2024). Improbable but possible: Training children to accept the possibility of unusual events. Developmental Psychology, 60(1), 17–27. https://doi.org/10.1037/dev0001670
  • Tezel, M., Arslan Çiftçi, H. & Uyanık, G. (2019). Annelerin okul öncesi dönem çocuklarına kitap okuma ve almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 741-759. https://doi.org/10.17860/mersinefd.590352
  • Toran, M. & Dilek, A. (2017). Çocuklar ve kitaplar: Piaget’nin oyun kuramına göre bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 31(1), 41-54. http://journals.iku.edu.tr/yed/index.php/yed/article/view/57
  • Trisciuzzi, M. T. (2017). Image and imagination in education. Visual narrative through children’s literature. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 12(3), 69–81. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/7638
  • Turan, F. & Ulutaş, İ. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki resimli öykü kitaplarının özellikleri ile öğretmenlerin bu kitapları kullanma durumlarının incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 2(1). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/24605/260465
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Weisberg, D. S., Sobel, D. M., Goodstein, J., & Bloom, P. (2013). Young children are reality-prone when thinking about stories. Journal of Cognition and Culture, 13(3-4), 383-407. https://doi.org/10.1163/15685373-12342100
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 12, 29.02.2024

Öz

Kaynakça

  • Agosto, D. E. (1999). One and inseparable: Interdependent storytelling in picture storybooks. Children's Literature in Education, 30(4), 267-280. https://doi.org/10.1023/A:1022471922077
  • Albert, R. S. & Runco, M. A. (1999). A history of research on creativity. In R. J. Sternberg (Ed.) Handbook of Creativity (pp. 16-30). Cambridge University.
  • Aydın, E., Ilgaz, H., & Allen, J. W. P. (2021). Preschoolers' learning of information from fantastical narrative versus expository books. Journal of Experimental Child Psychology, 209. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105170
  • Barnes, J. L., Bernstein, E., & Bloom, P. (2015). Fact or fiction? Children’s preferences for real versus make-believe stories. Imagination, Cognition and Personality, 34(3), 243–258. https://doi.org/10.1177/0276236614568632
  • Bağçeli Kahraman, P. & Özdemir, H. (2019). Resimli çocuk kitaplarının toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 64-85. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.185.4
  • Blokh, N. (2021). Representations of imagination in four picture books (Undergraduate honors thesis). Yeshiva University. https://hdl.handle.net/20.500.12202/7896
  • Edwards, C. P., Cline, K. D., Gandini, L., Giacomelli, A., Giovannini, D., & Galardini, A. (2014). Books, stories, and the imagination at ‘The Nursery Rhyme’: A qualitative case study of a preschool learning environment in Pistoia, Italy. Journal of Research in Childhood Education, 28(1), 18-42. https://doi.org/10.1080/02568543.2013.850131 Greene, M. (1988). What happened to imagination? K. Egan and D. Nadaner (Ed.) Imagination and Education (p. 45-55). NY: Teacher College.
  • Harris, P. L. (2021). Early constraints in the imagination: The realism of young children. Child Development, 92(2), 466-483. https://doi.org/10.1111/cdev.13487 Işıkoğlu Erdoğan, N. & Akay, B. (2015). Okul öncesi eğitimde hikaye okuma ve öğretmen sorularının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 34-46. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206337
  • Kara, C. (2022). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında yaratıcılığı destekleyen bir faktör olarak resimlemelerin kullanımı. Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(4), 221‐240.
  • Laetz, B., & Johnston, J. J. (2008). What is fantasy? Philosophy and Literature, 32(1), 161-172. https://doi.org/10.1353/phl.0.0013
  • Larsen, N. E., Lee K., & Ganea, P. A. (2018). Do storybooks with anthropomorphized animal characters promote prosocial behaviors in young children? Developmental Science, 21(3), e12590. https://doi.org/10.1111/desc.12590 Ocak Karabay, Ş., Şahin Ası, D. & Atan, S. (2016). Araştırmacı ve öğretmen görüşleri açısından okul öncesi sınıflarındaki kitap merkezlerinin çeşitli özelliklerinin incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 415-433. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48653/618592
  • Shipley, L. (2014). How do I develop children’s understanding of the concept of time? In A. Brock (Ed.), The early years reflective practice handbook (pp. 266-269). Routledge.
  • Shtulman, A., & Carey, S. (2007). Improbable or impossible? How children reason about the possibility of extraordinary events. Child Development, 78(3), 1015–1032. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01047.x
  • Shtulman, A., Goulding, B., & Friedman, O. (2024). Improbable but possible: Training children to accept the possibility of unusual events. Developmental Psychology, 60(1), 17–27. https://doi.org/10.1037/dev0001670
  • Tezel, M., Arslan Çiftçi, H. & Uyanık, G. (2019). Annelerin okul öncesi dönem çocuklarına kitap okuma ve almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 741-759. https://doi.org/10.17860/mersinefd.590352
  • Toran, M. & Dilek, A. (2017). Çocuklar ve kitaplar: Piaget’nin oyun kuramına göre bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 31(1), 41-54. http://journals.iku.edu.tr/yed/index.php/yed/article/view/57
  • Trisciuzzi, M. T. (2017). Image and imagination in education. Visual narrative through children’s literature. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 12(3), 69–81. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/7638
  • Turan, F. & Ulutaş, İ. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki resimli öykü kitaplarının özellikleri ile öğretmenlerin bu kitapları kullanma durumlarının incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 2(1). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/24605/260465
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Weisberg, D. S., Sobel, D. M., Goodstein, J., & Bloom, P. (2013). Young children are reality-prone when thinking about stories. Journal of Cognition and Culture, 13(3-4), 383-407. https://doi.org/10.1163/15685373-12342100
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Aysun Gündoğan 0000-0002-9521-1577

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündoğan, A. (2024). Hayal Gücü Kriterleri: Hayal veya Hayal Gücü Konusunda Yazılmış Okul Öncesi Resimli Hikaye Kitaplarının İçerik Analizi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(1), 1-12.