The aim of this study is to examine the views of preschool teacher candidates and preschool teachers regarding professional ethical dilemmas. In this context, phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. The study group consists of a total of 30 participants, 15 preschool teacher candidates and 15 preschool teachers from a state university. Participants are determined according to the principles of easy accessibility and volunteerism. The data was collected via a semi-structured interview form developed by the researchers. Expert opinions were taken from 5 experts who work in the field of preschool education. Content analysis was used to analyze the data. According to the findings of the study, it was observed that preschool teacher candidates mostly experienced ethical dilemmas in the themes of classroom management and discipline, while teachers experienced ethical dilemmas mostly in the themes of garden use and ready plan use. It was determined that preschool teachers experienced professional ethical dilemmas mostly with children in the theme of classroom management and discipline, with parents in the theme of teacher-parent conflicts, and with their colleagues in the themes of difficulty in joint decision-making and giving advice. The research findings were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were presented.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının ve okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu kapsamda nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilirlik ve gönüllülük ilkeleri esas alınarak belirlenen bir devlet üniversitesinde eğitim alan 15 okul öncesi öğretmen adayı ve 15 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplamda 30 katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından mesleki etik davranışlara yönelik geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Hazırlanan görüşme formuna ilişkin 5 okul öncesi eğitimi alan uzmanından uzman görüşü alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmen adaylarının en fazla sınıf yönetimi ve disiplin konusunda etik davranış yaşadıkları, okul öncesi öğretmenlerinde en fazla bahçe kullanımı ve hazır plan kullanımı temalarında etik davranış yaşadıklarını gözlemledikleri görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin ise çocuklarla en fazla sınıf yönetimi ve disiplin temasında, velilerle öğretmen-veli çatışmaları temasında ve meslektaşlarıyla en fazla ortak karar vermede zorluk ve akıl verme temalarında mesleki etik davranış yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırma bulguları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1 |