Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretim Tekniklerini Seçme Yeterliklerine İlişkin Algıları ile STEM Pedagojik İçerik Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 23, 30.09.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1734920

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliklerine ilişkin algıları ile STEM pedagojik içerik bilgisi (STEM-PCK) düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile yürütülen çalışmanın çalışma grubunu, Mersin ve Çukurova Üniversitelerinde öğrenim gören toplam 269 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “STEM Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği” ve “Öğretim Tekniklerini Seçme Yeterliklerine İlişkin Algı Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Bulgular, öğretmen adaylarının her iki ölçekte de orta düzeyde puanlara sahip olduğunu göstermiştir. STEM-PCK düzeyleri; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve ilgili dersleri alma durumlarına göre anlamlı farklılık göstermektedir. ÖAÖTSYİAÖ ile STEM-PCK düzeyleri arasında zayıf, ancak istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki bulunmuş; öğretim tekniklerine ilişkin yeterlik algısının STEM pedagojik içerik bilgisi düzeyini anlamlı bir şekilde yordamadığı belirlenmiştir.

Etik Beyan

Etik beyan sunulmuştur. Çukurova Ünv 30/09/2024 tarihli 2869251 sayılı resmi yazı ile

Kaynakça

  • Akan, E., ve Timur, B. (2023). Examination of 21st century skills and STEM practices competency levels of science teachers. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(2), 42–56.
  • Akarsu, M., Okur-Akçay, N., ve Öçal, M. F. (2021). Okul öncesi öğretmeni adaylarının geliştirdikleri STEM modülünü değerlendirmelerine yönelik bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42),s51-79. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.818849
  • Akçay, B., ve Avcı, F. (2022). Development of the STEM-pedagogical content knowledge scale for preservice teachers: Validity and reliability study. Indonesian Society of Science Educatars Journal of Science Learning, 5(1), 79–90.
  • Akiri, E., Tor, M. H., ve Dori, J. Y. (2021). Methods course for primary level STEM preservice teachers: Constructing integrated STEM teaching. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(6), em1996. https://doi.org/10.29333/ejmste/11113
  • Ata Aktürk, A., ve Demircan, H. Ö. (2017). Okul öncesi dönemde STEM ve STEAM eğitimine yönelik çalışmaların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 757–776.
  • Aşiroğlu, S. (2021). Eğitim yöneticilerinin ve öğretmenlerin perspektifinden STEM eğitimi. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 548). Pegem Akademi.
  • Aşılıoğlu, B., ve Yaman, F. (2020). Öğretmen adaylarının STEM (FETEMM) farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 84, 87–100.
  • Badmus, O. T., Jita, T., ve Jita, L. C. (2024). Exploring undergraduates’ underachievement in science, technology, engineering, and mathematics: Opportunity and access for sustainability. European Journal of STEM Education, 9(1), 10. https://doi.org/10.20897/ejsteme/14741
  • Benek, İ., ve Akçay, B. (2021). STEM’in doğası. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 3). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.; M. Bursal, Çev. Ed.). Nicel Yöntemler (ss. 155). Eğiten Kitap.
  • Çakır, Z., ve Altun Yalçın, S. (2022). Montessori yaklaşımına dayalı STEM eğitiminin hizmet öncesi öğrencilere etkisi. Okul Öğretmenlerinin Kendi Kendine Yönlendirilmiş Öğrenmesi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(2), 142–162. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1038793
  • Çavuş, H., Özgüner, Ö., ve Güler, Ç. (2021). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik görüş ve tutumları [Computer education and instructional technology teacher candidates’ ideas and attitudes towards STEM education]. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi / Electronic Journal of Education Sciences, 10(20), 237–256.
  • Çeçen Atlı, D., ve Ayaz, E. (2025). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 12(2), 118– 140.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (18. baskı). Pegem Akademi.
  • De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., ve Van Petegem, P. (2022). Integrated STEM education: The effects of a long-term intervention on students' cognitive performance. European Journal of STEM Education, 7(1), 13. https://doi.org/10.20897/ejsteme/12738
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878
  • Erol, A., ve İvrendi, A. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(1), 228–257. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202151265
  • Esen Aygün, H., ve Şahin Taşkın, Ç. (2020). Öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin algıları: Metafor analizi. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 67–89. https://doi.org/10.19126/suje.565036
  • Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için araştırma süreci (3. baskı). Seçkin Yayınevi. Fırat Durdukoca, Ş., Yardımcıel, E., Beşeren, H., ve Özbek, S. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliliklerine ilişkin algı ölçeği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(61), 397–411.
  • Gedik, O., Turna, C., Turhan, E. M., ve Gençer, Y. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz yeterlik algıları. Temel Eğitim Dergisi, 19, 35–41.
  • Göllü, Ö. (2018). Anaokulunda kullanılan öğretim yöntem ve teknikler. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 3(3). Gülden, E., Gülden, A., ve Ulusoy, N. (2023). STEM eğitimi ve okul öncesinde STEM uygulamaları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(94), 909–920. https://doi.org/10.26450/jshsr.3609
  • Güven, G., Ahı, B., Tan, S., ve Karabulut, R. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri hakkındaki görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 25– 49.
  • Ivanova, N. I. (2020). The development of professional competence of future preschool teachers in bilingual education. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.01.40
  • Küçükbaş, H., Fil, B., ve Bayhan, A. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri. Okul Yönetimi Dergisi (SAJ), 3(2), 106–118.
  • Larkin, K., ve Lowrie, T. (2023). Teaching approaches for STEM integration in pre- and primary school: A systematic qualitative literature review. International Journal of Science and Mathematics Education, 21(Suppl 1), S11–S39. https://doi.org/10.1007/s10763-023-10362-1
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin özyeterlilik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 54, 277–306.
  • Polat, Ö., ve Kalyoncu, T. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi ve uygulamaları. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 78). Pegem Akademi.
  • Samur, E., ve Altun Yalçın, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.47257/busad.946745
  • Şahin, M. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının STEM öğretimi öz yeterliği, inançları ve ihtiyaçlarının incelenmesi. International Journal of Science and Education, 7(3), 200– 214. https://doi.org/10.47477/ubed.1555645
  • Uğraş, M., ve Genç, Z. (2018). Investigating preschool teacher candidates' STEM teaching intention and the views about STEM education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 724–744. https://doi.org/10.14686/buefad.408150
  • Uyanık Balat, G., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337–348.
  • Yalçın, V., ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep ili örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42–54.
  • Yaralı, D. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi / The Journal of International Education Science, 4(11), 96–115.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163–188.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: Genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, (83), 263–288.

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 23, 30.09.2025
https://doi.org/10.37754/ijeces.1734920

Öz

Kaynakça

  • Akan, E., ve Timur, B. (2023). Examination of 21st century skills and STEM practices competency levels of science teachers. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(2), 42–56.
  • Akarsu, M., Okur-Akçay, N., ve Öçal, M. F. (2021). Okul öncesi öğretmeni adaylarının geliştirdikleri STEM modülünü değerlendirmelerine yönelik bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42),s51-79. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.818849
  • Akçay, B., ve Avcı, F. (2022). Development of the STEM-pedagogical content knowledge scale for preservice teachers: Validity and reliability study. Indonesian Society of Science Educatars Journal of Science Learning, 5(1), 79–90.
  • Akiri, E., Tor, M. H., ve Dori, J. Y. (2021). Methods course for primary level STEM preservice teachers: Constructing integrated STEM teaching. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(6), em1996. https://doi.org/10.29333/ejmste/11113
  • Ata Aktürk, A., ve Demircan, H. Ö. (2017). Okul öncesi dönemde STEM ve STEAM eğitimine yönelik çalışmaların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 757–776.
  • Aşiroğlu, S. (2021). Eğitim yöneticilerinin ve öğretmenlerin perspektifinden STEM eğitimi. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 548). Pegem Akademi.
  • Aşılıoğlu, B., ve Yaman, F. (2020). Öğretmen adaylarının STEM (FETEMM) farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 84, 87–100.
  • Badmus, O. T., Jita, T., ve Jita, L. C. (2024). Exploring undergraduates’ underachievement in science, technology, engineering, and mathematics: Opportunity and access for sustainability. European Journal of STEM Education, 9(1), 10. https://doi.org/10.20897/ejsteme/14741
  • Benek, İ., ve Akçay, B. (2021). STEM’in doğası. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 3). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.; M. Bursal, Çev. Ed.). Nicel Yöntemler (ss. 155). Eğiten Kitap.
  • Çakır, Z., ve Altun Yalçın, S. (2022). Montessori yaklaşımına dayalı STEM eğitiminin hizmet öncesi öğrencilere etkisi. Okul Öğretmenlerinin Kendi Kendine Yönlendirilmiş Öğrenmesi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(2), 142–162. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1038793
  • Çavuş, H., Özgüner, Ö., ve Güler, Ç. (2021). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik görüş ve tutumları [Computer education and instructional technology teacher candidates’ ideas and attitudes towards STEM education]. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi / Electronic Journal of Education Sciences, 10(20), 237–256.
  • Çeçen Atlı, D., ve Ayaz, E. (2025). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 12(2), 118– 140.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (18. baskı). Pegem Akademi.
  • De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., ve Van Petegem, P. (2022). Integrated STEM education: The effects of a long-term intervention on students' cognitive performance. European Journal of STEM Education, 7(1), 13. https://doi.org/10.20897/ejsteme/12738
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878
  • Erol, A., ve İvrendi, A. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(1), 228–257. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202151265
  • Esen Aygün, H., ve Şahin Taşkın, Ç. (2020). Öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin algıları: Metafor analizi. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 67–89. https://doi.org/10.19126/suje.565036
  • Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için araştırma süreci (3. baskı). Seçkin Yayınevi. Fırat Durdukoca, Ş., Yardımcıel, E., Beşeren, H., ve Özbek, S. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliliklerine ilişkin algı ölçeği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(61), 397–411.
  • Gedik, O., Turna, C., Turhan, E. M., ve Gençer, Y. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz yeterlik algıları. Temel Eğitim Dergisi, 19, 35–41.
  • Göllü, Ö. (2018). Anaokulunda kullanılan öğretim yöntem ve teknikler. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 3(3). Gülden, E., Gülden, A., ve Ulusoy, N. (2023). STEM eğitimi ve okul öncesinde STEM uygulamaları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(94), 909–920. https://doi.org/10.26450/jshsr.3609
  • Güven, G., Ahı, B., Tan, S., ve Karabulut, R. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri hakkındaki görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 25– 49.
  • Ivanova, N. I. (2020). The development of professional competence of future preschool teachers in bilingual education. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.01.40
  • Küçükbaş, H., Fil, B., ve Bayhan, A. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri. Okul Yönetimi Dergisi (SAJ), 3(2), 106–118.
  • Larkin, K., ve Lowrie, T. (2023). Teaching approaches for STEM integration in pre- and primary school: A systematic qualitative literature review. International Journal of Science and Mathematics Education, 21(Suppl 1), S11–S39. https://doi.org/10.1007/s10763-023-10362-1
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin özyeterlilik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 54, 277–306.
  • Polat, Ö., ve Kalyoncu, T. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi ve uygulamaları. In N. Nuhoğlu (Ed.), Eğitimcinin STEM öğrenme yolculuğu (s. 78). Pegem Akademi.
  • Samur, E., ve Altun Yalçın, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.47257/busad.946745
  • Şahin, M. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının STEM öğretimi öz yeterliği, inançları ve ihtiyaçlarının incelenmesi. International Journal of Science and Education, 7(3), 200– 214. https://doi.org/10.47477/ubed.1555645
  • Uğraş, M., ve Genç, Z. (2018). Investigating preschool teacher candidates' STEM teaching intention and the views about STEM education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 724–744. https://doi.org/10.14686/buefad.408150
  • Uyanık Balat, G., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337–348.
  • Yalçın, V., ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep ili örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42–54.
  • Yaralı, D. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi / The Journal of International Education Science, 4(11), 96–115.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163–188.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: Genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, (83), 263–288.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Didem Ozsirkinti 0000-0001-8384-648X

Cenk Akay 0000-0001-9892-6255

Erken Görünüm Tarihi 1 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 14 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ozsirkinti, D., & Akay, C. (2025). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretim Tekniklerini Seçme Yeterliklerine İlişkin Algıları ile STEM Pedagojik İçerik Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 10(2), 1-23. https://doi.org/10.37754/ijeces.1734920