Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Professional Ethical Dilemmas In Preschool Education: The Views Of Teachers And Pre-Service Teachers

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 74, 29.02.2024

Öz

The aim of this study is to examine the views of preschool teacher candidates and preschool teachers regarding professional ethical dilemmas. In this context, phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. The study group consists of a total of 30 participants, 15 preschool teacher candidates and 15 preschool teachers from a state university. Participants are determined according to the principles of easy accessibility and volunteerism. The data was collected via a semi-structured interview form developed by the researchers. Expert opinions were taken from 5 experts who work in the field of preschool education. Content analysis was used to analyze the data. According to the findings of the study, it was observed that preschool teacher candidates mostly experienced ethical dilemmas in the themes of classroom management and discipline, while teachers experienced ethical dilemmas mostly in the themes of garden use and ready plan use. It was determined that preschool teachers experienced professional ethical dilemmas mostly with children in the theme of classroom management and discipline, with parents in the theme of teacher-parent conflicts, and with their colleagues in the themes of difficulty in joint decision-making and giving advice. The research findings were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık. Banks, S. (2003). From oaths to rulebooks: A critical examination of codes of ethics for the social professions. European Journal of Social Work, 6(2), 133-144.
  • Baptise, N.,& Reyes, L.V. (Eds.) (2002). Ethics in early care and education. New Jersey: Pearson Merrill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Campbell, E. (2003). Moral lessons: The ethical role of teachers. Educational Research and and Evaluation, 9, 25-50.
  • Cevizci, A. (2002). Etiğe giriş. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coşkun, B., & Çelikten, M. (2020). Öğretmenlik meslek etiği üzerine bir inceleme. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 686-710.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çabuk, A., & İşgüden, B. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerindeki etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Çelik, G. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları etik davranışlar. (Yayın No. 555997) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erol, Ö. F. (2022). Kamu görevlisinin etik sorumluluğu. Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 737-782.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Öğretmenlik mesleğine giriş, 2-31.Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Feeney, S., & Kipnis, K. (1998). Code of Ethical Conduct & Statement of Commitment: Guidelines for Responsible Behavior in Early Chidhood Education. NAEYC.
  • Forster, K. (1998). Promoting the ethical school: Professional ethics for school administrators. Retrieved April 7, 2006, from http://www.schools.nsw.edu.au
  • Freeman, N. K. (1996). Professional Ethics: A Survey of Early Childhood Teacher Educators and A Curriculum for Preservice Teachers. Unpublished Dissertation. İşgüden, B., Çabuk, A. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerinde etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Kıranlı, I, S., & Ilğan, A. (2007). Eğitim örgütlerinde karar verme sürecinde etik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (14), 150-162.
  • Koç, K. (2009). Moral Dilemmas in Early Childhood Settings: Turkish Teachers’ Accounts. Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (METK), Resmî Gazete 14574 (24 Haziran 1973), Kanun No. 1739
  • O’Donohue, W. & Ferguson, K. E. (2011). Behavior analysis and ethics, In W. W. Fisher, C. C. Piazza, & H.S. Roane (Eds.), Handbook of applied behavior analysis (pp.489-497). The Guilford Press.
  • Özgener, Ş. (2004), İş Ahlakının Temelleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Özgül, S. G. (2011). Okul öncesi eğitim ortamlarının kalite değişkenleri açısından değerlendirilmesi. (Yayın No. 280612) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ricks, F., & Bellefeuille, G. (2004). Knowing: The critical error of ethics in family work. Child & Youth Services, 25(1-2), 117-130.
  • Swick, K. J., & Brown, M. H. (1999). The caring ethic in early childhood teacher education. Journal of Instructional Psychology, 26(2), 116-116.
  • Şirin, M. C. (2019). Çocuğun yararı gözüyle çocuğun yüksek yararı ilkesine bakış. Çocuk ve Medeniyet, 4(8), 219-240.
  • Taşçı, B. İ. (2012). Türk kamu yönetiminde hediye alma ve verme sorunu. Türk İdare Dergisi, (475), 119-130.
  • Türk, E.(1999). Türk eğitim sistemi, Ankara. Nobel Yayım Dağıtım.
  • UNESCO. (2018). Early childhood care and education. https://en.unesco.org/themes/early-childhood-care-and-education.
  • Usta, A. (2012). Kamu örgütlerinde meslek etiği ve çalışma ahlakı üzerine bir değerlendirme. Suleyman Demirel University Journal Of Faculty Of Economics & Administrative Sciences, 17(1).
  • Uzun, S., & Yolsal, Ü. H. (2008). Felsefe sözlüğü (Dictionary of philosophy). Bilim ve Sanat.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Okul Öncesi Eğitimde Etik: Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 74, 29.02.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının ve okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu kapsamda nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilirlik ve gönüllülük ilkeleri esas alınarak belirlenen bir devlet üniversitesinde eğitim alan 15 okul öncesi öğretmen adayı ve 15 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplamda 30 katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından mesleki etik davranışlara yönelik geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Hazırlanan görüşme formuna ilişkin 5 okul öncesi eğitimi alan uzmanından uzman görüşü alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmen adaylarının en fazla sınıf yönetimi ve disiplin konusunda etik davranış yaşadıkları, okul öncesi öğretmenlerinde en fazla bahçe kullanımı ve hazır plan kullanımı temalarında etik davranış yaşadıklarını gözlemledikleri görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin ise çocuklarla en fazla sınıf yönetimi ve disiplin temasında, velilerle öğretmen-veli çatışmaları temasında ve meslektaşlarıyla en fazla ortak karar vermede zorluk ve akıl verme temalarında mesleki etik davranış yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırma bulguları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık. Banks, S. (2003). From oaths to rulebooks: A critical examination of codes of ethics for the social professions. European Journal of Social Work, 6(2), 133-144.
  • Baptise, N.,& Reyes, L.V. (Eds.) (2002). Ethics in early care and education. New Jersey: Pearson Merrill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Campbell, E. (2003). Moral lessons: The ethical role of teachers. Educational Research and and Evaluation, 9, 25-50.
  • Cevizci, A. (2002). Etiğe giriş. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coşkun, B., & Çelikten, M. (2020). Öğretmenlik meslek etiği üzerine bir inceleme. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 686-710.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çabuk, A., & İşgüden, B. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerindeki etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Çelik, G. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları etik davranışlar. (Yayın No. 555997) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erol, Ö. F. (2022). Kamu görevlisinin etik sorumluluğu. Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 737-782.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Öğretmenlik mesleğine giriş, 2-31.Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Feeney, S., & Kipnis, K. (1998). Code of Ethical Conduct & Statement of Commitment: Guidelines for Responsible Behavior in Early Chidhood Education. NAEYC.
  • Forster, K. (1998). Promoting the ethical school: Professional ethics for school administrators. Retrieved April 7, 2006, from http://www.schools.nsw.edu.au
  • Freeman, N. K. (1996). Professional Ethics: A Survey of Early Childhood Teacher Educators and A Curriculum for Preservice Teachers. Unpublished Dissertation. İşgüden, B., Çabuk, A. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerinde etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Kıranlı, I, S., & Ilğan, A. (2007). Eğitim örgütlerinde karar verme sürecinde etik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (14), 150-162.
  • Koç, K. (2009). Moral Dilemmas in Early Childhood Settings: Turkish Teachers’ Accounts. Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (METK), Resmî Gazete 14574 (24 Haziran 1973), Kanun No. 1739
  • O’Donohue, W. & Ferguson, K. E. (2011). Behavior analysis and ethics, In W. W. Fisher, C. C. Piazza, & H.S. Roane (Eds.), Handbook of applied behavior analysis (pp.489-497). The Guilford Press.
  • Özgener, Ş. (2004), İş Ahlakının Temelleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Özgül, S. G. (2011). Okul öncesi eğitim ortamlarının kalite değişkenleri açısından değerlendirilmesi. (Yayın No. 280612) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ricks, F., & Bellefeuille, G. (2004). Knowing: The critical error of ethics in family work. Child & Youth Services, 25(1-2), 117-130.
  • Swick, K. J., & Brown, M. H. (1999). The caring ethic in early childhood teacher education. Journal of Instructional Psychology, 26(2), 116-116.
  • Şirin, M. C. (2019). Çocuğun yararı gözüyle çocuğun yüksek yararı ilkesine bakış. Çocuk ve Medeniyet, 4(8), 219-240.
  • Taşçı, B. İ. (2012). Türk kamu yönetiminde hediye alma ve verme sorunu. Türk İdare Dergisi, (475), 119-130.
  • Türk, E.(1999). Türk eğitim sistemi, Ankara. Nobel Yayım Dağıtım.
  • UNESCO. (2018). Early childhood care and education. https://en.unesco.org/themes/early-childhood-care-and-education.
  • Usta, A. (2012). Kamu örgütlerinde meslek etiği ve çalışma ahlakı üzerine bir değerlendirme. Suleyman Demirel University Journal Of Faculty Of Economics & Administrative Sciences, 17(1).
  • Uzun, S., & Yolsal, Ü. H. (2008). Felsefe sözlüğü (Dictionary of philosophy). Bilim ve Sanat.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makale
Yazarlar

Özlem Dönmez 0000-0003-3881-3448

Bahar Dağ 0000-0001-8944-0798

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dönmez, Ö., & Dağ, B. (2024). Okul Öncesi Eğitimde Etik: Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(1), 57-74.