Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Bir İnceleme (Siirt İli Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 44 - 64, 25.09.2024
https://doi.org/10.37754/ijeces.1460879

Öz

Araştırmanın amacı, okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada kesitsel tarama modelinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunda, 2022-2023 öğretim yılı ikinci yarıyılında Siirt İli merkezinde anaokulu ve ilkokul bünyesinde bulunan anasınıflarında görevli olan okul öncesi öğretmenleri bulunmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla da 162 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmacıların hazırlamış olduğu Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Ölçek formu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edinilen veriler SPSS bilgisayar paket programı istifade edilerek elde edinilmiştir. İstatistiksel olarak; Betimsel İstatistik, Parametrik testlerden tek yönlü varyans analizi ve ilişkisiz gruplar t testi ile POST Hoc LSD testi uygulanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerin maddelerin çoğuna birbirleri ile tutarlı ve olumlu görüş belirttikleri görülmüştür. Bu nedenle öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin genel düzeyi olumludur. Cinsiyet, eğitim durumu, mesleki hizmet yılı, hizmet içi eğitim alma ve kaynaştırma eğitimini yeterli bulma değişkenleri açısından incelendiğinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinde anlamlı bir farklılık bulunmadığı belirlenmiştir. Kurumda çalışma süresi, sınıf öğrenci mevcudu, kaynaştırma öğrenci sayısı değişkenleri açısından öğretmen görüşlerinde anlamlı bir farklılık bulunduğu sonucuna ulaşıldığı belirtilebilir.

Kaynakça

  • Able, H., Sreckovic, M. A., Schultz, T. R., Garwood, J. D. ve Sherman, J. (2015). Views from the trenches: Teacher and student supports needed for full inclusion of student with ASD. Teacher Education and Special Education, 38(1), 44-57.
  • Avramidis, E. ve Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience ad professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. Europen Journal of Special Needs Education, 22(4), 367-389.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlilikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balboni, G. ve Pedrabissi, L. (2000). Attitudes of Italian teacher and parents toward school inclusion of students with mental retardation, The Role of Experience. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35 (2), 148-159.
  • Başpınar, S. (2019). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Öz-Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Baştuğ, Y. E. (2020). Okul Öncesinde Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulamaları Yürütülen Sınıfların Erken Okuryazarlıktan Zenginleştirilmiş Çevre Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi (Uşak ili örneği. Yüksek lisans tezi, Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Berkant, H. G. ve Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Educational Reflections, 1(1), 13-25.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çerezci, Ö. (2015). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yapılan Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Kaynaştırma Kriterleri Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Demir, S. (2022). Okul Öncesi Kaynaştırma Sınıfında Bulunan Öğrencilerin Özel Gereksinimli Akranlarına Yönelik Algılarının Resim Analizi Tekniği İle Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Dursun, B. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Rehberlik Yeterlilikleri İle Çocukların Duygularına Verdikleri Tepkiler ve Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Emam, M. M. ve Mohamed, A. H. H. (2011). Preschool and primary school teachers attitudes towards inclusive education in Egypt: the role of experience and self efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29(2011), 976-985
  • Eren, E. (2021). Kaynaştırma Eğitimi Verilen Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilik İnançları ve Kaynaştırma Eğitimi Yeterliliklerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Filiz, İ. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Yeterlilikleri ile İlgili Duygu Tutum ve Kaygıları Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Gezer, M. S. (2017). Sınıfında Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Rol Algılarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02), 65-77.
  • Gürsoy, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Işık, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin tam zamanlı kaynaştırma kararı olan otizmli öğrencilerin eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Toros Üniversitesi, Mersin.
  • Karaca, M. A. (2018). Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmenlerin Kaynaştırma Uygulamalarındaki Mesleki Yeterliliklerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Karagöz, Y. (2021). SPSS-AMOS-META Uygulamalı Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel yayın. Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, Ö. (2013). Özel eğitimde roller ve sorumluluklar. S.Vuran (Ed.), Özel eğitim içinde (31-56), Ankara: Maya.
  • Kılıç, F. (2022). Özel Eğitim Anaokulunda Uygulanan Tam Zamanlı Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Paydaş Görüşlerinin Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Merih Özçelik, Z. (2019). Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmenlere Göre Okul Desteği: Karma Yöntem Araştırması. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Okyay, Ö. (2006). Sınıfında Engelli Bulunan Ve Bulunmayan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasında İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Oral B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Kitabevi. Ankara.
  • Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları ve Kaygıları İle Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Özdemir, H. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Özdemir, D. (2022). Özel Öğrenme Güçlüğü Tanısına Sahip Kaynaştırma Öğrencilerinin Sınıftaki Sosyal Uyumlarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsırkıntı, D. (2018). Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Pilot Bir Hizmet İçi Eğitim Programı Geliştirmesi (Adana İli Örneği). Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Pamuk, Y. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and inclusive education in Mumbai, İndia. Disability ve Society, 21(3), 231-242.
  • Salah, Ü. (2021). Öğretmenlerin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri İle Kaynaştırma Eğitimine İlişkin, Tutum ve Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Yozgat.
  • Sayan, A. (2019). Destek Eğitim Odalarında Eğitim Alan Okul Öncesi Kaynaştırma Öğrencilerinin Gelişimlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Sharma, U., Shaukat, S. ve Furlonger, B. (2014). Attitudes and self-efficacy of pre-service teachers towards inclusion in Pakistan. Journal of Research in Special Educational Needs. 15(2), 97-105.
  • Subaşı Yurtçu, A. B. (2021). Bir Okul Öncesi Eğitim Sınıfındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Özel Eğitim Danışmanlığı Desteğiyle İyileştirilmesi: Bir Eylem Araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri’nin “Engellilik Farkındalığı” Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Dünyası, 9 (2), 399-430.
  • Sucuoğlu, B. (2004). Türkiye’de Kaynaştırma Uygulamaları: Yayınlar/Araştırmalar (1980-2005). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2) 15-23.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. İstanbul: Morpa.
  • Şahin, E. (2005). Okulöncesi eğitimi. Ankara: Anı.
  • Şengün, H. (2022). İlkokullarda Uygulanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi.Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Şenocak, Y. (2021). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretime Devam Eden Öğrencilerin Kaynaştırma Öğrencilerine İlişkin Tutumlarının Resimler İle İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Şirin, T. S. (2019). Okul Öncesi Dönem Kaynaştırma Ve Bütünleştirme Öğrencilerinin Sosyal Kabulüne “Arkadaş Edinme Programının Etkisi. Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Temel, Z. F. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Engellilerin Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148-155.
  • Tindall, D., MacDonald, W., Carroll, E. ve Moody, B. (2015). Pre service teacher’s attitudes towards children with disabilities: An Irish perspective. European Physical Education Review, 21(2), 206-221.
  • Tufan, M. ve Yıldırım, Y. (2013). Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Müdahale ve Kaynaştırma Kavramları Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin ve Özel Gereksinime ihtiyacı olan Çocuklar İçin Yaptıkları Öğretimsel Uyarlamaların İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 1-13.
  • Yücebaş, A. (2018). Kaynaştırma Öğrenci Velilerinin Kaliteli Eğitim Beklentileri. Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, İstanbul.

An Examination of Preschool Teachers' Inclusive Education Practices (Siirt Province Example)

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 44 - 64, 25.09.2024
https://doi.org/10.37754/ijeces.1460879

Öz

The aim of the research is to determine the opinions of pre-school teachers about inclusive education practices. In this research, a cross-sectional survey model was used. The study group of this research includes preschool teachers working in kindergartens and kindergartens within the primary school in the center of Siirt Province in the second semester of the 2022-2023 academic year. 162 teachers were reached to collect data. The Preschool Teachers' Opinions on Inclusive Education Practices Scale form, prepared by the researchers, was used as the data collection tool of the research. The data obtained in the research was obtained using the SPSS computer package program. Statistically; Descriptive Statistics, Parametric tests such as one-way analysis of variance, unrelated groups t test and POST Hoc LSD test were applied. It was observed that preschool teachers gave consistent and positive opinions to most of the items. For this reason, the general level of teachers' opinions about inclusive education practices is positive. When examined in terms of variables such as gender, educational status, years of professional service, receiving in-service training and finding inclusive education sufficient, it was determined that there was no significant difference in the opinions of preschool teachers. It can be stated that there is a significant difference in teachers' opinions in terms of the variables of working time at the institution, class size, and number of mainstreamed students.

Kaynakça

  • Able, H., Sreckovic, M. A., Schultz, T. R., Garwood, J. D. ve Sherman, J. (2015). Views from the trenches: Teacher and student supports needed for full inclusion of student with ASD. Teacher Education and Special Education, 38(1), 44-57.
  • Avramidis, E. ve Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience ad professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. Europen Journal of Special Needs Education, 22(4), 367-389.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlilikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balboni, G. ve Pedrabissi, L. (2000). Attitudes of Italian teacher and parents toward school inclusion of students with mental retardation, The Role of Experience. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35 (2), 148-159.
  • Başpınar, S. (2019). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Öz-Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Baştuğ, Y. E. (2020). Okul Öncesinde Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulamaları Yürütülen Sınıfların Erken Okuryazarlıktan Zenginleştirilmiş Çevre Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi (Uşak ili örneği. Yüksek lisans tezi, Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Berkant, H. G. ve Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Educational Reflections, 1(1), 13-25.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çerezci, Ö. (2015). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yapılan Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Kaynaştırma Kriterleri Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Demir, S. (2022). Okul Öncesi Kaynaştırma Sınıfında Bulunan Öğrencilerin Özel Gereksinimli Akranlarına Yönelik Algılarının Resim Analizi Tekniği İle Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Dursun, B. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Rehberlik Yeterlilikleri İle Çocukların Duygularına Verdikleri Tepkiler ve Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Emam, M. M. ve Mohamed, A. H. H. (2011). Preschool and primary school teachers attitudes towards inclusive education in Egypt: the role of experience and self efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29(2011), 976-985
  • Eren, E. (2021). Kaynaştırma Eğitimi Verilen Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilik İnançları ve Kaynaştırma Eğitimi Yeterliliklerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Filiz, İ. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Yeterlilikleri ile İlgili Duygu Tutum ve Kaygıları Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Gezer, M. S. (2017). Sınıfında Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Rol Algılarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02), 65-77.
  • Gürsoy, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Işık, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin tam zamanlı kaynaştırma kararı olan otizmli öğrencilerin eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Toros Üniversitesi, Mersin.
  • Karaca, M. A. (2018). Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmenlerin Kaynaştırma Uygulamalarındaki Mesleki Yeterliliklerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Karagöz, Y. (2021). SPSS-AMOS-META Uygulamalı Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel yayın. Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, Ö. (2013). Özel eğitimde roller ve sorumluluklar. S.Vuran (Ed.), Özel eğitim içinde (31-56), Ankara: Maya.
  • Kılıç, F. (2022). Özel Eğitim Anaokulunda Uygulanan Tam Zamanlı Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Paydaş Görüşlerinin Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Merih Özçelik, Z. (2019). Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmenlere Göre Okul Desteği: Karma Yöntem Araştırması. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Okyay, Ö. (2006). Sınıfında Engelli Bulunan Ve Bulunmayan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasında İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Oral B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Kitabevi. Ankara.
  • Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları ve Kaygıları İle Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Özdemir, H. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Özdemir, D. (2022). Özel Öğrenme Güçlüğü Tanısına Sahip Kaynaştırma Öğrencilerinin Sınıftaki Sosyal Uyumlarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsırkıntı, D. (2018). Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Pilot Bir Hizmet İçi Eğitim Programı Geliştirmesi (Adana İli Örneği). Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Pamuk, Y. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and inclusive education in Mumbai, İndia. Disability ve Society, 21(3), 231-242.
  • Salah, Ü. (2021). Öğretmenlerin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri İle Kaynaştırma Eğitimine İlişkin, Tutum ve Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Yozgat.
  • Sayan, A. (2019). Destek Eğitim Odalarında Eğitim Alan Okul Öncesi Kaynaştırma Öğrencilerinin Gelişimlerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Sharma, U., Shaukat, S. ve Furlonger, B. (2014). Attitudes and self-efficacy of pre-service teachers towards inclusion in Pakistan. Journal of Research in Special Educational Needs. 15(2), 97-105.
  • Subaşı Yurtçu, A. B. (2021). Bir Okul Öncesi Eğitim Sınıfındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Özel Eğitim Danışmanlığı Desteğiyle İyileştirilmesi: Bir Eylem Araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri’nin “Engellilik Farkındalığı” Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Dünyası, 9 (2), 399-430.
  • Sucuoğlu, B. (2004). Türkiye’de Kaynaştırma Uygulamaları: Yayınlar/Araştırmalar (1980-2005). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2) 15-23.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. İstanbul: Morpa.
  • Şahin, E. (2005). Okulöncesi eğitimi. Ankara: Anı.
  • Şengün, H. (2022). İlkokullarda Uygulanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi.Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Şenocak, Y. (2021). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretime Devam Eden Öğrencilerin Kaynaştırma Öğrencilerine İlişkin Tutumlarının Resimler İle İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Şirin, T. S. (2019). Okul Öncesi Dönem Kaynaştırma Ve Bütünleştirme Öğrencilerinin Sosyal Kabulüne “Arkadaş Edinme Programının Etkisi. Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Temel, Z. F. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Engellilerin Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148-155.
  • Tindall, D., MacDonald, W., Carroll, E. ve Moody, B. (2015). Pre service teacher’s attitudes towards children with disabilities: An Irish perspective. European Physical Education Review, 21(2), 206-221.
  • Tufan, M. ve Yıldırım, Y. (2013). Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Müdahale ve Kaynaştırma Kavramları Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin ve Özel Gereksinime ihtiyacı olan Çocuklar İçin Yaptıkları Öğretimsel Uyarlamaların İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 1-13.
  • Yücebaş, A. (2018). Kaynaştırma Öğrenci Velilerinin Kaliteli Eğitim Beklentileri. Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgi Acar Gök 0000-0001-9426-9294

Cevdet Epçaçan 0000-0003-1244-8235

Ömer Gök 0009-0009-7170-1238

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2024
Kabul Tarihi 6 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acar Gök, S., Epçaçan, C., & Gök, Ö. (2024). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Bir İnceleme (Siirt İli Örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 9(2), 44-64. https://doi.org/10.37754/ijeces.1460879