Early childhood mathematics education has become more important over the years. The concept of symmetry has an important place in mathematics and is effective in establishing connections between fields such as geometry, probability, problem solving, and algebra. Although symmetry concept is not a concept that is emphasized in preschool period, the skill of being similar and matching has an important place. In this respect, the aim of this study is to determine the perceptions of preschool teachers and preschool teacher candidates regarding the concept of symmetry. This present study was carried appropriate to case study, which is one of the qualitative research methods, and the participants were included in the study with convenience sampling method. The study included 14 preschool teachers and 62 pre-service preschool teachers. In the study, semi-structured interview form created by the researchers was used to collect data. Participants were asked to explain the concept of symmetry by writing and drawing, and to write a story containing the concept of symmetry. The data were assessed in accordance with the content analysis method. The findings showed that the participants had limited understanding about the concept of symmetry. In their symmetry representations, it was determined that they generally use vertical symmetry as well as reflection symmetry as the type of symmetry.
Symmetry preschool teacher pre-service preschool teacher perception
Erken çocuklukta matematik eğitiminin önemi yıllar geçtikçe daha çok önem kazanmaktadır. Simetri kavramı matematik içerisinde önemli bir yere sahip olup geometri, olasılık, problem çözme, cebir gibi alanlar arasında bağlantı kurmada etkilidir. Simetri kavramı okul öncesi dönemde üzerinde durulan bir kavram olmamasına rağmen eş olma ve eşleme becerisi önemli bir yere sahiptir. Bu açıdan bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi öğretmen adaylarının simetri kavramına ilişkin algıları belirlenmeye çalışılmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına uygun olarak gerçekleştirilmiş olup kolay ulaşılabilir örneklem seçme yöntemi ile katılımcılar çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada 14 okul öncesi öğretmeni ile 62 okul öncesi öğretmen adayı yer almıştır. Araştırma da veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup içeriğinde katılımcılardan simetri kavramını çizerek ve yazarak anlatmaları ve simetri kavramını içeren bir hikaye yazmaları istenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemine uygun olarak değerlendirilmiştir. Bulgular katılımcıların simetri kavramına ilişkin sınırlı bilgi birikimine sahip olduğunu göstermiştir. Simetriye ilişkin gösterimlerinde genellikle dikey simetriyi kullanmalarının yanında simetri türü olarak ise yansıma simetrisini kullandıkları tespit edilmiştir.
Simetri okul öncesi öğretmeni okul öncesi öğretmen adayı algı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 6 Sayı: 1 |