This study was conducted to examine graduate theses in Türkiye that adopted the Mosaic Approach as a data collection method. Within this scope, seven graduate theses conducted between 2018 and 2025, which are publicly accessible in the National Thesis Centre and methodologically collected data from children using the Mosaic Approach, were reviewed. The search was carried out using the keywords “mozaik yaklaşımı” in Turkish and “mosaic approach” in English. The descriptive research method, one of the qualitative research methods, was adopted in the study. The selected theses were examined in terms of the year of completion, research method, study group, age of the participants, city where the research was conducted, and data collection methods used within the framework of the Mosaic Approach. The data obtained were analysed through descriptive analysis, and a methodological discussion was conducted on the use of developmentally appropriate methods in research involving children.
Mosaic Approach early childhood education childhood studies participatory data collection method
Bu çalışma Türkiye’de mozaik yaklaşımını veri toplama sürecinde benimseyen tezlerin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda Ulusal Tez Merkezinde erişime açık ve yöntemsel olarak çocuklardan mozaik yaklaşımı ile veri toplayan 2018-2025 yılları arasında yürütülen 7 lisansüstü tez incelenmiştir. Tarama terimi olarak Türkçe ve İngilizce “mozaik yaklaşımı’ yazılarak arama yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma kapsamında ele alınan tezler; yapıldığı yıl, araştırmanın yöntemi, çalışma grubu, çalışma grubunun yaşı, çalışmanın yapıldığı il, mozaik yaklaşımında kullanılan veri toplama yöntemleri, bağlamında incelenmiştir. Ulaşılan veriler betimsel analize tabi tutularak çözümlenmiştir. Çocuklar ile yapılan araştırmalarda gelişimsel olarak uygun yöntemlerin kullanılmasına dair metodolojik tartışma yürütülmüştür.
Mozaik yaklaşımı erken çocukluk eğitimi çocuk çalışmaları katılımcı odaklı veri toplama yöntemleri
Araştırma kapsamında yalnızca YÖKTEZ veri tabanında açık erişime sunulmuş ve kamuyla paylaşılması onaylanmış yüksek lisans ve doktora tezleri incelendiği ve canlı birey üzerinde uygulama, deney ya da doğrudan veri toplama süreci içermediğinden etik kurul izni alınmamıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2026 Cilt: 11 Sayı: 1 |