Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Medyanın Çocuklar Üzerindeki Etkisine Yönelik Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Metaforları

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 46 - 56, 29.02.2024

Öz

Bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılarak öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının medyaya yönelik metaforik algılarının farklı demografik özellikler bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 26 öğretmen ve 24 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen metaforlar incelendiğinde; medyaya yönelik öğretmenlerin 23; öğretmen adaylarının ise 19 farklı metafor geliştirdikleri görülmüştür. Araştırma sonunda, mesleki hizmet süresinin öğretmenlerin medya algılarında farklılıklar yarattığı ve mesleki hizmet süresi daha uzun olan öğretmenlerin medyanın çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik algılarının daha olumsuz olduğu; medya eğitimi alma durumunun iki katılımcı grubunun da medya algılarında belirgin bir farklılık yaratmadığı bulunmuştur. Ayrıca, öğretmenlerin öğretmen adaylarına göre medyaya yönelik algılarının daha olumsuz olduğu araştırmanın bir diğer bulgusudur.

Kaynakça

  • Ahmad, N. & Samad, A. (2018). Metaphors as proxies for identity: a case study of a teaching english to young learners (teyl) teacher. 3l the Southeast Asian Journal of English Language Studies, 24(4), 143-157. https://doi.org/10.17576/3l-2018-2404-11
  • Alelaimat, A., Ihmeideh, F., & Alkhawaldeh, M. (2020). Preparing preservice teachers for technology and digital media integration: implications for early childhood teacher education programs. International Journal of Early Childhood, 52(3), 299-317. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00276-2
  • Anderson, D. & Subrahmanyam, K. (2017). Digital screen media and cognitive development. Pediatrics, 140 (Supplement_2). https://doi.org/10.1542/peds.2016-1758c
  • Bartholow, B. D., & Anderson, C. A. (2002). Effects of violent video games on aggressive behavior: Potential sex differences. Journal of Experimental Social Psychology, 38 (3), 283-290. http://dx.doi.org/10.1006/jesp.2001.1502
  • Beatty, A. (2006). Studying Media Effects on Children and Youth: Improving Methods and Measures, Workshop Summary. National Academies Press.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431–444. https://doi.org/10.15700/saje.v29n4a287
  • Burns, A., Parker, L., & Birch, L. L. (Eds.). (2011). Early childhood obesity prevention policies. National Academies Press.
  • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. [The effects of television on children.]. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44.
  • Cheung, C., Bedford, R., Urabain, I., Karmiloff‐Smith, A., & Smith, T. (2017). Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports, 7(1). https://doi.org/10.1038/srep46104
  • Christakis, D. A., Garrison, M. M., Herrenkohl, T., Haggerty, K., Rivara, F. P., Zhou, C., & Liekweg, K. (2013). Modifying media content for preschool children: a randomized controlled trial. Pediatrics, 131(3), 431-438. https://doi.org/10.1542/peds.2012-1493
  • Çamurdan, A. D. (2007). Görsel medyanın çocuk sağlığına etkileri. [The effects of visual media on child health] Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 16(2), 25-30.
  • Domingues‐Montanari, S. (2017). Clinical and psychological effects of excessive screen time on children. Journal of Paediatrics and Child Health, 53(4), 333-338. https://doi.org/10.1111/jpc.13462
  • Dong, C. & Mertala, P. (2019). It is a tool, but not a ‘must’: early childhood preservice teachers’ perceptions of ict and its affordances. Early Years Journal of International Research and Development, 41(5), 540-555. https://doi.org/10.1080/09575146.2019.1627293
  • Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Collecting research data with questionnaires and interviews. Educational research: An introduction, 227-261.
  • Gündüz-Kalan, Ö. (2010). Medya okuryazarlığı ve okul öncesi çocuk: Ebeveynlerinin medya okuryazarlığı bilinci üzerine bir araştırma. [Media literacy and preschool children: A research on parents' media literacy consciousness]. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 1(39), 59-73. https://dergipark.org.tr/en/pub/iuifd/issue/22854/244027
  • Hermans, R., Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2008). The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers & Education, 51(4), 1499-1509. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.02.001
  • Heuvel, M., Ma, J., Borkhoff, C., Koroshegyi, C., Dai, D., Parkin, P., … & Birken, C. (2019). Mobile media device use is associated with expressive language delay in 18-month-old children. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 40(2), 99-104. https://doi.org/10.1097/dbp.0000000000000630
  • Institute of Medicine of the National Academies. (2011). Early Childhood Obesity Prevention Policies: Goals, Recommendations, and Potential Actions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3262615/
  • Kabali, H., Irigoyen, M., Nunez-Davis, R., Budacki, J., Mohanty, S., Leister, K., … & Bonner, R. (2015). Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics, 136(6), 1044-1050. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2151
  • Kanbur, B. N. (2020). Görsel medyanın ve subliminal mesajların çocuk sağlığı üzerine etkileri. [The effects of visual media and subliminal messages on child health]. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (10), 94-106. https://doi.org/10.38079/igusabder.665516
  • Karakoyun, F. and Lindberg, O. J. (2021). Prospective teachers' perceptions of social media – a qualitative survey study in Turkey and Sweden. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(2), 334-348. https://doi.org/10.31681/jetol.929304
  • Kesicioğlu, O. S. (2015). Investigation of Preschool Children's Interpersonal Problem Solving Skills. Eğitim ve Bilim, 40(177). https://doi.org/10.15390/EB.2015.3240
  • Kırlıoğlu, M., & Ünlü, E. (2023). TRT çocuk ve cartoon network kanallarında yayınlanan çizgi filmlerde şiddet içeriklerinin analizi. [Analysis of violence content in cartoon movies on TRT child and cartoon network channels]. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 7(2), 104-117. https://doi.org/10.55109/tushad.1357157
  • Lan, K. L., Abdullah, M. C., & Roslan, S. (2010). Understanding Media Violence and the Development of Aggressive Behavior of School Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 522-527. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.070
  • Linebarger, D. L. & Vaala, S. E. (2010). Screen media and language development in infants and toddlers: An ecological perspective. Developmental Review, 30 (2), 176-202. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.006
  • Martin, V. & Lázaro, L. (2011). The race to educational reform in the usa: the race to the top. Language and Education, 25(6), 479-490. https://doi.org/10.1080/09500782.2011.596280
  • Mertala, P. (2017). Wag the dog – the nature and foundations of preschool educators' positive ict pedagogical beliefs. Computers in Human Behavior, 69, 197-206. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.037
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Office of communication [OFCOM] (2023). Children and parents: Media use and attitudes report. https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0027/255852/childrens-media-use-and-attitudes-report-2023.pdf
  • Radesky, J., Eisenberg, S., Kistin, C., Gross, J., Block, G., Zuckerman, B., … & Silverstein, M. (2016). Overstimulated consumers or next-generation learners? parent tensions about child mobile technology use. The Annals of Family Medicine, 14(6), 503-508. https://doi.org/10.1370/afm.1976
  • Resnick, M. (2007). All I really need to know (about creative thinking) I learned (by studying how children learn) in kindergarten. In Proceedings of the 6th ACM SIGCHI conference on Creativity & cognition (pp. 1-6). ACM
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: a review essay. Teaching Education, 17(4), 299-315. https://doi.org/10.1080/10476210601017386
  • Söğütlüler, T., & Başer, E. (2023). Dijital çağda ebeveyn olmak: Çocuk izleyiciler ve ekrandaki şiddet üzerine bir araştırma. TRT Akademi, 8(19), 814-845. https://doi.org/10.37679/trta.1328304
  • Togay, A., Akdur, T. E., Yetişken, İ. C., & Bilici, A. (2013). Eğitim süreçlerinde sosyal ağların kullanımı: Bir MYO deneyimi. [The usage of social networks in education processes: A vocational high school experience]. xıv. akademik bilişim konferansı, 28, 30.
  • Turkish Statistical Institute [TSI]. (2021). Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132
  • Vulic, T., & Vujovic, M. (2015, April). The media in preschools: The attitudes of teachers. In The International Scientific Conference eLearning and Software for Education (Vol. 2, p. 368). " Carol I" National Defence University.
  • Zhou, Y., & Nanakida, A. (2020). The role of children’s media use in teacher-child relationship, classroom adjustment and performance when transit to primary school. Journal of Education and Practice, 11(6). https://core.ac.uk/download/pdf/304991499.pdf
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Yekta Koşan 0000-0001-9980-2246

Eda Gürlen 0000-0002-1719-9840

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2024
Kabul Tarihi 27 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koşan, Y., & Gürlen, E. (2024). Medyanın Çocuklar Üzerindeki Etkisine Yönelik Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Metaforları. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(1), 46-56.