Anne Babaların Çocukların Oynadıkları Riskli Oyun İle İlgili Görüşlerini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 2, 72 - 86, 30.09.2020
Nezahat Hamiden Karaca
,
Neriman Aral
Öz
Bu çalışma, anne-babaların çocukların oynadıkları riskli oyun ile ilgili görüşlerinde etkili olan etmenleri inceleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2019-2020 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden, tipik gelişim gösteren, gönüllü basit tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen 650 (anne=400, baba=250) çocuğun anne-babası dâhil edilmiştir. Araştırmada okul öncesi eğitime devam eden çocukların ve anne-babaların demografik özelliklerinin yer aldığı “Genel Bilgi Formu” ve anne-babaların riskli oyun ile ilgili görüşlerini değerlendirmek amacıyla Karaca (2020) tarafından geliştirilen “Erken Çocukluk Riskli Oyun Değerlendirme Aracı (EÇRODA)-Ebeveyn Formu” kullanılmıştır. Çalışma sonucu elde edilen verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle parametrik olmayan analizlerle değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, anne-babaların riskli oyun konusundaki görüşlerin belirlenmesinde çocukların cinsiyetinin etkili olmadığı, ailedeki çocuk sayısının riskli davranışları ayırt etme ve destek verme alt boyutlarında, anne-baba öğrenim durumunun riskli davranışları ayırt etme, gereğine inanma, destek verme ve eş/partner desteği alt boyutlarında etkili olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmanın bulguları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
-
Brockman, R.,Jago, R. ve Fox,K.R. (2011). Children's active play: self-reported motivators, barriers and facilitators. BMC Public Health, 11, 461.
-
Brussoni, M., Olsen, L. L., Pike, I. ve Sleet, D. A. (2012). Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 9(9), 3134–3148.
-
Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A., ve Pickett, W. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12 (6), 6423–6454. doi:10.3390/ijerph120606423
-
Brussoni,M., Ishikawa,T., Brunelle,S. ve Herrington,S. (2017). Landscapes for play: Effects of an intervention to promote nature-based risky play in early childhood centres. Journal of Environmental Psychology,54,139-150. doi: 10.1016/j.jenvp.2017.11.001.
-
Brussoni, M., Ishikawa, T., Han, C., Pike, I., Bundy, A., Faulkner, G., ve Mâsse, L. (2018). Go play outside! Effects of a risk-reframing tool on mothers’ tolerance for, and parenting practices associated with, children’s risky play: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 19(1),173.
-
Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., ve Spies, G. (2009). The risk is that there is ‘no risk’: a simple, innovative intervention to increase children’s activity levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
-
Bütüner, S.Ö. (2008). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:Kitap İncelemesi. İlköğretim online, 7(1),6-8.
-
Carver, A., Timperio, A. ve Crawford, D. (2008). Playing it safe: The influence of neighbourhood safety on children’s physical activity- A review. Health & Place, 14, 217-227.
-
Cevher Kalburan, N. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının dış mekânda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
-
Cevher-Kalburan, N. ve Ivrendi, A. (2016). Risky play and parenting styles. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 1-12.
-
Christensen, P. H. (2002). Why more 'quality time' is not on the top of children's lists: The 'qualities of time' for children. Children & Society, 16(2), 77-88. doi:10.1002/CHI.709
-
Coe,H.A. (2017). Embracing risk in the Canadian woodlands: Four children’s risky play and risk-taking experiences in a Canadian Forest Kindergarten. Journal of Early Childhood Research, 15(4) 374–388.
-
Colwell, M. J. ve Lindsey, E. W. (2005). Preschool children’s pretend and physical play and sex of play partner: Connections to peer competence. Sex Roles, 52(7-8), 497-509. Doi: 10.1007/s11199-005-3716-8
-
Coplan RJ, Hastings PD, Lagacé-Séguin DG. ve Moulton CE (2002) Authoritative and authoritarian mothers’ parenting goals, attributions, and emotions across different childrearing contexts. Parenting. Science and Practice 2(1),1–26
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 2, 72 - 86, 30.09.2020
Nezahat Hamiden Karaca
,
Neriman Aral
Kaynakça
-
Brockman, R.,Jago, R. ve Fox,K.R. (2011). Children's active play: self-reported motivators, barriers and facilitators. BMC Public Health, 11, 461.
-
Brussoni, M., Olsen, L. L., Pike, I. ve Sleet, D. A. (2012). Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 9(9), 3134–3148.
-
Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A., ve Pickett, W. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12 (6), 6423–6454. doi:10.3390/ijerph120606423
-
Brussoni,M., Ishikawa,T., Brunelle,S. ve Herrington,S. (2017). Landscapes for play: Effects of an intervention to promote nature-based risky play in early childhood centres. Journal of Environmental Psychology,54,139-150. doi: 10.1016/j.jenvp.2017.11.001.
-
Brussoni, M., Ishikawa, T., Han, C., Pike, I., Bundy, A., Faulkner, G., ve Mâsse, L. (2018). Go play outside! Effects of a risk-reframing tool on mothers’ tolerance for, and parenting practices associated with, children’s risky play: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 19(1),173.
-
Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., ve Spies, G. (2009). The risk is that there is ‘no risk’: a simple, innovative intervention to increase children’s activity levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
-
Bütüner, S.Ö. (2008). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:Kitap İncelemesi. İlköğretim online, 7(1),6-8.
-
Carver, A., Timperio, A. ve Crawford, D. (2008). Playing it safe: The influence of neighbourhood safety on children’s physical activity- A review. Health & Place, 14, 217-227.
-
Cevher Kalburan, N. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının dış mekânda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
-
Cevher-Kalburan, N. ve Ivrendi, A. (2016). Risky play and parenting styles. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 1-12.
-
Christensen, P. H. (2002). Why more 'quality time' is not on the top of children's lists: The 'qualities of time' for children. Children & Society, 16(2), 77-88. doi:10.1002/CHI.709
-
Coe,H.A. (2017). Embracing risk in the Canadian woodlands: Four children’s risky play and risk-taking experiences in a Canadian Forest Kindergarten. Journal of Early Childhood Research, 15(4) 374–388.
-
Colwell, M. J. ve Lindsey, E. W. (2005). Preschool children’s pretend and physical play and sex of play partner: Connections to peer competence. Sex Roles, 52(7-8), 497-509. Doi: 10.1007/s11199-005-3716-8
-
Coplan RJ, Hastings PD, Lagacé-Séguin DG. ve Moulton CE (2002) Authoritative and authoritarian mothers’ parenting goals, attributions, and emotions across different childrearing contexts. Parenting. Science and Practice 2(1),1–26