Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen ve Çocuklar Arasında Gerçekleşen Diyalogların Doğal Afetler ve Afetlerle İlişkili Akademik Kavram Öğrenmelerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 13, 30.09.2021

Öz

Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi öğretmen ve çocuklar arasında gerçekleşen diyaloglarin doğal afetler ve afetlerle ilgili kavram öğrenmelerindeki rolünü incelemektir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden etnografyadır. Çalışmanın verileri katılımcı gözlemci ve ses kayıt cihazı ile toplanmıştır. Veriler öğretmenin ve çocukların sınıf içi etkinlikleri sırasındaki etkileşimlerinden oluşmaktadır. Bulgular, öğretmen ve çocuklar arasında gerçekleşen diyalogların çocukların etkinliklere katılımını teşvik ettiği ve kavram öğrenimini desteklediğini göstermektedir. Ayrıca, çalışmada çocukların doğal afetleri ve bu afetlerle ilgili yaşadıkları deneyimleriyle ilişkilendirildiğinde çocukların diyaloglara daha çok katıldıklarını göstermektedir. Diyaloglarda öğretmenin açık uçlu soruları kapalı uçlu sorulardan daha fazla kullanıldığı görülmektedir. Bu çalışma çocukların doğal afetleri ve ilgili kavramları somutlaştırabilmeleri için öğretmenlerin diyaloglarda açık uçlu sorular sormalarını ve etkinlikleri görsel materyallerle desteklemelerini önermektedir.

Kaynakça

  • Alexander, R. (2005). Teaching through dialogue: the first year. First report from the formative evaluation of Barking and Dagenham’s teaching through dialogue initiative (TTDI). London: London Borough of Barking and Dagenham.
  • Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination. Austin: University of Texas Pres.
  • Bullock, J. R. (1994). Helping children value and appreciate nature. Day Care & Early Education, 21(4), 4-8.
  • Çınar, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerin fen ve doğa konularının öğretiminde kullandıkları etkinliklerin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 364-371.
  • Hammersley, M. and Atkinson, P. (2007). Ethnography: principles in practice (3th Edition). Oxon: Routledge.
  • Gülay Ogelman, H. & Durkan, N. (2014). Toprakla buluşan çocuklar: Küçük çocuklar için toprak eğitimi projesinin etkililiği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 632-638.
  • Gregory, E., Conteh, J., Kearney, C. and Sommerfeld, A. (2005). On writing educational ethnographies: The art of Collusion. London: Trentham Books.
  • Gregory, E. (2005). “Introduction: Tracing the steps.” In J. Conteh, E. Gregory, C. Kearney & A. Mor-Sommerfeld, On writing educational ethnographies: the art of collusion (pp. ix-1). Stoke on Trent: Trentham Books.
  • Gregory, E., and M. Ruby. (2011) “The ‘insider/outsider’ dilemma of ethnography: Working with young children and their families in cross-cultural contexts.” Journal of Early Childhood Research. 9 (2), pp.162-174.
  • Gulay H. (2010). An earthquake education program with parent participation for preschool children. Educational Research and Review. 2010;5(10):624-630.
  • Izadkhah, Y.O ve Gibbs, L. (2015). A study of preschoolers’ perceptions of earthquakes through draw- ing. Int J Disaster Risk Reduct 14, 132–9.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1: 113-127.
  • Lintner, T. (2006). Hurricanes and tsunamis: teaching about natural disasters and civic responsibility in elementary classrooms. The Social Studies, 97:3, 101-104, doi: 10.3200/TSSS.97.3.101-104.
  • Lyle, S. (2008). Dialogic teaching: discussing theoretical contexts and reviewing evidence from classroom practice. Language and Education, 22, 222e240. http:// dx.doi.org/10.2167/le778.0.
  • Mercer, N., Dawes, L., & Staarman, J. K. (2009). Dialogic teaching in the primary science classroom. Language and Education, 23, 353e369. http://dx.doi.org/ 10.1080/09500780902954273.
  • Muhonen, H., Rasku-Puttonen, H., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2016). Scaffolding through di- alogic teaching in early school classrooms. Teaching and teacher education, 55, 143-154.
  • Özmen, B., Gerdan, S. ve Ergünay, O. (2015). Okullar için afet ve acil durum yönetimi planları. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 3 (1), 37-52.
  • Parlakyıldız, B. & Aydın, F. (2004). Okul Öncesi Dönem Fen Eğitiminde Fen ve Doğa Köşesinin Kullanımına Yönelik Bir İnceleme. XIII Ulusal Eğitim Birimleri Kurultayında Sunulmuş Bildiri. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Proulx, K. ve Aboud, F. (2019). Disaster risk reduction in early childhood education: Effects on preschool quality and child outcomes. International Journal of Educational Development, 66, 1–7.
  • Rasku-Puttonen, H., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Siekkinen, M. (2012). Dialogical patterns of interaction in preschool classrooms. International Journal of Educational Research, 53, 138e149. http://dx.doi.org/10.1016/ j.ijer.2012.03.004.
  • Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in Thinking: cognitive development in social context. New York: Oxford University Press.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2015). Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 87-102.
  • Saldaña, (2009). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE Publications.
  • Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız! Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(3), 942-966. doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
  • Vygotsky, L.S. (1978) Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (revised and edited by Alex Kozulin). Cambridge: MIT Press.

Examining the Role of Dialogs Between Preschool Teachers and in Learning Natural Disasters and Related Concepts

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 13, 30.09.2021

Öz

Kaynakça

  • Alexander, R. (2005). Teaching through dialogue: the first year. First report from the formative evaluation of Barking and Dagenham’s teaching through dialogue initiative (TTDI). London: London Borough of Barking and Dagenham.
  • Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination. Austin: University of Texas Pres.
  • Bullock, J. R. (1994). Helping children value and appreciate nature. Day Care & Early Education, 21(4), 4-8.
  • Çınar, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerin fen ve doğa konularının öğretiminde kullandıkları etkinliklerin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 364-371.
  • Hammersley, M. and Atkinson, P. (2007). Ethnography: principles in practice (3th Edition). Oxon: Routledge.
  • Gülay Ogelman, H. & Durkan, N. (2014). Toprakla buluşan çocuklar: Küçük çocuklar için toprak eğitimi projesinin etkililiği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 632-638.
  • Gregory, E., Conteh, J., Kearney, C. and Sommerfeld, A. (2005). On writing educational ethnographies: The art of Collusion. London: Trentham Books.
  • Gregory, E. (2005). “Introduction: Tracing the steps.” In J. Conteh, E. Gregory, C. Kearney & A. Mor-Sommerfeld, On writing educational ethnographies: the art of collusion (pp. ix-1). Stoke on Trent: Trentham Books.
  • Gregory, E., and M. Ruby. (2011) “The ‘insider/outsider’ dilemma of ethnography: Working with young children and their families in cross-cultural contexts.” Journal of Early Childhood Research. 9 (2), pp.162-174.
  • Gulay H. (2010). An earthquake education program with parent participation for preschool children. Educational Research and Review. 2010;5(10):624-630.
  • Izadkhah, Y.O ve Gibbs, L. (2015). A study of preschoolers’ perceptions of earthquakes through draw- ing. Int J Disaster Risk Reduct 14, 132–9.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1: 113-127.
  • Lintner, T. (2006). Hurricanes and tsunamis: teaching about natural disasters and civic responsibility in elementary classrooms. The Social Studies, 97:3, 101-104, doi: 10.3200/TSSS.97.3.101-104.
  • Lyle, S. (2008). Dialogic teaching: discussing theoretical contexts and reviewing evidence from classroom practice. Language and Education, 22, 222e240. http:// dx.doi.org/10.2167/le778.0.
  • Mercer, N., Dawes, L., & Staarman, J. K. (2009). Dialogic teaching in the primary science classroom. Language and Education, 23, 353e369. http://dx.doi.org/ 10.1080/09500780902954273.
  • Muhonen, H., Rasku-Puttonen, H., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2016). Scaffolding through di- alogic teaching in early school classrooms. Teaching and teacher education, 55, 143-154.
  • Özmen, B., Gerdan, S. ve Ergünay, O. (2015). Okullar için afet ve acil durum yönetimi planları. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 3 (1), 37-52.
  • Parlakyıldız, B. & Aydın, F. (2004). Okul Öncesi Dönem Fen Eğitiminde Fen ve Doğa Köşesinin Kullanımına Yönelik Bir İnceleme. XIII Ulusal Eğitim Birimleri Kurultayında Sunulmuş Bildiri. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Proulx, K. ve Aboud, F. (2019). Disaster risk reduction in early childhood education: Effects on preschool quality and child outcomes. International Journal of Educational Development, 66, 1–7.
  • Rasku-Puttonen, H., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Siekkinen, M. (2012). Dialogical patterns of interaction in preschool classrooms. International Journal of Educational Research, 53, 138e149. http://dx.doi.org/10.1016/ j.ijer.2012.03.004.
  • Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in Thinking: cognitive development in social context. New York: Oxford University Press.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2015). Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 87-102.
  • Saldaña, (2009). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE Publications.
  • Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız! Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(3), 942-966. doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
  • Vygotsky, L.S. (1978) Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (revised and edited by Alex Kozulin). Cambridge: MIT Press.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İskender Gelir 0000-0003-4680-4402

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gelir, İ. (2021). Okul Öncesi Öğretmen ve Çocuklar Arasında Gerçekleşen Diyalogların Doğal Afetler ve Afetlerle İlişkili Akademik Kavram Öğrenmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 1-13.