In the study, the predictive role of parenting stress levels of mothers with children aged 4-6 on digital game guidance strategies was examined. The correlational research method, one of the relational screening model approaches, was used in the research. The study group of the research consisted of 171 mothers who volunteered to be participants with children between the ages of 4-6. General Information Form, Parental Stress Scale and Digital Game Guidance Strategies Scale were used as data collection tools. As a result of the correlation analyses, a statistically significant negative moderate relationship was determined between mothers' parental stress levels and active guidance, which is the sub-dimension of digital game guidance strategies, while no relationship was determined with technical guidance. A moderate positive relationship was detected between mothers' parental stress levels and digital guidance and free guidance. With regression analysis, it was seen that mothers' parenting stress levels significantly predicted the active guidance strategy, which is the sub-dimension of digital game guidance strategies, by 32.4%, the digital guidance strategy by 35.9%, and the free guidance strategy by 33.5%. It was determined that mothers' parenting stress levels did not have a significant predictive role in determining the technical guidance strategy, which is the sub-dimension of digital game guidance strategies. It is hoped that the explanatory power of mothers' parenting stress level, as a determinant of digital parenting awareness, will make online spaces healthier and more predictable for children and parents in society. In this regard, a recommendation has been made for experts to encourage teaching and modeling digital literacy to their children to help parents address the functions of digital tools they turn to in coping with stress in other ways. The study findings also reinforce the importance of providing social support to mothers in helping children acquire healthy digital tool use habits.
Araştırmada, 4-6 yaş aralığında çocuğu olan annelerin ebeveynlik stres düzeylerinin dijital oyun ebeveyn rehberlik stratejilerini yordayıcı rolü incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli yaklaşımlarından korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 4-6 yaş aralığında çocuğu olan katılımcı olmaya gönüllü 171 anne oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Genel Bilgi Formu, Anne-Baba Stres Ölçeği ve Dijital Oyun Ebeveyn Rehberlik Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Korelasyon analizleri sonucunda, annelerin ebeveyn stres düzeyleri ile dijital oyun rehberlik stratejilerinin alt boyutu olan aktif rehberlik arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü orta derecede bir ilişki belirlenirken teknik rehberlik ile bir ilişki belirlenmemiştir. Annelerin ebeveyn stres düzeyleri ile dijitale yönlendiren rehberlik ve serbest rehberlik arasında pozitif yönlü orta derecede bir ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi ile annelerin ebeveynlik stres düzeylerinin dijital oyun rehberlik stratejilerinin alt boyutu olan aktif rehberlik stratejisini %32.4 oranında, dijitale yönlendiren rehberlik stratejisini %35.9 oranında, serbest rehberlik stratejisini %33.5 oranında anlamlı biçimde yordadığı görülmüştür. Annelerin ebeveynlik stres düzeylerinin dijital oyun rehberlik stratejilerinin alt boyutu olan teknik rehberlik stratejisini belirlemede anlamlı düzeyde yordayıcı rolünün olmadığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda, uzmanlara ebeveynlerin stresle başa çıkmada yöneldikleri dijital araçların işlevlerini başka şekillerde ele almalarına yardımcı olmak üzere çocuklarına dijital okuryazarlığı öğretmeyi ve modellemeyi teşvik etme önerisi sunulmuştur.
Makalenin yazarı olarak tüm bilimsel ve etik kurallara uyulduğunu beyan ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1 |