Bu araştırma, anaokulu öğrencilerinin çocuk haklarına yönelik farkındalıklarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubu, yaşları 5 ile 6 arasında değişen ve halen anaokulu eğitimine devam eden 15’i kız, 15’i erkek olmak üzere toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılardan derinlemesine bilgi toplamak için nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, etik kurul onayı ve gerekli izinler alınarak veri toplama aşamasına geçilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Toplanan veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve bulgular farklı kategorilerde gruplandırılmıştır. Bu kategoriler; hak kavramına yönelik değerlendirmeler, çocukların hakları, çocukların haklarının neler olduğu ve haklarını bilen çocuk davranışları olarak belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, hak kavramına yönelik değerlendirmeler kategorisinde en fazla frekansa sahip alt kategori 'özgürlük' olarak tespit edilmiştir. Çocukların hakları kategorisinde 'vardır' alt kategorisi, çocukların haklarının neler olduğu kategorisinde 'yaşama hakkı' alt kategorisi ve haklarını bilen çocuk davranışları kategorisinde 'kendi haklarına uygun davranırlar' alt kategorisi en yüksek frekansa sahip alt kategoriler olarak belirlenmiştir.
This study was conducted to examine the awareness of kindergarten students regarding children's rights. The sample group consisted of a total of 30 students, currently enrolled in kindergarten education. A qualitative research method was employed to obtain in-depth information from the participants, and the phenomenological design was utilized. The phenomenological design aims to uncover the shared meanings of individuals' experiences related to a specific concept or phenomenon. During the research process, ethical approval and necessary permissions were obtained, after which the data collection phase was initiated. Data were gathered through semi-structured interview forms prepared by the researcher and conducted via face-to-face interviews with the participants. The collected data were analyzed using content analysis, and the findings were categorized into distinct themes. These themes were identified as evaluations regarding the concept of rights, children’s rights, what children’s rights are, and the behaviors of children who know their rights. According to the analysis results, the sub-category with the highest frequency under the theme of evaluations regarding the concept of rights was determined to be 'freedom.' In the theme of children’s rights, the sub-category with the highest frequency was identified as 'existence.' Under the theme of what children’s rights are, 'the right to life' emerged as the most frequent sub-category, while under the theme of the behaviors of children who know their rights, 'acting in accordance with their rights' was identified as the sub-category with the highest frequency. All findings were comprehensively evaluated by the researcher in the conclusion section.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |