Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sevilen Çizgi Karakterlerin Değerler Açısından İncelenmesi (MEB Okul Öncesi Eğitim Programı-2024)

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 85 - 102, 25.09.2024
https://doi.org/10.37754/ijeces.1495283

Öz

Okul öncesi dönem çocukları çizgi dizileri severek takip etmekte, oradaki karakterleri rol model olarak görmektedirler. Bu sebeple çizgi karakterlerin nitelikleri, neleri sembolize ettikleri, davranışları ve tutumları önem arz etmektedir. Araştırmada okul öncesi eğitime devam eden çocukların sevdikleri çizgi karakterlerin yenilenen Okul Öncesi Eğitim Programında (2024) yer alan değerler bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla öncelikle okul öncesi eğitime devam eden çocukların ailelerinden çocukların sevdikleri çizgi karakterler belirlenmiş, ardından bu karakterler 2024 yılında yayınlanan Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan değerleri sergilemeleri/göstermeleri açısından incelenmiştir. Bu incelemeler programda yer alan değerlerle ilgili tutum ve davranışlar ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden doküman analizi kullanılmıştır. Tüm gözlem sonuçları frekansları ile ifade edilerek yorumlamaları yapılmıştır. Sonuç olarak çalışma grubunu oluşturan çizgi dizi karakterinin en fazla yardımseverliği sergilediği gözlemlenmiştir. Bununla birlikte adalet değerinin ise hiç gözlemlenmemiş olması dikkati çekmektedir. Araştırmanın çizgi karakterleri tanımaya yardımcı olacağı, böylece de eğitimcilere ve ailelere yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Ayrıca çizgi diziler için karakterler oluşturan profesyoneller için hangi değerlerin karakterlerle yansıtılmasına ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir

Etik Beyan

Etik kurul raporu ek dosya olarak yüklenmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Abdullah, M. A. R. (2023). Learning moral values through cartoons for Malaysian preschool-aged children. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(6), 370-394.
  • Afshordi, N., & Liberman, Z. (2021). Keeping friends in mind: Development of friendship concepts in early childhood. Social Development, 30(2), 331-342. https://doi.org/10.1111/sode.12493
  • Akça, F., & Koç Çilekçiler, N. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların en çok etkilendiği çizgi film karakterleri ve bu karakterlerle özdeşleşmelerinin yol açabileceği dijital tehlikeler. The Turkish Journal on Addictions, 6(2), 403-433.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Ataman, Ü. (2023). Dijital öyküleme yoluyla değerler öğretiminin okul öncesi öğrencilerinin değer düzeyleri üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Ateş, M. A., Durmuşoğlu Saltalı, N. D., & Asit, G. (2021). Pisi Çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (25), 506-522.
  • Ayan, S., & Baş, B. (2015). Çizgi filmler ile ilkokul öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 84-99.
  • Aytan, N., & Tunçel, H. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde çizgi film kullanımı. International Journal of Languages' Education and Teaching, 1(2), 235-246.
  • Baggaley, J. P. (1985). Design of a TV character with visual appeal for preschool children. Journal of Educational Television, 11(1), 41-48.
  • Baldassarre, F., & Campo, R. (2015). A character a day keeps the fruit on display: the influence of cartoon characters on preschoolers' preference for healthy food. International Journal of Markets and Business Systems, 1(3), 260-274. https://doi.org/10.1504/IJMABS.2015.073534
  • Bee, H. & Boyd, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi. Kaknüs: İstanbul.
  • Bozdemir, E. & Önal, H. (2024). Scamper tekniği ile değerlendirilen çizgi filmlerin 60-72 ay çocukların yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 5(1), 25-37.
  • Cebeci, S., & Demir, R. (2018). Çizgi filmler çocuklara neyi vaat ediyor?. Diyanet İlmi Dergi, 54(1), 139-170.
  • Coşkun, Y., & Önem, A. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının çizgi film karakterleriyle özdeşim kurma eğilimleri. Temel Eğitim Dergisi, 21, 42-54.
  • De Leeuw, R. N. H., & van der Laan, C. A. (2017). Helping behavior in Disney animated movies and children’s helping behavior in the Netherlands. Journal of Children and Media, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1409245
  • Eker, C. & Ertek Eroğlu, B. (2024). Okul öncesi öğrencileri için hazırlanan yeni nesil hikâye kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Social Mentalıty And Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 10 (1), 111-122.
  • Erkuş, S., & Yazar, T. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (20), 196-211.
  • Estrada-Chichón, J. L. (2023). Animated television series as a didactic tool for EFL acquisition in early childhood education: An analysis of the features of Peppa Pig by student teachers. NABE Journal of Research and Practice, 13(1–2), 1–9. https://doi.org/10.1080/26390043.2023.2248690
  • Fırat, Z. (2024). “Pırıl” çizgi filminin erken çocukluk dönemi matematik içerikleri açısından incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 8(1), 40-53.
  • Göktaş, İ., Koyutürk Koçer, N., & Gülay Ogelman, H. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik çizgi filmlerde yer alan sosyal beceriler ile saldırgan ve zorba davranışların incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 282-304. https://doi.org/10.38155/ksbd.1397703
  • Gümüş, Ç. & Adam H. (2020). Çizgi filmlerin okul öncesi dönem çocukları üzerine etkisi: açıkhava tasarımları. Ulakbilge, 47, 409–421. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-08-47-03
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H., Gündüz, D.D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlarla kazandırılan değerler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-70. https://doi.org/10.21666/muefd.303856
  • Hyde, J., Kiesler, S., Hodgins, J. K., & Carter, E. J. (2014). Conversing with children: Cartoon and video people elicit similar conversational behaviors. In Proceedings Of The SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1787-1796). https://doi.org/10.1145/2556288.2557280
  • İlhan, V. & Çetinkaya, Ç. (2013). İlkokul öğrencilerinin tematik çocuk kanallarındaki çizgi filmleri izleme alışkanlıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 317-326.
  • Kakharov, K., & Dehqonova, D. (2024). Modern methods of teaching english to preschool children. European Journal Of Innovatıon In Nonformal Educatıon, 4(7), 30–32. Retrieved from https://inovatus.es/index.php/ejine/article/view/3656
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, 40(177). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.3836
  • Kamacıoğlu, B. (2017). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Hayao Miyazaki çizgi filmleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 1-18.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277.
  • Kozi̇koğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720.
  • Kutlu, M. (2024). Çizgi filmlerle çocuklara hayvan sevgisini aktarmak: Niloya. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 448-473. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405647
  • Laskar, K. A. (2021). Gender-sensitive portrayal in cartoon shows for preschoolers: A critical analysis of Masha and the Bear. Asia Pacific Media Educator, 31(2), 212-228. https://doi.org/10.1177/1326365X211048
  • MEB (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf Erişim tarihi: 01.06.2024.
  • MEB (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_egitimprogrami.pdf Erişim tarihi: 01.06.2024.
  • Moore, S. G. (1977). The effects of television on the prosocial behavior of young children. Young Children, 32(5), 60–65. http://www.jstor.org/stable/42642544
  • Namazi, S. A., & Sadeghi, S. (2024). The immediate impacts of TV programs on preschoolers' executive functions and attention: a systematic review. BMC Psychology, 12(1), 226. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01738-1
  • Nyaisa, F., & Buhori, J. (2024). Examining the role of edu-cartoons in imparting reading skills to children. A Case of selected pre-primary schools in Tabora – Tanzania. East African Journal of Education Studies, 7(2), 233-242. https://doi.org/10.37284/eajes.7.2.1923.
  • Ogelman, H. G., & Demirci, A. (2024). Okul öncesi dönem çizgi filmlerindeki çevre temalarının incelenmesi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 5(1), 76-96.
  • Oruç, C., Tecim, E., & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Re, L. G., D’Elia, M., Aloia, V., Rippa, S. C., & Tommasi, V. (2024). Efficacia dei cartoni animati per il dolore procedurale dei bambini: una revisione sistematica con meta-analisi. Dissertation Nursing, 3(2). https://doi.org/10.54103/dn/22649
  • Sadioğlu, Ö., Turan, M., Deveci Dikmen, N., Yılmaz, M. & Özkan Muhtar, Y. (2018). Değerlerin öğretiminde çizgi filmler: Rafadan Tayfa örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 240-251. DOI: 10.17679/inuefd.333173
  • Saiddina, D. S., & Darma, V. P. (2024). A study of early childhood English language development as an impact of English cartoons. Journal of Research on English and Language Learning (J-REaLL), 5(1), 123–134. https://doi.org/10.33474/j-reall.v5i1.21302
  • Schiau, S., Plitea, I., GUSIŢĂ, A., Pjekny, S., & Iancu, I. (2013). How do cartoons teach children? a comparative analysis on preschoolers and schoolchildren. Journal of Media Research, 6(3).
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Yargı: Ankara.
  • Sevim, M. Z., Güler, Z., İnançlı, S., & Aslan, H. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitiminde değerler eğitimi hakkında görüşleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(6), 737–749. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1230
  • Sipahi, C., Cansunan Akbaş, T., & Erdin, M. (2023). Bir demet sevgi: 5 Yaş öğrencilerin kullandıkları sevgi kelimeleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(7), 1080–1089. https://doi.org/10.5281/zenodo.8308287
  • Stamou, A. G., Maroniti, K., & Griva, E. (2015). Young children talk about their popular cartoon and TV heroes' speech styles: media reception and language attitudes. Language Awareness, 24(3), 216-232.
  • TDK (2024). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 01.06.2024 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tunç, B. (2023). Okul öncesi öğrencilerini için hazırlanan anadolu masallarının içerdiği değerlerin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(2), 72-85. https://doi.org/10.47157/jietp.1351882
  • Wu, J., Huang, C. & Lv, S.(2024). Understanding Chinese preschool children's conceptions of friendship by means of draw-and-tell conversations. The Journal of Counseling Guidance and Psychology Studies,1(1) 3-26. https://doi.org/10.30208/CGPS.202401_1(1).0002
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: caıllou ve pepee örneği. Electronic Turkish Studies, 8(10).
  • Yao, W., Wang, L. & Liu, D. (2024). Augmented reality-based language and math learning applications for preschool children education. Univ Access Inf Soc. https://doi.org/10.1007/s10209-024-01101-6
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin: Ankara.
  • Zhang, Q., Cao, Y., Tian, J., El-Lim, K., & Gentile, D. A. (2020). Effects of prosocial cartoon models on aggressive cognitions and aggressive behaviors. Children and Youth Services Review, 118, 105498. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105498
  • Zhang, Q., Duan, Z., Xiang, D., Yu, Y., & Tian, J. (2021). The effects of prosocial cartoon examples on children’s donating behavior. Psychology Research and Behavior Management, 14, 1257–1268. https://doi.org/10.2147/PRBM.S315068

Examining the Attitudes and Behaviors of Popular Cartoon Characters Regarding the Values in the 2024 Preschool Education Program

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 85 - 102, 25.09.2024
https://doi.org/10.37754/ijeces.1495283

Öz

Preschool children follow cartoon series with pleasure and see the characters there as role models. For this reason, the qualities of cartoon characters, what they symbolize, their behaviors and attitudes are important. The aim of the research is to examine the favorite cartoon characters of children attending pre-school education in the context of the values included in the renewed Pre-School Education Program (2024). For this purpose, first of all, the cartoon characters that children like from the families of children attending pre-school education were determined, and then these characters were examined in terms of their display of the values included in the Pre-School Education Program published in 2024. These examinations are limited to attitudes and behaviors related to the values in the program. Document analysis, one of the qualitative research models, was used in the research. All observation results were expressed with their frequencies and interpreted. As a result, it was observed that the cartoon character that made up the study group exhibited the most helpfulness. However, it is noteworthy that the value of justice has never been observed. It is thought that the research will help recognize cartoon characters and thus guide educators and families. It also shows which values need to be reflected by the characters for professionals who create characters for cartoon series.

Kaynakça

  • Abdullah, M. A. R. (2023). Learning moral values through cartoons for Malaysian preschool-aged children. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(6), 370-394.
  • Afshordi, N., & Liberman, Z. (2021). Keeping friends in mind: Development of friendship concepts in early childhood. Social Development, 30(2), 331-342. https://doi.org/10.1111/sode.12493
  • Akça, F., & Koç Çilekçiler, N. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların en çok etkilendiği çizgi film karakterleri ve bu karakterlerle özdeşleşmelerinin yol açabileceği dijital tehlikeler. The Turkish Journal on Addictions, 6(2), 403-433.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Ataman, Ü. (2023). Dijital öyküleme yoluyla değerler öğretiminin okul öncesi öğrencilerinin değer düzeyleri üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Ateş, M. A., Durmuşoğlu Saltalı, N. D., & Asit, G. (2021). Pisi Çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (25), 506-522.
  • Ayan, S., & Baş, B. (2015). Çizgi filmler ile ilkokul öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 84-99.
  • Aytan, N., & Tunçel, H. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde çizgi film kullanımı. International Journal of Languages' Education and Teaching, 1(2), 235-246.
  • Baggaley, J. P. (1985). Design of a TV character with visual appeal for preschool children. Journal of Educational Television, 11(1), 41-48.
  • Baldassarre, F., & Campo, R. (2015). A character a day keeps the fruit on display: the influence of cartoon characters on preschoolers' preference for healthy food. International Journal of Markets and Business Systems, 1(3), 260-274. https://doi.org/10.1504/IJMABS.2015.073534
  • Bee, H. & Boyd, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi. Kaknüs: İstanbul.
  • Bozdemir, E. & Önal, H. (2024). Scamper tekniği ile değerlendirilen çizgi filmlerin 60-72 ay çocukların yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 5(1), 25-37.
  • Cebeci, S., & Demir, R. (2018). Çizgi filmler çocuklara neyi vaat ediyor?. Diyanet İlmi Dergi, 54(1), 139-170.
  • Coşkun, Y., & Önem, A. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının çizgi film karakterleriyle özdeşim kurma eğilimleri. Temel Eğitim Dergisi, 21, 42-54.
  • De Leeuw, R. N. H., & van der Laan, C. A. (2017). Helping behavior in Disney animated movies and children’s helping behavior in the Netherlands. Journal of Children and Media, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1409245
  • Eker, C. & Ertek Eroğlu, B. (2024). Okul öncesi öğrencileri için hazırlanan yeni nesil hikâye kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Social Mentalıty And Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 10 (1), 111-122.
  • Erkuş, S., & Yazar, T. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (20), 196-211.
  • Estrada-Chichón, J. L. (2023). Animated television series as a didactic tool for EFL acquisition in early childhood education: An analysis of the features of Peppa Pig by student teachers. NABE Journal of Research and Practice, 13(1–2), 1–9. https://doi.org/10.1080/26390043.2023.2248690
  • Fırat, Z. (2024). “Pırıl” çizgi filminin erken çocukluk dönemi matematik içerikleri açısından incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 8(1), 40-53.
  • Göktaş, İ., Koyutürk Koçer, N., & Gülay Ogelman, H. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik çizgi filmlerde yer alan sosyal beceriler ile saldırgan ve zorba davranışların incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 282-304. https://doi.org/10.38155/ksbd.1397703
  • Gümüş, Ç. & Adam H. (2020). Çizgi filmlerin okul öncesi dönem çocukları üzerine etkisi: açıkhava tasarımları. Ulakbilge, 47, 409–421. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-08-47-03
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H., Gündüz, D.D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlarla kazandırılan değerler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-70. https://doi.org/10.21666/muefd.303856
  • Hyde, J., Kiesler, S., Hodgins, J. K., & Carter, E. J. (2014). Conversing with children: Cartoon and video people elicit similar conversational behaviors. In Proceedings Of The SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1787-1796). https://doi.org/10.1145/2556288.2557280
  • İlhan, V. & Çetinkaya, Ç. (2013). İlkokul öğrencilerinin tematik çocuk kanallarındaki çizgi filmleri izleme alışkanlıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 317-326.
  • Kakharov, K., & Dehqonova, D. (2024). Modern methods of teaching english to preschool children. European Journal Of Innovatıon In Nonformal Educatıon, 4(7), 30–32. Retrieved from https://inovatus.es/index.php/ejine/article/view/3656
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, 40(177). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.3836
  • Kamacıoğlu, B. (2017). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Hayao Miyazaki çizgi filmleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 1-18.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277.
  • Kozi̇koğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720.
  • Kutlu, M. (2024). Çizgi filmlerle çocuklara hayvan sevgisini aktarmak: Niloya. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 448-473. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405647
  • Laskar, K. A. (2021). Gender-sensitive portrayal in cartoon shows for preschoolers: A critical analysis of Masha and the Bear. Asia Pacific Media Educator, 31(2), 212-228. https://doi.org/10.1177/1326365X211048
  • MEB (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf Erişim tarihi: 01.06.2024.
  • MEB (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_egitimprogrami.pdf Erişim tarihi: 01.06.2024.
  • Moore, S. G. (1977). The effects of television on the prosocial behavior of young children. Young Children, 32(5), 60–65. http://www.jstor.org/stable/42642544
  • Namazi, S. A., & Sadeghi, S. (2024). The immediate impacts of TV programs on preschoolers' executive functions and attention: a systematic review. BMC Psychology, 12(1), 226. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01738-1
  • Nyaisa, F., & Buhori, J. (2024). Examining the role of edu-cartoons in imparting reading skills to children. A Case of selected pre-primary schools in Tabora – Tanzania. East African Journal of Education Studies, 7(2), 233-242. https://doi.org/10.37284/eajes.7.2.1923.
  • Ogelman, H. G., & Demirci, A. (2024). Okul öncesi dönem çizgi filmlerindeki çevre temalarının incelenmesi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 5(1), 76-96.
  • Oruç, C., Tecim, E., & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Re, L. G., D’Elia, M., Aloia, V., Rippa, S. C., & Tommasi, V. (2024). Efficacia dei cartoni animati per il dolore procedurale dei bambini: una revisione sistematica con meta-analisi. Dissertation Nursing, 3(2). https://doi.org/10.54103/dn/22649
  • Sadioğlu, Ö., Turan, M., Deveci Dikmen, N., Yılmaz, M. & Özkan Muhtar, Y. (2018). Değerlerin öğretiminde çizgi filmler: Rafadan Tayfa örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 240-251. DOI: 10.17679/inuefd.333173
  • Saiddina, D. S., & Darma, V. P. (2024). A study of early childhood English language development as an impact of English cartoons. Journal of Research on English and Language Learning (J-REaLL), 5(1), 123–134. https://doi.org/10.33474/j-reall.v5i1.21302
  • Schiau, S., Plitea, I., GUSIŢĂ, A., Pjekny, S., & Iancu, I. (2013). How do cartoons teach children? a comparative analysis on preschoolers and schoolchildren. Journal of Media Research, 6(3).
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Yargı: Ankara.
  • Sevim, M. Z., Güler, Z., İnançlı, S., & Aslan, H. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitiminde değerler eğitimi hakkında görüşleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(6), 737–749. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1230
  • Sipahi, C., Cansunan Akbaş, T., & Erdin, M. (2023). Bir demet sevgi: 5 Yaş öğrencilerin kullandıkları sevgi kelimeleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(7), 1080–1089. https://doi.org/10.5281/zenodo.8308287
  • Stamou, A. G., Maroniti, K., & Griva, E. (2015). Young children talk about their popular cartoon and TV heroes' speech styles: media reception and language attitudes. Language Awareness, 24(3), 216-232.
  • TDK (2024). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 01.06.2024 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tunç, B. (2023). Okul öncesi öğrencilerini için hazırlanan anadolu masallarının içerdiği değerlerin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(2), 72-85. https://doi.org/10.47157/jietp.1351882
  • Wu, J., Huang, C. & Lv, S.(2024). Understanding Chinese preschool children's conceptions of friendship by means of draw-and-tell conversations. The Journal of Counseling Guidance and Psychology Studies,1(1) 3-26. https://doi.org/10.30208/CGPS.202401_1(1).0002
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: caıllou ve pepee örneği. Electronic Turkish Studies, 8(10).
  • Yao, W., Wang, L. & Liu, D. (2024). Augmented reality-based language and math learning applications for preschool children education. Univ Access Inf Soc. https://doi.org/10.1007/s10209-024-01101-6
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin: Ankara.
  • Zhang, Q., Cao, Y., Tian, J., El-Lim, K., & Gentile, D. A. (2020). Effects of prosocial cartoon models on aggressive cognitions and aggressive behaviors. Children and Youth Services Review, 118, 105498. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105498
  • Zhang, Q., Duan, Z., Xiang, D., Yu, Y., & Tian, J. (2021). The effects of prosocial cartoon examples on children’s donating behavior. Psychology Research and Behavior Management, 14, 1257–1268. https://doi.org/10.2147/PRBM.S315068
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Sildir Daşar 0000-0001-9664-8239

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2024
Kabul Tarihi 5 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sildir Daşar, E. (2024). Sevilen Çizgi Karakterlerin Değerler Açısından İncelenmesi (MEB Okul Öncesi Eğitim Programı-2024). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(2), 85-102. https://doi.org/10.37754/ijeces.1495283